UVÆR-II Startet 25.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 25.Mai.2009 Har en ST 6002 Raymarin autopilot som tar imot signal fra Tiki kartprogram ver 6.0. Er koblet fra pinne 3 på serieporten og felles jord på pinne 5 og via USB port. Når kart programmet sender så er alt greit men etter 5- 10 sekunder faller autopiloten ut og displayet sier "no data" Må da restarte PC og autopiloten kan da ta imot signal igjen, men bare 5-10 sekunder og den faller ut igjen. Har vært i kontakt med Raymarine, de anbefalte å prøve en annen leverandør av USB/seriel kabel. Den jeg har nå er levert av Claes Ohlson. Har også vært i kontakt med Tiki. Er det noen som kan hjelpe? På forhånd takk. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 25.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 Raymarine har differensiell NMEA port, USB til RS232 konverteren din har single ended utgang. Pleier som oftest å gå bra å koble jord til NMEA RX-, men spenningsnivåer og driveregenskaper til serieporten har også betydning. Måtte bruke en RS232 til RS422 konverter for å få kommunikasjon med Maretron kompasset mitt for kalibrering via PC. I stedet for RS232 til RS422 konverter foretrekker jeg å bruke en Moxa NPort Server. Denne har Ethernettilkobling til PCen og en softwaredriver som gjør at du kommuniserer via COM porter. Moxa NPort Server Hvis du vil bruke serieport er det en slik sak du trenger RS232 til RS422/485 Sitér dette innlegget Link to post
UVÆR-II Svart 25.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 Hei abbor! Takker så mye for svar, da bestiller jeg Moxa NPort Server type NPort Express DE-311 og bruker Ethernettilkoblingen på PC'en til autopiloten. Skal poste her igjen for å fortelle hvordan det gikk!!! Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 25.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 Har noen av de samme problemene med min PC/Tiki/Raymarine 6002. Opplegget virker en liten stund og kutter så ut. Hvis du har funnet ut av tingene, gi en beskrivelse! Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 26.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 Jeg hadde først prøvet å koble til en annen pc (i stedet for autopiloten, og brukt programmet Hyperterminal (følger med alle som kjører Windows) til å lese det som Tiki sender ut. Kanskje du sparer en del kroner. Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 26.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 Er det flere der ute i forumet som bruker denne kombinasjonen PC/Tiki/Raymarine pilot 6002? Har noen fått det til å virke bra? Flere erfaringer mottas med interesse! Sitér dette innlegget Link to post
UVÆR-II Svart 26.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 Byttet ut kabelen fra Claes Ohlson med en fra den lokale Databutikken som i følge de er av en mye bedre kvalitet en hva Claes Ohlson leverer. Så nå fugerer det. Det beviser nok en gang at å kjøpe kvalitet lønner seg. Oppsummering Pinne 3 fra serielporten til + inngang på autopilot Pinne 5 fra serielporten til - inngang og - utgang på autopilot USB/serial kabel type "Uport 1110" levert av elektronix. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 26.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 (redigert) Er jo ikke bare en kabel du har byttet ut, du har byttet ut USB til RS232 konverteren og dermed den fysiske kretsen som interfacer til piloten. UPort 1110 er et kvalitetsprodukt fra Moxa, et firma som jeg har god erfaring med utstyr i fra til profesjonellt bruk. Ser det står i dokumentasjonen at den også vil fungere sammen med eldre produkter, dette betyr nok at den har høyere signalnivå og bedre driveregenskaper enn mange billigprodukter. Hadde du kjøpt UPort 1130 eller 1150 i stedet for 1110 hadde du fått en konverter som hadde hatt RS422 interface mot piloten Redigert 26.Mai.2009 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
UVÆR-II Svart 26.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 Her er link til kabelen som Tiki og Raymarine ikke fungerer med http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=91920844 Her er link til kabelen som Tiki og Raymarine funger med http://www.elektronix.no/Produkter/Kommuni...e-til-USB_/9063 Dette for å unngå forrviring. Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 27.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2009 Hei nils ivar, jeg også plages med å få dette til, men på c-map. kan du være så snill å tegne opp koblingen? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.