Skipper Båtløs Startet 25.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 25.Mai.2009 (redigert) Har tittet på et par Skibsplast 650, som er er utgått modell som er erstattet med 660. Hva er egentelig forskjellen på disse Redigert 25.Mai.2009 av jory (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 25.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 I emnetittelen spør du om forskjellen mellom 655 og 660, mens i teksten spør du om forskjellen mellom 650 og 660? Tre forskjellige båter dette! Hvis det er 650 du mener så er det vel noen på forumet som har noen slike. 660 er en "modernisert" utgave med litt forandret og oppgradert interiør i forhold til forgjengeren 650. Dette ser du hvis du studerer bildene i diverse finn-annonser. Om skroget også er forandret fra 650 til 660 kan sikkert andre svare på. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Båtløs Svart 25.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 I emnetittelen spør du om forskjellen mellom 655 og 660, mens i teksten spør du om forskjellen mellom 650 og 660? Tre forskjellige båter dette! Hvis det er 650 du mener så er det vel noen på forumet som har noen slike. 660 er en "modernisert" utgave med litt forandret og oppgradert interiør i forhold til forgjengeren 650. Dette ser du hvis du studerer bildene i diverse finn-annonser. Om skroget også er forandret fra 650 til 660 kan sikkert andre svare på. Sorry skulle være 650cc...korrigert nå Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 26.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 Og litt info finnes på Skibsplast sin side med oversikt over modeller og 650cc. 650cc ble produsert fra 1991-1997 og så tok vel 655/660 over for denne modellen, men det ser ut som om 660 m/innenbords er den som ligner mest. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
hermansen Svart 26.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 655 og 660 var vel samme båt ? 655 med utenbords og 660 hadde innenbords-motor. Var det andre forskjeller ? /Øystein Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 26.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 (redigert) 655 og 660 var vel samme båt ? 655 med utenbords og 660 hadde innenbords-motor. Var det andre forskjeller ? Her er det vel riktig å si ER samme båter og HAR... ikke VAR og hADDE, da både 655 og 660 fremdeles lages og selges nye fra fabrikk. 655 og 660 er nesten helt like bortsett fra motoren som allerede nevnt. Men det er en forskjell til da 660 som standard i flere år er blitt levert med en litt skarpere V-bunn i bakdre del av skroget. Dette er ikke standard på 655. Det er relativt få (tror jeg) som har bestilt/kjøpt 655 med det litt skarpere skroget. Redigert 26.Mai.2009 av Helge (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Bergen dørk Svart 26.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 Blir jo forresten spennende å se om 665 og 660 nå går ut av produksjonslinjen til fordel for 660DC og 665DC, som er de nye båtene. Og at en henvises til 690 for større kabin....? Ser jo ut som om det skjedde med 650cc når 655 og 660 ble introdusert på 90-tallet. Eller kanskje ønsker de å ha en større bredde i modellene, noe jeg vil synes er positivt. Ser nå at noen 660 eiere typisk konverterer til 660DC. 665 DC har jeg ikke sett live ennå. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Skvulpen Svart 26.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 Foreløpig ser det ut til at Skibsplast fortsetter med både den "gamle" og den nye serien med 660. Også 655 produseres fortsatt. De tør nok ikke stanse produksjonen av disse storselgerne før de ser hvordan de nye modellene selger. De nye er også dyrere. Selv kommer jeg nok til å beholde min 660 lenge, synes totalkonseptet (for meg) er bedre enn på de nye modellene. Men smak og behag! Beklager til trådstarter at tråden benyttes til slike refleksjoner, men så holder vi den oppe . Jeg synes å huske at signaturen ModeraTore her på Båtplassen har en Skibsplast 650 CC, eller har hatt. Hvis han ikke dukker opp i tråden, kanskje sende ham en IM, Jory? Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 26.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 Det er jeg som skal beklage! Vi er på sporet igjen: Noen der ute med 650? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
