Jump to content

Ferrittkjerne på kabler ombord for å dempe høyfrekvent støy

roaldbj

Recommended Posts

I manualene fra begge produsenter står det at ferritkjerner må plasseres på kablene ved NMEA in/utgangene. Er dette et eksempel på produsentenes "for sikkerhets skyld"?

Da dette er et spørsmål til meg: Hvordan i all verden skulle du tro jeg kan svare på dette? Jeg er ikke ansatt i noen av de firmaene.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Til Mulligan:

Jada, veit det.

Bare k-----.

Ved å vikle på en kjerne har du laga det som på norsk heter en drossel. Eller, i dette tilfelle, en spole med ferrittkjerne. Ene sida av en trafo. Trafoer liker ikke spikes.

Kan også vikle på en toroidekjerne.

Legger du en motstand mellom lederne i tillegg får du ett hi-cut filter.

Har glemt (fortrengt) hvordan jeg regner ut 3dB punkt, slopes osv.

Neida, jeg forventet ikke noe absolutt svar fra hverken deg eller andre, Lars H. :wink:

Jeg fikk intrykk fra innleggene i denne tråden at effekten av å montere ferritkjerner er noe uklar dersom man ikke har et støyproblem. Hvis in/utgangene på et elektronisk instrument er så følsomme for støy eller transienter skulle man tro at produsenten har sørget for å montere en beskyttelse på innsiden av kabinettet. Dette er jo ingen stor sak, men jeg er usikker på om jeg gidder å bestille en overpriset ferrit dings fra Raymarine hvis den ikke har noen hensikt. :smash:

/MS

eg er usikker på om jeg gidder å bestille en overpriset ferrit dings fra Raymarine hvis den ikke har noen hensikt. :smash:

Har du ikke noe støyproblem, så ikke gjør det. Gjør du det likevel, handler du heller hos f.eks. ELFA (dersom du vet hva du skal ha) til en helt annen pris.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

hvor selges slikt i tilfelle , og hvordan finner man ut hvilken type (hvis det finnes flere) man skal bruke ?

Ved flere anledninger har jeg vert innom og levert eletrisk utstyr på gjenvinningsanlegg. Der er det som oftest mange datakabler som er innlevert med ferritkjerner påmontert. Har ved noen anledninger tatt med noen til eget bruk. Og magneten har virket helt frisk på disse.

Jeg står steilt på mitt!

Trafoer liker ikke spikes.

Derfor spiser den de opp. :giggle:

Hoff... :eek::discuss::crazy:

Hvordan du enn vrenger på det, Spikes dempes mye etter å ha passert en drossel / choke / ferikkkjerne osv.

Regel: Mye kobber og jern bedrer nettimpedansen og hemmer utbrdelse av spikes.

(Dette minner meg om diskusjonen "høna og egget".

Natti :sleep:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Ved å vikle på en kjerne har du laga det som på norsk heter en drossel. Eller, i dette tilfelle, en spole med ferrittkjerne.

Riktig, det.

Men her har du begge lederne viklet rundt den kjernen. Strømforsyningskabelen. Høyttalerkabel. En signalkabel. Eller et godt stykke av naboens eller din egen TV-antennekabel (før digitalnettet kom) for å begrense innslag av dine egne lovlige radiosignaler inn i et apparat som ikke var beskyttet mot disse signalene.

(det med "drossel" er nok ikke norsk, nei - men tysk. Samme det, forresten. Ord har flyttet seg rundt omkring av hjertens lyst i tusenvis av år.)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...