roaldbj Startet 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 24.Mai.2009 Jeg har ikke noe kunnskap om ferritkjerne. Vet heller ikke om det skrives i ett eller to ord. En omtale som kanskje er brukbar finnes her: http://en.wikipedia.org/wiki/Ferrite_magnet. Jeg vet ikke om omtalen i Wikipedia er brukbar. Poenget er at noe av utstyret ombord er levert med ferrittkjerne, mens annet utstyr er uten ferrittkjerne. Jeg ser også at noen USB - miniUSB kabler leveres med ferritkjerne plassert nær miniUSB kontakten. Kan ferrittkjerner ha noen negativ effekt på kablene ombord når det gjelder å dempe høyfrekvent støy? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Kan ferrittkjerner ha noen negativ effekt på kablene ombord når det gjelder å dempe høyfrekvent støy? Hvilke negative effekter tenker du på? Ferrittkjernene er der for dempe høyfrekvent støy. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
BMP Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 (redigert) En ferrit kjerne kan jo være så mangt men det man vanligvis bruker for og dempe høyfrekvent støy og transienter med er ofte det man kaller en ferrit ring. Om en tar både tur og returledningen og vikler dem et par ganger gjennom ringen vil en dempe det som kalles for comonmode støy. Om en setter en slik på foreksempel bare + ledningen til et apparat som trekker lit strøm vil den ikke ha noen virkning da jernet vil gå i metning. Redigert 24.Mai.2009 av BMP (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Jeg har ikke noe kunnskap om ferritkjerne. Vet heller ikke om det skrives i ett eller to ord. Ett ord på norsk. Ferritkjerne. Ferritring.Kan ferrittkjerner ha noen negativ effekt på kablene ombord når det gjelder å dempe høyfrekvent støy? Som BMP skrev; de demper HF-støy. F eks så signalene fra VHF-radioen din ikke slår inn i annet utstyr, ferritkjernene bidrar til at f eks USB-kabelen ikke virker som mottakerantenne for VHF-signalene. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
KaRsK Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Jeg mener at dieselbrenneren min slår ut på stereoanlegget.. Kan ferritringer være en løsning på det ? hvor selges slikt i tilfelle , og hvordan finner man ut hvilken type (hvis det finnes flere) man skal bruke ? Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 (redigert) Flere leverandører av disse. De finnes i et utall av varianter mhp. størrelse, utførelse, permeabilitet (hvilke frekvenser de skal dempe+++), pris mmm. En fabrikant finner du på www.dehn.de f.eks. Leverandører her på bjerget KAN være Hatling AS tlf. 73538130 (Spør etter Peter) eller www.rotech.no på Tofte tlf 31305656 Lykke til Marwin Redigert 24.Mai.2009 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
KaRsK Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 takk for svar .. kan prøve å ringe de .. men kanskje noen her vet hva jeg trenger ? støyer litt i høyttalerne når eberen kjører seg ned .. dvs når vifta sakker ned .. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Tillegger: Andre leverandører kan f.eks. være Haco i Oslo eller Miltronic AS En fordel å fortelle dem hva du skal bruke ringkjernen til. HVIS leverandøren VET hva han snakker om, vil han kunne gi gode råd. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Brodern Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 elfa har ferittkjerner og rør i alle mulige variasjoner. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Spinnaker Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Kan ferrittkjerner ha noen negativ effekt på kablene ombord når det gjelder å dempe høyfrekvent støy? Nei, hva skulle det ha vært? Ferrit er bare en fordel i denne sammenhengen, og spesielt om du skulle begynne å sende på MF/HF ifra din båt. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
