Kasund Startet 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 24.Mai.2009 Har prøvd å søke litt, men fant ikkje noko særlig tips til dorgeutstyr her på forumet... Har fiska ein del frå båten, men ikkje greidd å fått noko særlig under dorging. Kva bruker dere når dere dorger? Og kva fart satser dere på? Den minste farta eg greier er ca 1,5knop... Sitér dette innlegget Link to post
sol Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Hei Dorger endel etter sjøørret.Bruker to stenger festet med stangholdere .Bruker mest Rappala woblere. Farten din er nok ikke for stor.Ørreten er rask,og har ikke problemer med å ta agnet i den farten.Kan være fordel med ganske høy fart noen ganger Sitér dette innlegget Link to post
BowFreak84 Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 kommer ann på hva du skal dorgje etter, men skal du bare dorgje vanlig med sluk/wobbler, og ikke med rigger som går dypt, så har jeg blitt anbefalt: Lawson Trout 6-8 lbs med Dam Quick Power Pirate snelle, dette får man kjøpt som sett på www.fullpott.no for 699 kr. har selv bestillt 2 sett nå :) hvis du går inn på siden, og ser under diverse trolling finner du det litt nede på siden :) Av sene til dorgjing så er vanlig gammel mono sene det de fleste bruker:) det skal visst være det beste til slikt fiske sier de som har greie på det :) så er det mye billigere åsså enn fireline o.l. Ett par stangholdere er jo åsså greit og ha, kommer jo selvfølgelig ann på hvor mange stenger du vil dorgje med da. på www.fiskeglede.no kjøpte jeg nylig noen på tilbud til 90 kr stk :) de fungerer fint. når jeg dorgjer bruker jeg både wobblere og vanlige sluker, det varierer litt, men husk og ikke bli enspora på rapala wobblere, der er masse andre gode wobblere på markedet:) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 (redigert) Kan anbefale forumet til Norges Trollingforbund hvis du søker info om dorgeutstyr og dorging. Trolling er egentlig bare deg engelske ordet for dorging, men brukes i Norge som oftest som betegnelse på dorging hvor det brukes utstyr som dyprigger, paravaner og planerbord som muliggjør dorging på større dyp og på siden av båten med lett utstyr. Forum Norges Trollingforbund Redigert 24.Mai.2009 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TG-cruiser Svart 25.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 Jeg klarer mig med 2 kraftige stænger og nogle Dipsy divers sat på. En dipsy diver er en rundt tingest som man binder på linen, og derefter binder man blinket ca. 2 meter bagved dipsy diver. Dipsy diver trækker så blinket 4- 8 meter ned i vandet. Har haft fanget 3 laks på den måde, fart 2,3 - 2,7 knob. Det er en simpel måde, uden de store grej investeringer Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv 28 Søgne Svart 25.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 Har prøvd å søke litt, men fant ikkje noko særlig tips til dorgeutstyr her på forumet... Har fiska ein del frå båten, men ikkje greidd å fått noko særlig under dorging. Kva bruker dere når dere dorger? Og kva fart satser dere på? Den minste farta eg greier er ca 1,5knop... stor vobler til stor blege, tasmanian devil til mye blege, da ikke så stor blege,god fart er viktig!! Lykke til!! Sitér dette innlegget Link to post
Anoden Svart 25.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 En av mine dorge ekspirimenter var bruk av oterfjøl med lette sluker...... og ja.....fangst det ble det! Laks og sei Sitér dette innlegget Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord. Link to post
Lopphavet Svart 25.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 stor vobler til stor blege, tasmanian devil til mye blege, da ikke så stor blege,god fart er viktig!! Ikke nødvendigvis. Har tatt MANGE SØ med fart på 2 knop. Det hele avhenger av hva som henger bak. Variasjon i fart er etter min erfaring noe som trigger hugginstinktet. Bruker selv ofte en Konvoi lignende sak og mark. Svinger mye slik at farten varierer. Sitér dette innlegget Link to post
BowFreak84 Svart 25.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 bruker du convoy i sjøen åsså Lopphavet? :) samme som til ferskvann? eller er det en annen type? PS: Husk mistemål på sjø ørreten da gutter! ;) Sitér dette innlegget Link to post
Lopphavet Svart 25.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 bruker du convoy i sjøen åsså Lopphavet? :) samme som til ferskvann? eller er det en annen type? Jepp, men en litt annen variant. Sjøørretten bryr seg tydeligvis ikke om forskjellen søt- eller saltvann :-) Sitér dette innlegget Link to post
