Jump to content

Jording til stereoanlegg?

jimboz80

Recommended Posts

Du har nok mange svarte minus 12 volt ledninger omkring i båten. Pass på at du kobler deg til en "feit" svart minus 12 volt kabel. Bruk multimeter for å sikre deg at du har koblet til rett kabel.

Pluss 12 volt må du sikre med sikring nærmest mulig batteriet.

Takk for gode råd!! Strekker den til batteriet jeg, er en Buster så det er ikke mange svarte jordingkabler her og når jeg først skal strekke plus så strekker jeg minus også. Men hvor stor sikring trenger jeg?

kommer an på hvor stort tverrsnitt du har på kabelen du trekker ..

trekker du f.eks 4.0 mm2 så kan du sikkert sette på en 20A så har du litt til andre ting etterhvert også

Takk for hjelpen;)

Har kjøpt en 6mm2 kabel som jeg tenkte å bruke. Mens jeg har en lenke på gang om dette så kan jeg jo spørre mere siden det er så mange gode svar.

Jeg har fått råd om å ha 2 batterier, der et er kun til forbruk og et er kun til start av motor. Hvis jeg skal gjøre dette, hvordan skal dette kobles ihop?

Trenger jeg en "switcher" til dette? Hvis jeg i tillegg vil ha oversikt over strømforbruk eller lettere sagt hvor mye strøm det er igjen på batteriet, hvordan gjøres dette?

da kan du kjøpe en manuell bryter for å velge batterier eller ett automatisk rele som kobler inn batteriene for deg

Søk Bep rele så finner du masse info tenker jeg.

vet ikke hva plass du har å montere ting på , men bep rele er veldig lite og du trenger ikke montere det på en lett tilgjengelig plass , slik som du må gjøre med en manuell velger.

Redigert av KaRsK (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...