Jump to content

Tax Not paid? Kjøp av båt i utlandet

Kjellu

Recommended Posts

Vi ser på en båt i UK. Prisen ligger på rundt 70000 pund. Men forhandler sier vi må i tillegg betale VAT på 15%. Må man først betale VAT i UK, og så 25% til Norge? Noen som vet?
Tror forhandler er på bærtur. Dersom VAT _ikke_ er betalt i UK, og båten eksporteres ut av EU så kan de vel neppe kreve inn denne. Dette pleier å bero på at de fleste europeere utenom svensker og dansker er hellig overbeviste om at Norge er en del av EU. Inn til Norge må selvsagt mva. betales. Det er vel akkurat slike objekter som kan være interessante å hente fra utlandet. Så vidt jeg har funnet ut er det stort sett på kanaløyene og i Kroatia at en får tak i slikt (dvs. "VAT not paid") Redigert av Fantino (see edit history)

Det som forhandleren sier er rett.Dersom du henter båten selv må du først betale VAT.Det som er viktig er at VAT er spesifisert og at selger er registrert i et VAT register (det samme som det Norske mva.registeret) Når du melder utreise fra UK må du melde deg for tollen og kreve VAT refundert.Du kan også få et eksportfirma til å gjøre jobben for deg .Det kan være en fordel å forhøre seg hos tollen at alt er i orden før betaling.

Hvis du henter selv er muligens dette rett, men du får igjen denne VAT'en, samt den ekstra momsen du betaler på den VAT'en du aldri skulle betalt fordi du får den refundert likevel :-)) Det tar bare en del måneder... Det er i alle fall slik med privatimport av bil. Trodde dog at det gikk an å "tollklarere" båten ut av UK og melde sin ankomst til Norge for fortolling (dvs. mva) når en kommer så langt.

Tviler på at de nybakte skipperene i Princess-konvoiene betaler UK VAT først og venter vinter og vår på å få denne refundert, for deretter å vente enda lenger på å få ekstra mva. refundert.

Har selv kjøpt båt i utlandet uten "VAT".

Båten ble betalt på forhånd.Jeg betalte ikke noen form for avgifter utenom da jeg kom til Norge for fortolling.

Hvis de krever at du må betale engelsk mva ville jeg tatt en ordentlig undersøkelse om dette er riktig, og hatt alle papirene i orden før jeg tok båten inn til Norge.

Toll og avgiftdirektoratet er rette sted. Jeg fikk god hjelp der når jeg handlet i utlandet.

Husk på å få avklart skipspapiret: "Bill of sale" , som bekrefter eierforholdet til båten.

Jeg har kjøpt en del ting i utlandedet og det pleier å fungere slik:

Det er den engelske forhandleren som må bevise overfor engelske myndigheter at båten blitt eksportert. Vanlig prosedyre er enten at forhandleren kjenner og stoler på deg at du skaffer utførselspapirer og han bare fakturerer deg eksportpris (uten VAT) og du sender papirene tilbake til ham.

Stoler han ikke helt på deg da betaler du VAT, få faktura og utørselspapirene stemplet av den engelske tollen ved utreise. Dette sender du tilbake til forhandleren og han (ikke tollen!) refunderer VAT til deg. I dette tilfelle må du stole på forhandleren.

Ved ankomst Norge må du betale norsk moms.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...