Jump to content

Volvo Penta 290 DP, justering av vaier

Kurt Simonsen

Recommended Posts

Hei jeg har problem med å få giret til å slå inn forover.hvis jeg justerer på vaieren slår det ikke inn i revers.Når jeg går fra revers til fri blir det et smell i drevet.Kan det være for mye slakk i stagene mellom vaieren og innslaget til giret?Kan messingkonen være for mye slitt?dreide opp rillene på den en gang.Kan det hjelpe å fjærne shims på toppen av drevet,som ligger under kulelager?Kan noen hjelpe meg????. :flag:

Hadde en kamrat med samme problem, når han ga mere gass koblet den inn/ tok tak. Det første Volvo mannen spurte om : Hva er tomgangs turtallet? Det viste seg at tomgangs turtallet var for lav. Men siden du sier du har dreid opp rillene på kon så kan det jo virke som den er ut slitt. Du må ikke under noen omstendighet fjerne noe skims. Fordi dette juster tandklaringen/anleggsvinkel på drevene i topp giret.

Redigert av Draco20 (see edit history)
... Det viste seg at tomgangs turtallet var for lav. ....

Uansett turtall, så skal giret koble inn. Alle mine drev tester jeg 0 RPM (alstå motor av), men vrir på propellene og kjenner at de kobler og tar riktig. At man må opp i et visst turtall for å koble inn, tyder på at noe er veldig galt. Jeg ville testet å gire manuelt bak på drevet (uten kabel) om båten ligger på land. Da kan du få et inntrykk av om giret fungerer slik det skal.

Ellers er det vel ikke 75/90 oljen til VP som skal på disse. Dette er vel den helsyntetiske saken som er beregnet for nyere drev. Dette gamle drevet skal ha vanlig mineral-olje, og hos VP heter den nå 80/90.

Hadde problemer med å få "futt" i revers. Gearet koblet inn, men dårlig respons. Spesielt til babord av en eller annen grunn. Prøvde å justere gearvaieren. Ble noe bedre, men så like dårlig som før etter litt tid. Plagsomt. Snakket med et verksted som var bra sikker på at konen var slitt. Og en lokal mekaniker sa at det bare var å bytte med nytt. Så ble gjort. Ca 3.900 for konen + en liten dings og pakninger (til hele drevet!). Sum ca 5.500 + montering. Nå alt ok, er jeg er fornøyd.

Antall timer: ca 1300

Redigert av Zach (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...