Bjerknez Startet 26.Mai.2009 Del på Facebook Startet 26.Mai.2009 (redigert) Jeg har en Navmann Trackfish 6500 kartplotter med C-map MAX Wide brikke. Jeg vet at feks. "+ 5" tegnet markerer en grunne på fem meter... men jeg ser at det mange steder kun er merket med "+" tegnet uten noe tall. Hva betyr dette? Betyr det bare at man kommer over i ett område som er grunnere (uten at det er noe fare for grunnstøting) ...? Redigert 26.Mai.2009 av Bjerknez (see edit history) Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Stevens Svart 26.Mai.2009 Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 Her er en forklaring av alle symbolene slik de brukes av C-Map: http://www.digiboat.com.au/downloads/c-map_chart_legend.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 26.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 Så vidt jeg kunne se, så betydde det "Rocks always under water" Greit nok... men hvor langt under vannflaten.... Kan det betegnes som skjær, eller er det en betydelig stein nede på bunnen utenfor fare for fritidsbåter? Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
periss Svart 26.Mai.2009 Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 Hei. Jeg leser dette som undervanns skjær/ stein. Ligger like under vannflaten ved fjære sjø. Har frem til nå styrt unna disse. Sitér dette innlegget Link to post
Stevens Svart 26.Mai.2009 Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 (redigert) "+" betyr skjær som ligger mindre enn 0,5m under overflaten ved lavvann, mao. nesten et skvalpeskjær (som markeres med prikker i hjørnene av plussmerket). Du stikker dypere enn det, så styr heller rundt. Edit: jeg har forstått at du ikke har hatt båt før. Har du vurdert et båtførerkurs? Da får du svar på mange slike spørsmål som dette, og en viss innsikt i basale båtferdigheter og sikkerhetstiltak. F.eks. det er ikke særlig gøy å frese rundt i 39 knop og gå på et skjær fordi man ikke kan lese kartet. Redigert 26.Mai.2009 av Stevens (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 26.Mai.2009 Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 ... men jeg ser at det mange steder kun er merket med "+" tegnet uten noe tall.Hva betyr dette? i svenske kart betyr ' + ' undervannstein ' + ' (uten dybsiffre!) betyr att undervannsteinen ligger mellom 0 - 2m under vann ligger det en stein dybere enn 2m så får ' + '- tegnet en dybsiffre etter seg ! http://www.sjofartsverket.se/pages/1681/be...ngar_INT_08.pdf Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
pantzatt Svart 26.Mai.2009 Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 Edit: jeg har forstått at du ikke har hatt båt før. Har du vurdert et båtførerkurs? Da får du svar på mange slike spørsmål som dette, og en viss innsikt i basale båtferdigheter og sikkerhetstiltak. F.eks. det er ikke særlig gøy å frese rundt i 39 knop og gå på et skjær fordi man ikke kan lese kartet. Støtter din uttalelse her. Har ført båt og lest kart en årrekke, men lærte allikevel noe når jeg tok båtførerprøven ifjor... Sitér dette innlegget Link to post
Stevens Svart 26.Mai.2009 Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 Her er en forklaring på hvordan de er angitt i norske kart. "+" tegnet angir alt som er dypere enn 0,6m. Se side 13 i denne boken (dvs. side 5 i pdf-filen): http://www.sjokart.no/filestore/Sjkartverk...oeneksempel.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 26.Mai.2009 Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 "+" betyr skjær som ligger mindre enn 0,5m under overflaten ved lavvann, mao. nesten et skvalpeskjær (som markeres med prikker i hjørnene av plussmerket). Dette er ikke riktig. +-tegnet i norske sjøkart betyr grunner/båer som ligger dypere enn 0,5 meter under sjøkartnull men mindre enn 10 meter under sjøkartnull, med andre ord for grunner/båer som ligger mellom 0,6 og 9,9 meter under sjøkartnull. Det brukes desimaler for disse grunnene/båene. Er grunnene/båene dypere enn fra og med 10 meter, sløyfes dette +-tegnet, og grunnene/båene angis da på nærmeste meter eller halvmeter og med rett oppstående tall der +-tegnet ellers ville ha stått. Og sjøkartnull er referansenivået for dybder i norske sjøkart og sammenfallende med LAT. LAT er forkortning for Laveste Astronomiske Tidevann, og det er det laveste tidevannet som kan forekomme på et sted under midlere meteorologiske forhold. Men vær observant på at sjøkartnull i indre del av Oslofjorden, innenfor Drøbak, ligger 30 cm lavere enn LAT. Likens er sjøkartnull 20 cm lavere enn LAT fra Svenskegrensen(med unntak av indre Oslofjorden) til Utsira. Fra Utsira og nordover, medregnet Svalbard, er sjøkartnull sammenfallende med LAT. Skal du ha korrekt dybde, må du i tillegg anvende tidevannstabell. Tidevannstabellen gir deg høydene over sjøkartnull. Ellers må det også tas hensyn til eksempelvis lavtrykk som hever vannstanden, likens stormflo. Høytrykk senker vannstanden. Du var kanskje litt kjapp med denne : "Edit: jeg har forstått at du ikke har hatt båt før. Har du vurdert et båtførerkurs? Da får du svar på mange slike spørsmål som dette, og en viss innsikt i basale båtferdigheter og sikkerhetstiltak. F.eks. det er ikke særlig gøy å frese rundt i 39 knop og gå på et skjær fordi man ikke kan lese kartet." Jeg så nå før jeg postet at du har linket til en ny forklaring på tegnet for grunne/båe, og det er bra. Sitér dette innlegget Link to post
