Jump to content

Ferrittkjerne på kabler ombord for å dempe høyfrekvent støy


roaldbj

Recommended Posts

Jeg har ikke noe kunnskap om ferritkjerne. Vet heller ikke om det skrives i ett eller to ord.

En omtale som kanskje er brukbar finnes her: http://en.wikipedia.org/wiki/Ferrite_magnet.

Jeg vet ikke om omtalen i Wikipedia er brukbar.

Poenget er at noe av utstyret ombord er levert med ferrittkjerne, mens annet utstyr er uten ferrittkjerne.

Jeg ser også at noen USB - miniUSB kabler leveres med ferritkjerne plassert nær miniUSB kontakten.

Kan ferrittkjerner ha noen negativ effekt på kablene ombord når det gjelder å dempe høyfrekvent støy?

Link to post
Kan ferrittkjerner ha noen negativ effekt på kablene ombord når det gjelder å dempe høyfrekvent støy?

Hvilke negative effekter tenker du på? Ferrittkjernene er der for dempe høyfrekvent støy.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post

En ferrit kjerne kan jo være så mangt men det man vanligvis bruker for og dempe høyfrekvent støy og transienter med er ofte det man kaller en ferrit ring. Om en tar både tur og returledningen og vikler dem et par ganger gjennom ringen vil en dempe det som kalles for comonmode støy. Om en setter en slik på foreksempel bare + ledningen til et apparat som trekker lit strøm vil den ikke ha noen virkning da jernet vil gå i metning.

Redigert av BMP (see edit history)
Link to post
Jeg har ikke noe kunnskap om ferritkjerne. Vet heller ikke om det skrives i ett eller to ord.
Ett ord på norsk. Ferritkjerne. Ferritring.
Kan ferrittkjerner ha noen negativ effekt på kablene ombord når det gjelder å dempe høyfrekvent støy?
Som BMP skrev; de demper HF-støy.

F eks så signalene fra VHF-radioen din ikke slår inn i annet utstyr, ferritkjernene bidrar til at f eks USB-kabelen ikke virker som mottakerantenne for VHF-signalene.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post

Flere leverandører av disse.

De finnes i et utall av varianter mhp. størrelse, utførelse, permeabilitet (hvilke frekvenser de skal dempe+++), pris mmm.

En fabrikant finner du på www.dehn.de f.eks.

Leverandører her på bjerget KAN være Hatling AS tlf. 73538130 (Spør etter Peter) eller www.rotech.no på Tofte tlf 31305656

 

Lykke til

Marwin

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Kan ferrittkjerner ha noen negativ effekt på kablene ombord når det gjelder å dempe høyfrekvent støy?

Nei, hva skulle det ha vært?

Ferrit er bare en fordel i denne sammenhengen, og spesielt om du skulle begynne å sende på MF/HF ifra din båt.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post

ferrittkjerne.jpg

 

Flotte opplysninger.

Jeg har et stort antall ledninger med USB til mini-USB. På noen få av dem er det ferrittkjerne nær mini-USB pluggen. Noen har dobbeltvikling av kabelen, mens andre går rett gjennom ferrittkjernen.

Er det slik at jeg bør sette ferrittkjerne på alle USB kabler ombord, og i hvilken "ende" av kabelen?

Jeg ser at endel av utstyret ombord har ferrittkjerne på plusskabelen, mens annet utstyr er uten ferritt på plusskablene. De fleste stedene er ferritten nær selve instrumentet.

Er det likegyldig hvor ferrritten plasseres?

Jeg savner logikken i dette.

Link to post

Logikk??? :rolleyes:

Vel, all støydemping bør skje så nær STØYKILDEN som mulig. Dermed dempes støyen før den får bre seg på ledningsnettet.

Å feste støyskjerming (les Toroidkjerner) nær brukeren, vil selvsagt dempe støyen endel før den kommer til utstyret.

Setter man på for MYE demping, KAN dette dempe / endre signalet som går til utstyret.... (Endre kurveshaping etc.) HELT avhengig av hva slags utstyr / signaler som er ønsket / uønsket. Kanskje et mere akademisk bilde. :rolleyes::blush:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Jeg vet du er litt "utstyrsfreak" Roald, det har du vel egentlig innrømmet selv, men hvorfor vil du sette på ferritkjerner på alt mulig? Har du støy på radioen, støy på VHF, dårlig ICE mottak, hakkete bilder på TV'n, eller . . . .? Som det vistnok heter: "Don't fiddle with what's working!" Det er godt mulig at det kan støye fra kabelen til AIS-mottakeren f.eks., men dersom denne støyen ikke plager annen elektronikk, så "who cares?"

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg er ofte en enkel sjel:

Når jeg løfter instrumentpanelene ombord ser jeg noen steder ferrittkjerne og andre steder ikke.

På radio er ferriten plassert nær radio.

På orginal (fabrikkmontert) strømforsyning til VHF er det ikke ferrittkjerne.

På kabel som følger med innkjøpt VHF er strølmforsyningen utstyrt med ferrittkjerne.

Jeg kunne nevne mange andre eksempler som jeg synes spriker litt i forhold hva som utstyres med ferritt og ikke.

I alle fall: Takk for orienteringene.

