MartinN Startet 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 24.Mai.2009 Heisann folkens, Er Finsparkel det samme som glassfibersparkel, bare finere rett og slett? Er den basert på polyester/ glassfiber? Er den egnet til sparkel over glassfiber armert med polyester? Har den samme hardhet og styrke som glassfibersparkel? Kan den ovrmales med tokomponent maling? Noen som har erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Finsparkel ligger i navnet, er til finsparkling av mindre ujevnheter etter feks plastring osv, bør ikkje bruke dette til å fylle opp store hull osv siden dette har en tedens til å sprekke hvis du legger for tykt på. De går fint å male/lakke over med 2 komp maling Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
MartinN Svart 24.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 (redigert) Ok, det var det jeg tenkte! Jeg skal sparkle skrogsiden på innsiden av båten og er redd denne sparkelen vil sprekke ved belastninger når båten går i sjø.. Da ligger det i kortene at jeg antar at glassfibersparkelen bedre (ikke finsparkel) tåler skrogpåkjenning, vridninger/ krengninger etc? Redigert 24.Mai.2009 av MartinN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Glassfibersprkelen er bedre til dette ja, siden glassfiberen armere på samma måte som armeringsjern i betong Men er de mye som skal sparkles?? hvorfor?? Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
MartinN Svart 24.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Gamml båt fra 1970 og etter to lag med maling og diverse jobber med skrogsiden er den ikke jevn og pen.. Kunne hatt teppe, men vil male skrogsidene (disse synes i dagen da dette er en åpen daycruiser).. Ca. 3 kvm som skal sparkles tenker jeg.. Litt slipejobb men, blir jevnere og finere når maling påføres dersom det er sparklet.. Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 de er jo mulig å plastre opp med et lag å to med gassfiber, så slippe du å bruke en masse sparkel, greie å rette opp en del hvis du legger duken der som der trengs. Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Kaftein ØL Svart 25.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 Lite spørsmål ang. glassfibersparkel fra Biltema. Tidligere brukte jeg en sparkel fra biltema som jeg mener å huske het grovsparkel eller noe sånt. Det var en ordentlig grov polyesterbasert sparkelmasse som så ut som glassfibertråder blandet i polyester. Denne var veldig fint til mye rart i båt, spesielt ved baugpropellmontasjer var det ofte fint å bruke denne når man f.eks. skulle gjør det helt massivt under tunnellen osv. Jeg brukte aldri den herderen som fulgte med, men kun vanlig peroxide som jeg bruker til polyester. Dette fungerte utmerket, men nå finner jeg ikke igjen den samme typen lengre. Har kjøpt en glassfibersparkel som det står langtrådet på. Denne er helt hvit, men har ikke i nærheten av de egenskapene som den gamle Grove varianten hadde. Noen som vet hvilken jeg mener? Husker ikke navnet på den sparkelmassen lengre... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.