chrisso Startet 25.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 25.Mai.2009 Hei Jeg har akkurat seilt fra Oslo til Skagen og tilbake. Jeg hadde flere ganger problemer med at kartene ikke fungerte. Det var som om kartet sluttet, det var ikke annet enn hvitt fremover og bildet ble smalt, rart og ubrukelig. Pilen mot neste merke var derimot der. Det hjalp verken å zoome inn eller ut. Heller ikke å slå den av og på. Etter en stund (30 - 60 minutter) kom kartene tilbake til hele skjermen. Er dette en kjent ”bug”? Dette er i hvert fall ikke noe jeg kan leve med. Feilene oppsto mellom Moss og Horten, utenfor Torbjørnskjær og utenfor Skagens rev. Jeg har Lowrance 7200 Globalmap med Navionics Gold XL9: Skagerrak og Kattegat. Begge deler kjøpt i USA. Kartene jeg har kjøpt var heller ikke oppdatert. Drøbaksundet har fått et titalls nye fyr for to - tre år siden. Disse var ikke på kartene jeg kjøpte for under et år siden.. Finnes det en oppdatering med kartdata man laste ned? Sitér dette innlegget Link to post
onkel_ove Svart 25.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 Opplevde noe av det samme i helgen. Har samme kartet (gold XL9) og plotteren er en Lowrance 8200 C. Dette var i ryfylke. Kartet bare forsvant en liten stund. Jeg har nå lastet ned en oppdatering til plotteren, og skal prøve å se om det hjelper. Sitér dette innlegget Navigare neccesse est, vivere non est neccesse. Link to post
Kompismannen Svart 25.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 Dette er en kjent bug på både Lowrance og Eagle. Du kan forsøke å oppdatere software i plotteren. Dette kan lastes ned fra web. Sitér dette innlegget Link to post
chrisso Svart 25.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 Takker for svar. Her er svaret fra Pronav, importøren av Lowrance og Navionics i Norge. Ikke fornøyd med det. Skal ikke være nødvendig å kjøpe to kart over samme område. Dessuten trodde jeg moderne elektroniske kart var sømløse. Det kan høres ut som om du kjører ut av et kartblad. Globalmap 7200, må du laste inn manuelt enkelte områder. Har du forsøkt dette? Alternativt kan jeg foreslå at du kjøper et Navionics Small kart over Oslofjorden. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 25.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 Hvis problemet er at du kjører ut i fra et kartblad må du gå inn i kartopsett menyen og velge et annet område. Problemet er at de tidligere Lowrance modellene har software som er laget for mindre Navionicskart enn XL9, en må derfor inn i menyen for velge et annet kartutsnitt når en kommer til nye områder. Det er noe overlapp mellom kartutsnittene så en har god til til å bytte utsnitt hvis en er klar over det. De nye HDS plotterene fra Lowrance har selvsagt ikke dette problemet. Sitér dette innlegget Link to post
chrisso Svart 25.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 Det kan ikke være dette som er problemet. Jeg har satt opp kart Skagerak/ Kattegatt. Det ville vel heller ikke kommet tilbake etter en stund uten å bytte kartutsnitt? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.