Link to post

At det er ferrit på kablene til noe utstyr har noe med at produsenten har funnet ut dette kan ha en effekt, eller ganske enkelt bare slenger på noen slike digser "for sikkerhets skyld". Da jeg jobbet som utviklingsingeniør hos Tandberg Data, vurderte vi alltid om det var behov for noe slikt. Avgjørelsene ble imidlertid tatt etter grundige målinger. Og selv om slike kjerner ikke koster mange ørene dersom en produserer i stort volum, er det noe som heter at "alle bekker små gjør en stor Å". Er konkurransen i markedet stor, gjelder det å redusere kostnadene der en kan. Andre tenker kanskje slik at båtfolket er så velstående at de svelger unna hva det måtte være av fordyrende ekstrautstyr.

 

Dette er bare mine tanker rundt dette, og hvorfor du har ferrit på kabelen til radioen og ikke VHF'n, kan jeg selvfølgelig ikke svare på. Jeg har heller ikke ferrit på kabel til VHF'n, men på kabelen til radioen. Dette var ikke originalt, men jeg hadde mye støy på radioen og satte derfor på ferrit. Og det hjalp en del. Har du forresten støyavkoblingskondensatorer på dynamoene, noe som er svært vanlig på biler men ikke i båt? Det har jeg! Før det var dynamoen min rene gnistsenderen!

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Det kan være flere grunner til at noen apparater har en ferit på ledningen og andre ikke. For og kunne CE merke et apparat må det tilfredstille diverse krav til imunitet og utstråling. Om et apparat foreksempel har lit for stor ledningsbåret utstråling kan man klare og tilfredstille kravene med og sette på en ferit på ledningen. Det samme vil være tilfellet når det kommer til imunitet.

Det er imidlertif ikke al støy en ferit vil ha noen virkning på den virker kun på høyfrekvent støy og da i hovedsak comonmod støy. Den har ingen efekt på støy fra dynamoer elmotorer osv. Heller ikke støy som kan måles mellom mellom + og - vil den ha noen serlig efekt på. For og komme slik støy til livs er luftspoler og kondensatorer mye mer efektive.

Redigert av BMP (see edit history)
Link to post

Kondensatorer på dynamoen er for å dempe den støyen den sender ut og som kan være spesielt plagsom ved radiomottak på lang og mellombølge (men også på annet elektronikutstyr). Når ankeret i dynamoen roterer, dannes det faktisk gnister mellom børstene og kommutatoren. Dette resulterer i spenningstopper på 12volten, og kan være mange hundre volt. En kondensator over pluss og minus, en mellom pluss og gods og en mellom gods og minus vil spise opp disse spenningsspikrene. Nå sprer ikke denne støyen seg egentlig så mye via kablingen videre til f.eks. en radio da selve batteriet er en god støydemper, men støyen stråles ut og tas inn via antennen. Så kondensatorene må være plassert helt ved kilden der spikrene fremdeles er store.

 

Vanlige støydempningskondensatorer (bilrekvisitamateriell) er vanligvis på 2,2uF og ser ofte ut som på skissen under med en fast tilkobling og en ledningstilkobling. Størrelse som en dobbel sukkerbit. Legger også ved utsnitt av hvordan de er koblet hos meg.

 

kondensator.jpgkondensator.png

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Riktig.

Andre ganger brukes en kombinasjon av 2 kondensatorer, f.eks. 1000 pf og 1 µf. De vil da til sammen dekke et større frekvensspektrum.

Redigert:

Men nå er vi inne på et eget fagområde: Støydemping.. Og DET er stoort. Eks.: Faraday bur, flere-trinns filtre, skjerminger med coax ++++ :sweat::wflag:

 

= Litt langt ute i periferien for båt.. Kanskje??

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

At det blir litt vidløftig når en snakker om Faradays bur i båt, kan jeg være enig i. Men det er nok mange som er plaget av uforklarlig elektrisk støy i båt. Jeg hadde kraftig støy inn på langbølget DGPS-mottaker, kun når propellen gikk rundt! Etter mye søking på nett fant jeg løsningen på noen sider til den amerikanske marinen. Jeg satte en kullbørste på propellakslingen og koblet denne til jord (minus). Dette er faktisk en støy som mange båter kan sende ut, spesielt U-båter, og ved å analysere denne støyen kan amerikanerne skille de forskjellige russiske ubåtene (dersom de ikke har støydempet godt nok)! Men nå er jeg i hvert fall laaaangt ut på viddene ang. støy i fritidsbåter.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
At det er ferrit på kablene til noe utstyr har noe med at produsenten har funnet ut dette kan ha en effekt, eller ganske enkelt bare slenger på noen slike digser "for sikkerhets skyld".

Lars H.

 

Jeg har tenkt å koble sammen kartplotter (Raymarine C80) og VHF (Icom) slik at sistnevnte får posisjons data via NMEA signal. I manualene fra begge produsenter står det at ferritkjerner må plasseres på kablene ved NMEA in/utgangene. Er dette et eksempel på produsentenes "for sikkerhets skyld"? Bør jeg bruke en skjermet kabel for å hindre den i å plukke opp støy, eller kan jeg bruke hva som helst?

/MS

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...