Jump to content

Raymarine autopilot tar ikke imot signal fra Tiki kartprogram

UVÆR-II

Recommended Posts

Har en ST 6002 Raymarin autopilot som tar imot signal fra Tiki kartprogram ver 6.0.

Er koblet fra pinne 3 på serieporten og felles jord på pinne 5 og via USB port.

Når kart programmet sender så er alt greit men etter 5- 10 sekunder faller autopiloten ut og displayet sier "no data"

Må da restarte PC og autopiloten kan da ta imot signal igjen, men bare 5-10 sekunder og den faller ut igjen.

Har vært i kontakt med Raymarine, de anbefalte å prøve en annen leverandør av USB/seriel kabel. Den jeg har nå er levert av Claes Ohlson.

Har også vært i kontakt med Tiki.

Er det noen som kan hjelpe?

På forhånd takk.

Raymarine har differensiell NMEA port, USB til RS232 konverteren din har single ended utgang. Pleier som oftest å gå bra å koble jord til NMEA RX-, men spenningsnivåer og driveregenskaper til serieporten har også betydning. Måtte bruke en RS232 til RS422 konverter for å få kommunikasjon med Maretron kompasset mitt for kalibrering via PC.

I stedet for RS232 til RS422 konverter foretrekker jeg å bruke en Moxa NPort Server. Denne har Ethernettilkobling til PCen og en softwaredriver som gjør at du kommuniserer via COM porter.

Moxa NPort Server

Hvis du vil bruke serieport er det en slik sak du trenger

RS232 til RS422/485

Byttet ut kabelen fra Claes Ohlson med en fra den lokale Databutikken

som i følge de er av en mye bedre kvalitet en hva Claes Ohlson leverer.

Så nå fugerer det. Det beviser nok en gang at å kjøpe kvalitet lønner seg.

Oppsummering

Pinne 3 fra serielporten til + inngang på autopilot

Pinne 5 fra serielporten til - inngang og - utgang på autopilot

USB/serial kabel type "Uport 1110" levert av elektronix.

Er jo ikke bare en kabel du har byttet ut, du har byttet ut USB til RS232 konverteren og dermed den fysiske kretsen som interfacer til piloten.

UPort 1110 er et kvalitetsprodukt fra Moxa, et firma som jeg har god erfaring med utstyr i fra til profesjonellt bruk. Ser det står i dokumentasjonen at den også vil fungere sammen med eldre produkter, dette betyr nok at den har høyere signalnivå og bedre driveregenskaper enn mange billigprodukter. Hadde du kjøpt UPort 1130 eller 1150 i stedet for 1110 hadde du fått en konverter som hadde hatt RS422 interface mot piloten

Redigert av abbor (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...