roaldbj Svart 26.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 Flotte opplysninger. Jeg har et stort antall ledninger med USB til mini-USB. På noen få av dem er det ferrittkjerne nær mini-USB pluggen. Noen har dobbeltvikling av kabelen, mens andre går rett gjennom ferrittkjernen. Er det slik at jeg bør sette ferrittkjerne på alle USB kabler ombord, og i hvilken "ende" av kabelen? Jeg ser at endel av utstyret ombord har ferrittkjerne på plusskabelen, mens annet utstyr er uten ferritt på plusskablene. De fleste stedene er ferritten nær selve instrumentet. Er det likegyldig hvor ferrritten plasseres? Jeg savner logikken i dette. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 26.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 Logikk??? Vel, all støydemping bør skje så nær STØYKILDEN som mulig. Dermed dempes støyen før den får bre seg på ledningsnettet. Å feste støyskjerming (les Toroidkjerner) nær brukeren, vil selvsagt dempe støyen endel før den kommer til utstyret. Setter man på for MYE demping, KAN dette dempe / endre signalet som går til utstyret.... (Endre kurveshaping etc.) HELT avhengig av hva slags utstyr / signaler som er ønsket / uønsket. Kanskje et mere akademisk bilde. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Lars H. Svart 26.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 Jeg vet du er litt "utstyrsfreak" Roald, det har du vel egentlig innrømmet selv, men hvorfor vil du sette på ferritkjerner på alt mulig? Har du støy på radioen, støy på VHF, dårlig ICE mottak, hakkete bilder på TV'n, eller . . . .? Som det vistnok heter: "Don't fiddle with what's working!" Det er godt mulig at det kan støye fra kabelen til AIS-mottakeren f.eks., men dersom denne støyen ikke plager annen elektronikk, så "who cares?" Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
roaldbj Svart 26.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 Jeg er ofte en enkel sjel: Når jeg løfter instrumentpanelene ombord ser jeg noen steder ferrittkjerne og andre steder ikke. På radio er ferriten plassert nær radio. På orginal (fabrikkmontert) strømforsyning til VHF er det ikke ferrittkjerne. På kabel som følger med innkjøpt VHF er strølmforsyningen utstyrt med ferrittkjerne. Jeg kunne nevne mange andre eksempler som jeg synes spriker litt i forhold hva som utstyres med ferritt og ikke. I alle fall: Takk for orienteringene. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 26.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 (redigert) At det er ferrit på kablene til noe utstyr har noe med at produsenten har funnet ut dette kan ha en effekt, eller ganske enkelt bare slenger på noen slike digser "for sikkerhets skyld". Da jeg jobbet som utviklingsingeniør hos Tandberg Data, vurderte vi alltid om det var behov for noe slikt. Avgjørelsene ble imidlertid tatt etter grundige målinger. Og selv om slike kjerner ikke koster mange ørene dersom en produserer i stort volum, er det noe som heter at "alle bekker små gjør en stor Å". Er konkurransen i markedet stor, gjelder det å redusere kostnadene der en kan. Andre tenker kanskje slik at båtfolket er så velstående at de svelger unna hva det måtte være av fordyrende ekstrautstyr. Dette er bare mine tanker rundt dette, og hvorfor du har ferrit på kabelen til radioen og ikke VHF'n, kan jeg selvfølgelig ikke svare på. Jeg har heller ikke ferrit på kabel til VHF'n, men på kabelen til radioen. Dette var ikke originalt, men jeg hadde mye støy på radioen og satte derfor på ferrit. Og det hjalp en del. Har du forresten støyavkoblingskondensatorer på dynamoene, noe som er svært vanlig på biler men ikke i båt? Det har jeg! Før det var dynamoen min rene gnistsenderen! Lars H. Redigert 26.Mai.2009 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
roaldbj Svart 26.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 ....Har du forresten støyavkoblingskondensatorer på dynamoene, noe som er svært vanlig på biler men ikke i båt? Det har jeg! ... Hvordan finner jeg ut av det - jeg som knapt vet hvordan en kondensator ser ut og hva den gjør? Det er vel nesten utrolig at skuta vår flyter når jeg vet så lite? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 26.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 (redigert) Det kan være flere grunner til at noen apparater har en ferit på ledningen og andre ikke. For og kunne CE merke et apparat må det tilfredstille diverse krav til imunitet og utstråling. Om et apparat foreksempel har lit for stor ledningsbåret utstråling kan man klare og tilfredstille kravene med og sette på en ferit på ledningen. Det samme vil være tilfellet når det kommer til imunitet. Det er imidlertif ikke al støy en ferit vil ha noen virkning på den virker kun på høyfrekvent støy og da i hovedsak comonmod støy. Den har ingen efekt på støy fra dynamoer elmotorer osv. Heller ikke støy som kan måles mellom mellom + og - vil den ha noen serlig efekt på. For og komme slik støy til livs er luftspoler og kondensatorer mye mer efektive. Redigert 26.Mai.2009 av BMP (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 26.