Jump to content

Flatt startbatteri!

fredriksen

Recommended Posts

Nå har også jeg prøvd dette: Vred om på startnøkkelen, og så alle målerne slå seg av.... Startbatteriet var flatt!! :headbang::headbang:

Da er det greitt å kunne koble inn alle batterien og så starte motoren... Da er det faktisk en stor lettelse å høre motoren starte!! :flag:

Det samme hendte neste gang jeg skulle starte motoren samme dag, men etter kjøring lenge nok til at batteriet vanligvis ville vært oppladet.. Med andre ord: Det en feil som må rettes.

Det originale opplegget på min Skarpmes 25 Weekender, er en startkrets (og -batteri) samt en forbrukkrets (med -batterier) og et relé som gjør at begge batteriebankene blir landet når dynamoen gir ladestrøm.

Er det noen av dere som kan svare på følgende:

Når dynamoen lader og man kan måle 14,48 på forbruksbatteriene, men kun 12,57 på startbatteriet som er den samme spenning som før lading begynner, er det da releet som har problemer og ikke startbatteriet? Releet er et Bosh 0 332 002 156 12V 75A relé. Hvem selger slike?

Startbatteriet er et Varta batteri som er 9 år, så det er ikke noen stor krise å kjøpe et nytt et. Men om det er lading som mangler, så vil ikke et nytt holde strømmen lengre enn dette gjorde (nyoppladet og OK ved utsett av båten).

:-) steinar

Det kan virke som om at det er ladefordeleren som har tatt kveld, evt. en eller annen ledning rundt ladefordeleren som kan være løs. Høres ut som om ladefordeleren din er et rele som styres av ladelampen og du bør måle hvor spenningen blir av. Følg plussledningen fra dynamoen og mål punkt for punkt gjennom alle koblinger helt fram til startbatteriet. Da bør du kunne finne hvor spenningen faller fra 14.4 til 12.57 volt.

Ellers tyder jo 12.57 volt på at batteriet er omlag 2/3 fulladet og da bør du kunne starte dersom batteriet er i orden.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Det kan være releet, og det kan være batteriet. Er batteriet helt slutt så vil du ikke få opp ladespenningen selv om alt annet er OK. Jeg ville begynt med et nytt startbatteri (etter 9 år er det uansett på tide) og deretter målt hvilken ladespenning dette oppnår. Hvis du fortsatt bare oppnår 12,57 volt, ja da er det på tide med et nytt rele også...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Ellers tyder jo 12.57 volt på at batteriet er omlag 2/3 fulladet og da bør du kunne starte dersom batteriet er i orden.

Det var interessant. Vet du spenninger også for 25 % full, 50 % full, 75 % full, helt full? Vil dette være det samme uansett kapasitet på batteri og om det er vanlig eller Gelbatteri?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Vet du spenninger også for 25 % full, 50 % full, 75 % full, helt full?
Varierer litt mellom forskjellige batterityper men som tommelfingerregel kan man si at 11.7V er tomt og 12.7V er fullt. Dette gjelder hvilespenning, dvs. at batteriet ikke er ladet eller tilkoblet forbruk de siste 2-3 timer. Ganske så lineær skala fra 0 til 100%

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Det kan virke som om at det er ladefordeleren som har tatt kveld, evt. en eller annen ledning rundt ladefordeleren som kan være løs. Høres ut som om ladefordeleren din er et rele som styres av ladelampen og du bør måle hvor spenningen blir av. Følg plussledningen fra dynamoen og mål punkt for punkt gjennom alle koblinger helt fram til startbatteriet. Da bør du kunne finne hvor spenningen faller fra 14.4 til 12.57 volt.

Ja, jeg mistenker også releet. Jeg målte den lave spenningen både på startbatteriet og på start-utgangen på releet, og det skulle i praksis si i begge ender av den samme ledningen. Men, det er ikke helt enkelt å være sikker på, da Skarpenes'ene har en grei koblingsboks hvor hovedbryterne til start- forbruks- og nødkretsene sitter. Inn i denne boksen forsvinner de fleste både grove og tynnere kabler . :yesnod: Ladereleet derimot, det sitter utenpå denne koblingsboksen slik at det er enkelt å måle / skifte.

Det er ikke slik at jeg har hemninger med å skru opp noe (har allerede hatt motoren ute et par ganger..), men gjør det ikke i utrengsmål. Kablene går både i kabelkanaler, gjennom skottvegger og det hele virker ganske så ryddig, så det er greitt å la det være slik... Releet sitter utenpå og alle ledninger til dette kommer "ut av skapet"/boksen, så det er pill enkelt å bytte uten at HSB rekker å bli uroet av "Noe som ikke virker??" Tar ikke sjansen på at det skal spre seg en følelse av utrygghet i heimen ved muligens ikke å få startet ved hjemreise fra uthavnen... Det er ganske så enkelt å si: "Opps, må slå på hovedbryteren" og så slå over til "nød-start"..... :rolleyes:

Derfor: Da er vi flere som mistenker releet. Hvem selger slike "ikke-Biltema" releer?? Thorshov bilrekvisita?? Eller hvem?

Og, Ja, kjøper nok et nytt batteri, men det ville vært greitt å vite at det blir ladet...

Jeg tror også at batteriet egentlig er rimelig OK, da jeg kan kjøre hydraulikken (tilten på DP290) og den benytter det samme batteriet. Men, det er ikke nok strøm til å dra røykmaskinen i gang (en AQAD41A :-)

Har du sjekket at du har 12V på relespolen?

"Relespolen". Vel, jeg har ikke operert releet, men jeg lader forbruksbatteriene med 14,48 samtidig med at startbatteriet har 12,57 så jeg regner med at styrestrømmen er OK.

Tidligere så har det vært den samme spenning på begge banker etter ca 15 min kjøring. Nå hadde de 12,x og 14,x .. Her er det ikke innblandet noen spesiell elektronikk for å variere på batteribankene, men dette har jo fungert helt utmerket i mange år uten problemer. Båten er bygget i des -89 og releet har ikke vært skiftet tidligere. Så løsningen som sådan kan jeg anbefale :-)

Greitt Ingar, det er nok lurt å gjøre! Jeg kan sikkert også bytte om på kretsene på releet og på den måten sjekke selve releet..

Ser forøvrig at Bosh har relenummeret i sin katalog (side 147, sammenligning av bosh / tyco rele typebetegnelser..), så dette må være mulig å bestille hos Bosh. Undres på om de også selger til privatpersoner eller om man må gå via en eller annen forhandler??

Releet er ikke stort, men det har litt grove kontakter (skru-) da det skal håndtere opp til 75 A.. Kan ikke tro at det koster spesielt mye, men det kan jo være dyr logistikk.... :-)

Jeg hadde et tilsvarende rele til glødingen på en tidligere motor, og dette hadde en uvane med at ene kontakten smeltet fast i plastdekselet i toppen! Kostet vel 7-800,- for et nytt, etter bytte åpnet jeg det gamle og fant feilen. Fikset på ett minutt sånn ca. :headbang: Kanskje noe liknende har skjedd hos deg?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...