HBORCH Startet 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 24.Mai.2009 (redigert) Hei Har akkurat kjøpt inn en Vetus 42 HK motor som skal erstatte en 33HK Yanmar på min Nidelv 24 og er spent på hvordan resultatet blir. Har jo sett at noen snekker har store faste plater (flaps / trimplan) bak for å få bedre gange ved større motorer og lurer på om noen har erfaring med slike på en Nidelv 24. Det er jo et lite trimplan som forlengelse av skroget som badestigen er montert i. Jeg er interessert i erfaringer om; • Er det noe å hente på å montere lenger eller bredere plate bak på en Nidelv 24? • Hvor stor motor skal man ha før det er noe vits i dette? (Er det noe poeng med en 42 HK slik som jeg nå har kjøpt?) • Hvordan oppleves båten i sjøen etter en slik påsettelse av trimplan/flaps? • Hvis noen har satt på trimplan ville det vært artig å høre hvilke hastigheter de har oppnådd før og etter med hvilke HK i motoren. På forhånd takk for alle svar som kan opplyse meg på emnet ! mvh Håkon Borch Redigert 24.Mai.2009 av HBORCH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 (redigert) Mener å ha lest flere tråder om dette før, bla denne...og denne...og denne.....råder deg til å søke litt rundt på forumet. Redigert 24.Mai.2009 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
skipsbygger Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Hei Hadde ein Nidelv 24 For det første Du har ein kjempe flott båt Har nå "avansert" litt, har nord west 740 nå, men savner fra tid til annen den nydelige snekke følelsen, med den mjuke gange i opprotet sjø. Hadde 33 yanmar i min, men ein båt kompis hadde 65hk VP i sin, den gjekk ettesrigende over 12 knop på fult å rundt 10 på marsj, altså ikkje mykje å hente på farten selv om hk`en dobles... Når det gjelder større flaps, vart eg advart av gamle kara i havna, så mye at den aldri fekk meg til å bygge ut min heller... Dette på grunn av gange i medsjø ville bli problematisk.. Trur din 42 vetus blir perfekt Sitér dette innlegget industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.