Kurt Simonsen Startet 25.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 25.Mai.2009 Hei jeg har problem med å få giret til å slå inn forover.hvis jeg justerer på vaieren slår det ikke inn i revers.Når jeg går fra revers til fri blir det et smell i drevet.Kan det være for mye slakk i stagene mellom vaieren og innslaget til giret?Kan messingkonen være for mye slitt?dreide opp rillene på den en gang.Kan det hjelpe å fjærne shims på toppen av drevet,som ligger under kulelager?Kan noen hjelpe meg????. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 25.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 Det kan virke som du har slitt/pollert kon innv i drevet,kan hende du må få rubbet den opp, Hva slags olje her du på drevet da? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Kurt Simonsen Svart 25.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 Jeg bruker girolje fra volvo penta.75w90 er det vel mener jeg.Nå er det veldig mye slakk i stagene mellom vaier og innslaget til giret.Det har gått snart 2000t. Sitér dette innlegget Link to post
Kurt Simonsen Svart 25.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 Nettop sjekket det er girolje som tydeligvis er bergnet for biler.Ikke spesifikt for båt,men det er 75w-90. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 25.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 Fordelen med VP oljen er at den virker selv med 30% vann i seg. Dette går ikke med vanlig giroljer.... Men dette har sikkert ikkje noe med dit problem å gjøre... Sitér dette innlegget Link to post
Kurt Simonsen Svart 26.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 (redigert) sjekket med leverandør i dag om oljen.Det er den de bruker,så lenge det er 75w-90 er det greit.dem hadde mere tro på at det var for mye slakk i stagene til giret. :headbang:Takker på forhånd for evt mange gode svar. Redigert 26.Mai.2009 av Kurt Simonsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 26.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 (redigert) Hadde en kamrat med samme problem, når han ga mere gass koblet den inn/ tok tak. Det første Volvo mannen spurte om : Hva er tomgangs turtallet? Det viste seg at tomgangs turtallet var for lav. Men siden du sier du har dreid opp rillene på kon så kan det jo virke som den er ut slitt. Du må ikke under noen omstendighet fjerne noe skims. Fordi dette juster tandklaringen/anleggsvinkel på drevene i topp giret. Redigert 26.Mai.2009 av Draco20 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kurt Simonsen Svart 27.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2009 Ja jeg er klar over at jeg ikke kan fjerne shims pga det du sier.Det med turtall hørtes ikke dumt ut,det må jeg prøve.Takker. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 27.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2009 ... Det viste seg at tomgangs turtallet var for lav. .... Uansett turtall, så skal giret koble inn. Alle mine drev tester jeg 0 RPM (alstå motor av), men vrir på propellene og kjenner at de kobler og tar riktig. At man må opp i et visst turtall for å koble inn, tyder på at noe er veldig galt. Jeg ville testet å gire manuelt bak på drevet (uten kabel) om båten ligger på land. Da kan du få et inntrykk av om giret fungerer slik det skal. Ellers er det vel ikke 75/90 oljen til VP som skal på disse. Dette er vel den helsyntetiske saken som er beregnet for nyere drev. Dette gamle drevet skal ha vanlig mineral-olje, og hos VP heter den nå 80/90. Sitér dette innlegget Link to post
Kurt Simonsen Svart 27.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2009 Har koplet fra vaier og satt den i gir manuelt,men det nytter ikke.Går i gir de to første gangene,men så begynner det etterhvert og slure.Dette drevet er vistnok 92 mod skal det ha 80w-90??. Sitér dette innlegget Link to post
nives Svart 27.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2009 Ingar har lagt ein fin oversikt over drev Olje etc i dokumentarkivet. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=16416 Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
Larspo Svart 28.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 Dette drevet er vistnok 92 mod skal det ha 80w-90??. Om det er et 290 DP drev, så skal den ha viskositet SAE90 alt. 80W90. Kvaliteten skal være API GL5. Helsynt 75/90 går fint å bruke og er anbefalt fra VP i komersiell sammenheng. Sitér dette innlegget Link to post
Knallfred Svart 28.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 Vil tro det er "shimmen" under skruen på gearvelgeren din som må justeres... Siden du allerede har "tukklet" med konen! Men det ligger jo manual til drevet på https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=16416 Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 28.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 (redigert) Hadde problemer med å få "futt" i revers. Gearet koblet inn, men dårlig respons. Spesielt til babord av en eller annen grunn. Prøvde å justere gearvaieren. Ble noe bedre, men så like dårlig som før etter litt tid. Plagsomt. Snakket med et verksted som var bra sikker på at konen var slitt. Og en lokal mekaniker sa at det bare var å bytte med nytt. Så ble gjort. Ca 3.900 for konen + en liten dings og pakninger (til hele drevet!). Sum ca 5.500 + montering. Nå alt ok, er jeg er fornøyd. Antall timer: ca 1300 Redigert 28.Mai.2009 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kurt Simonsen Svart 29.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2009 Hvordan justeres shimmen under skruen på girvelgeren? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.