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 Alt koker jo egentlig ned til spørsmålet om man faktisk har noe støy å bli kvitt? Liten vits i å bruke tid å penger på å montere støyfilter for støy som ikke finnes......... Uansett utstyrsfriknivå er det jo liten vits i å montere utstyr som ikke har noen forbedringseffekt. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 26.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 Støttet!! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Lars H. Svart 26.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 Kondensatorer på dynamoen er for å dempe den støyen den sender ut og som kan være spesielt plagsom ved radiomottak på lang og mellombølge (men også på annet elektronikutstyr). Når ankeret i dynamoen roterer, dannes det faktisk gnister mellom børstene og kommutatoren. Dette resulterer i spenningstopper på 12volten, og kan være mange hundre volt. En kondensator over pluss og minus, en mellom pluss og gods og en mellom gods og minus vil spise opp disse spenningsspikrene. Nå sprer ikke denne støyen seg egentlig så mye via kablingen videre til f.eks. en radio da selve batteriet er en god støydemper, men støyen stråles ut og tas inn via antennen. Så kondensatorene må være plassert helt ved kilden der spikrene fremdeles er store. Vanlige støydempningskondensatorer (bilrekvisitamateriell) er vanligvis på 2,2uF og ser ofte ut som på skissen under med en fast tilkobling og en ledningstilkobling. Størrelse som en dobbel sukkerbit. Legger også ved utsnitt av hvordan de er koblet hos meg. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Marwin Svart 26.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 (redigert) Riktig. Andre ganger brukes en kombinasjon av 2 kondensatorer, f.eks. 1000 pf og 1 µf. De vil da til sammen dekke et større frekvensspektrum. Redigert: Men nå er vi inne på et eget fagområde: Støydemping.. Og DET er stoort. Eks.: Faraday bur, flere-trinns filtre, skjerminger med coax ++++ = Litt langt ute i periferien for båt.. Kanskje?? Redigert 26.Mai.2009 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Lars H. Svart 26.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 At det blir litt vidløftig når en snakker om Faradays bur i båt, kan jeg være enig i. Men det er nok mange som er plaget av uforklarlig elektrisk støy i båt. Jeg hadde kraftig støy inn på langbølget DGPS-mottaker, kun når propellen gikk rundt! Etter mye søking på nett fant jeg løsningen på noen sider til den amerikanske marinen. Jeg satte en kullbørste på propellakslingen og koblet denne til jord (minus). Dette er faktisk en støy som mange båter kan sende ut, spesielt U-båter, og ved å analysere denne støyen kan amerikanerne skille de forskjellige russiske ubåtene (dersom de ikke har støydempet godt nok)! Men nå er jeg i hvert fall laaaangt ut på viddene ang. støy i fritidsbåter. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jonette Svart 27.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2009 At det er ferrit på kablene til noe utstyr har noe med at produsenten har funnet ut dette kan ha en effekt, eller ganske enkelt bare slenger på noen slike digser "for sikkerhets skyld". Lars H. Jeg har tenkt å koble sammen kartplotter (Raymarine C80) og VHF (Icom) slik at sistnevnte får posisjons data via NMEA signal. I manualene fra begge produsenter står det at ferritkjerner må plasseres på kablene ved NMEA in/utgangene. Er dette et eksempel på produsentenes "for sikkerhets skyld"? Bør jeg bruke en skjermet kabel for å hindre den i å plukke opp støy, eller kan jeg bruke hva som helst? Sitér dette innlegget /MS Link to post
Mulligan Svart 27.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2009 Hvordan noen kan sette en kjerne utenpå en kabel er mer en jeg begriper. Det må jo være medalje i begrepsforvirring. Sitér dette innlegget Link to post
Jonette Svart 27.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2009 Så når det står i manualen... "If your Raymarine equipment is to be connected to other equipment using a cable not supplied by Raymarine, a suppression ferrite MUST always be attached to the cable near to the Raymarine unit." ...er det bare fjas?? Sitér dette innlegget /MS Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.