MT. Svart 26.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 Takk for IM, svarer her i fall flere har interesse. Stemmer at jeg har en 650CC. Min er en -95 modell. Jeg har originalmotor og drev intakt, en Mercruiser D3,0L. Femsylindra turbodiesel på 150hk, og Bravo 1-drev. Marsjer på 26-28 knop, og bruker da 13-15 liter i tima. Billig å forflytte seg på sjøen, med andre ord. Toppfart er drøye 37knop ved vindstille. 650CC ble levert med både innenbords og utenbords motorisering. Senere ble modellen delt opp til 655 og 660. Alle 650CC ble såvidt meg bekjent levert med samme skrogvinkel, dvs litt skarpere enn 655. Noe bedre sjøegenskaper, men også mer tungdrevet. Krever mer motor. Vi har portapotti i senter av kabinen, under putene. De nyere modellene har flytta dassen til styrbord, like innafor skyvedøra. Ellers har vi std Origo 3000 og servant ved babord stol. Under samme stol er skap med 12V kjøleboks. Likt som på de nyere. Solseng er større på 650CC enn på de nyere, altså er det mindre plass på akterdekk. Hvertfall med min motorisering. Kjempegod kalesjeløsning, som også brukes på de nyere. Jeg kan faktisk ikke tenke meg annen båt. For mitt bruksområde er dette optimalt. Jeg drar ikke på båttur for å se på TV. Det skal fiskes, bades, bedrives vannsport eller rett og slett transporteres. Om ungene blir med på helgetur, blir tunnelteltet også med. Vi overnatter alltid ved land, sånn er det bare med den saken... Gjengangerfeil...? Gule flekker i hvit skai på kartbord, lim som slår igjennom. Jeg har farga skaien svart, da ser man ikke flekkene og slipper irriterende solreflekser. Vannlekkasje under vindskjerm, tett skruene med Sikaflex. Topplanterna returnerer MYE lys i fordekket, så det må monteres lanterneskjerm. Den billigste på Maritim er helt grei. Rattet flasser lakk. Kjøp nytt, du får ikke lakken til å sitte likevel. Hva jeg tror om en Mercruiser bensinfirer i samme båt? Kan kanskje bli litt lat, men det spørs hva man vil ha. Motorene er enkle og har billige deler. Alpha-drev er også enklere enn Bravo, men kanskje ikke like slitesterkt? Prisen er håpløs å uttale seg om. Båter over 10 år kan være som nye, eller helt utsarva. Vurder selgerens tekniske innsikt. Om han ikke ser ut til å ha så veldig mye av denslags er det veldig viktig at det følger med kvitteringer på utført service... Ellers avslutter jeg med å si at vi alle har forskjellige preferanser. At jeg ikke kan tenke meg noen annen båt, betyr ikke nødvendigvis at du vil like den i det hele tatt. Et oppriktig lykke til med båtkjøpet skal du uansett få med deg! Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Skipper Båtløs Svart 26.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 Takker for en utførlig og fin detaljforklaringav båten. Er jo litt skeptisk til motoren ,men den er i hvertfall ferskvannskjølt noe som ikke er så vanlig på disse motorene. har ikke sett båten fysisk, men bildene på Finn.no ser i hvertfall fine ut. Du kan jo ta en titt...finnkode 17305581 Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 26.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 Disse motorene har et ufortjent dårlig rykte. Jeg ville være langt mer forsiktig med å kjøpe 13 år gammel 1,7 turbodiesel med 120hk enn 13 år gammel 3,0 bensinfirer med 135 hk. Tenk forholdstall, litereffekt mot mekanisk levetid. Det er ikke verre. Båten ser fin ut, samme dekor som min. Stikk å se, det er sikkert greit å lytte etter feil, se etter lekkasjer og alt det vanlige. Jeg sliter med å se bedre daycruisere i denne prisklassen. Og jeg ville valgt denne motoren mange ganger foran en totakter med forgassere. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Skvulpen Svart 26.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 Jeg ville være langt mer forsiktig med å kjøpe 13 år gammel 1,7 turbodiesel med 120hk enn 13 år gammel 3,0 bensinfirer med 135 hk. Det ville jeg også, spesielt siden 1,7 turbodieselen med 120 HK først kom på markedet i 2001. Finner du en slik motor eldre enn 8 år bør du bli mistenksom! Skvulpen, med 2002-modell 1,7 turbodiesel som er en fryd både for øyet, øret og lommeboka! Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 27.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2009 Det var ikke meningen å fornærme noen. Motoren som basiskonstruksjon er eldre, den ble solgt i bla Opel, Vauxhall og Isuzu siden midten av 90-tallet. Lettbygde bilmotorer har som oftest blitt kortvarige fenomener når de monteres i båt. De har mindre gods til varmeavledning og korrosjonsavgivning, underdimensjonerte kjølekanaler, mindre lagerflater, slankere råder, lettere stempler osv. Nå har denne motoren som du sier vært med siden 2001, og så langt har det vel gått bra? Bensinmotoren som det var snakk om, yter 12% mer, men veier 35% mer og har nesten dobbelt slagvolum. I tillegg jobber den sammenlignet med 1,7TD med under halv kompresjon, uten turbotrykk, og med en oljepumpe som var dimensjonert for maritime påkjenninger fra tegnebrettet. Derfor tilsier all mulig logikk at den vil vare lenger enn en lettbygd hurtigløps turbodiesel. Hvertfall for meg. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.