Kasund Svart 25.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 stor vobler til stor blege, tasmanian devil til mye blege, da ikke så stor blege,god fart er viktig!! Lykke til!! Kan du forklare for ein stakkars sunnmøring kva "blege" betyr? En av mine dorge ekspirimenter var bruk av oterfjøl med lette sluker...... og ja.....fangst det ble det! Laks og sei Har haurt rykter om at oter er litt fy-fy? Kan du bekrefte/avkrefte dette? bruker du convoy i sjøen åsså Lopphavet? :) samme som til ferskvann? eller er det en annen type? PS: Husk mistemål på sjø ørreten da gutter! ;) Og minstemålet er? Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 25.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 De er også viktig å ha nok snøre ute, ørret og laks liker ikke så veldig motorstøyen!! Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Mossmann Svart 25.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 1-2 stenger som tar slukvekter opp mot 40-50-60 gram, snelle i str.4000,multisene(gjerne med monofortom og en opphenger) og wobbler helt til slutt,gjerne dyptgående av typen Rapala X-Rap deep og Down Deep Husky jerk 8-13 cm! Det er ihvertfall standardkombinasjonen min etter Sjø-Ørret. Etter Lyr og større sei ville jeg hatt et par ekstra opphengere og gjerne enda større wobblere! Sitér dette innlegget -Mossmann- AOMCI Link to post
Allan E Svart 25.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 Jeg seiler 5-6 knop, kona står på badeplattformen å passer dorgesnøre. 50 småmakrell på en times tid. 20 meter tykt snøre med 6-8 kroker med 30-40 cm mellomrom. Tungt sekke. Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 25.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 Tror minstemålet for sjøørret er 30cm for de tre nordligste fylkene og 35cm for de andre. Sitér dette innlegget Link to post
BowFreak84 Svart 25.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 sjø ørreten her har hvertfall minstemål på 35 cm (aust-agder). Lopphavet: hva er forskjellen? kan du poste ett bilde av den du bruker? har lyst til og teste dette selv:) Husk og ikke fisk for grundt hvertfall, da er det fort gjordt og få ei måke på kroken, for det fikk jeg igår:P hadde ute for lite snøre tror jeg.. Sitér dette innlegget Link to post
Anoden Svart 25.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 Har haurt rykter om at oter er litt fy-fy? Kan du bekrefte/avkrefte dette? ..... ....hysj Er faktisk litt usikker. I ferskvann er det vel fy fy ja.... Sitér dette innlegget Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord. Link to post
BowFreak84 Svart 25.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 tror det varierer litt hvor du er i landet om det er lov eller ikke med oter... Sitér dette innlegget Link to post
Kasund Svart 26.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 Men er det spesielle stenger som er dedikerte dorgestenger? Og kva er då så spesielt med desse? Har no litt forskjellige stenger frå før av, ei pilkestang på ca 3-4", samt to fiskestenger på henholdsvis ca 8" og ca 10". Dei står ein anna plass, så eg får ikkje kontrollert merke og type. Alle er med "vanlige" sneller. Høyres det veldig dumt ut å bruke desse til dorging? Sitér dette innlegget Link to post
ahamm Svart 26.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 Bare tull å kjøpe egne stenger til dorging hvis du ikke bruker dyprigg eller sideparavaner, disse stengene er ikke særlig egnet til noe annet. Sats på vanlige stenger ca 9 fot kastevekt ca 40g, så kan du bruke dem fra land eller litt lett pilking også. Multiplikator eller haspelsnelle etter hva du liker best. Multiplikator snellene har som regel fordelen av å ha knarr, slik at du hører når fisken tar. Som vanlig når det gjelder hobby koster det litt, men vil anbefale å gå for kjente merker. Vil tro at de stengene du har klarer seg godt. Møresilda 32g i div farger er en utmerket allround sluk Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
Blue_Dragon Svart 26.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 (redigert) Hvilken fart er den ideelle til sjøørret? (Denne tråden inneholder to ulike type dorging) Redigert 26.Mai.2009 av Blue_Dragon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ahamm Svart 26.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 Hvilke to ulike typer dorging? Bruk av oter er ikke dorging. Farten avgjøres ofte av hva du henger bak, forskjellige woblere/sluker klarer forskjellig fart. Til sjøørret gjerne 2,5 pluss minus 1, alt avhengig av vanntemp også selvfølgelig. Ved bruk av rigg brukes egne stenger som er beregnet på å stå oppspent over tid. sånn: Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/33664/83703.jpg Levert av: http://sportsfiske.nu/foto/ Skulle seff snudd bildet Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.