Stevens Svart 26.Mai.2009 Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 (redigert) Capitaine - du har helt rett. Jeg så at den første forklaringen min ikke var uttømmende/presis nok og postet derfor den neste linken som forklarte definisjonen bedre enn jeg selv først hadde gjort. For kjapp med å anbefale et båtførerkurs? Vel, jeg kunne sikkert trengt en oppfriskning selv. Tok kurset for 30 år siden og det er vel alltids greit å få repetert litt. Redigert 26.Mai.2009 av Stevens (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 26.Mai.2009 Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 Jeg vet at feks. "+ 5" tegnet markerer en grunne på fem meter... men jeg ser at det mange steder kun er merket med "+" tegnet uten noe tall.Hva betyr dette? Betyr det bare at man kommer over i ett område som er grunnere (uten at det er noe fare for grunnstøting) ...? I henhold til publikasjonen "Symboler og forkortelser i norske sjøkart" betyr +-tegnet uten angivelse av dybde dette: "Båe eller grunne med ukjent dybde." På engelsk står følgende: "Dangerous underwater rock of uncertain depth." Men merk deg at dette gjelder for offisielle norske sjøkart i papirform. På elektroniske sjøkart for lystbåter kan man av og til se +-tegnet brukt for grunner/båer som ligger dypere enn 10 meter under sjøkartnull. Men det bør man ikke stole på da slike kart ikke er underlagt offisielle kravspesifikasjoner, og kun er beregnet som hjelpemiddel. På noen slike elektroniske sjøkart må man holde markøren over +-tegnet eller klikke på dette tegnet for å få opp dybden. Kanskje du kan sende en e-post til forhandlere og/eller produsent av C-map MAX Wide for å få en forklaring på spørsmålet ditt da det kan ha relevans for flere? Men det enkleste er å benytte offisielle papirsjøkart i tillegg til de elektroniske. Da har man bedre oversikt og kontroll på hva som skjuler seg under havoverflaten. Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 26.Mai.2009 Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 (redigert) i svenske kart betyr ... '+' (uten dybsiffre!) betyr att undervannsteinen ligger mellom 0 - 2m under vann... ...med andre ord for grunner/båer som ligger mellom 0,6 og 9,9 meter under sjøkartnull... Altså litt ulik praksis i Norge og Sverige. Men det som kanskje er vel så viktig når det gjelder forskjeller mellom disse landene, er hva dybden angis i forhold til. Som dere ser av det som er limt inn fra Captaine, så snakker man altså om dybde under laveste lavvann ("sjøkartnull", mer detaljert av Captain). I Norge. Altså betyr det i praksis med 'god margin'. I Sverige derimot angir man, såvidt jeg vet, dybder ut fra middelvannstand, altså gjennomsnitlig 'høyde' på vannet. Ergo vil det være grunnere enn hva som står oppgitt når man har lavvann. Spesielt viktig blir dette når man snakker om små dybder, som her. Jeg nevner det, siden trådstarter holder til i Østfold, og har kort vei til Sverige. Korrigerer meg om jeg tar feil, men jeg mener bestemt det er sånn. Gunga? Ronald. Redigert 26.Mai.2009 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 26.Mai.2009 Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 (redigert) du har rett i Sverige anges dybder o höjder vid medelvann...... (undantaget seilingsfrihöjd bruer o kraftledninger...det måles fra medelhögvann!) Redigert 26.Mai.2009 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 26.Mai.2009 Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 (redigert) I mine C-map kart over Vestsverige er det vertikale datumet vårjevndøgn lavvann. Redigert 26.Mai.2009 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 26.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 Takker for svar folkens! Grunnen til at jeg spør er at dette plusstegnet UTEN tall dukker opp rett som det er på steder der det angivelig skal være dybder over 20-30 meter midt utpå vannet. På sjøkartet (båtsportkartet) finnes det ingen informasjon på de stedene det befinner seg en pluss på en kartplotter... Derfor så lurte jeg litt på hvorfor man skulle "si ifra" at det ligger en stor stein 20 meter under vannflaten. Er vel knapt noen båt i verden som stikker så dypt.... Man ser jo sef. ann litt, og prøver og ungå å kjøre over slike pluss tegn i urent farvann, men på åpne "sletter" hvor det angivelig skal være mer enn nok vann stusser jeg litt på hvorfor disse dukker opp på plotteren Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Mulligan Svart 26.Mai.2009 Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 Se etter i sjøkartet så får du svar. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.Mai.2009 Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 (redigert) Takker for svar folkens! Grunnen til at jeg spør er at dette plusstegnet UTEN tall dukker opp rett som det er på steder der det angivelig skal være dybder over 20-30 meter midt utpå vannet. Jeg vil tro at + tegnet markerer at dybden er målt her - dvs et loddskudd. forsøk å sette markøren din på symbolet og be om info. Da jeg brukte C map på Simrad plotterene jeg hadde før valgte jeg bort å vise loddskudd da det rett og slett ble for mange + symboler i enkelte områder. Redigert 26.Mai.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 26.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 Her er en forklaring på hvordan de er angitt i norske kart. "+" tegnet angir alt som er dypere enn 0,6m. Se side 13 i denne boken (dvs. side 5 i pdf-filen): http://www.sjokart.no/filestore/Sjkartverk...oeneksempel.pdf Da fikk jeg svar :) + tegnet markerer altså grunner/båer som er mellom 0.6 og 9.9 meter under sjøkart null. Det vil da altså si at disse ikke er så veldig farlige for småbåtbrukere... Man styrer sef. unna når man ser en slik, men det er ingen grunn til å få hjertet i halsen når man ser at man har kjørt rett over ett slikt kryss i følge plotter. Men som sagt, så ser man jo ann litt. Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Lars H. Svart 26.Mai.2009 Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 I enkelte områder kan det bli mange grunner som markeres med et '+', med eller uten dybdeangivelse. På min plotter, Interphase ChartMaster 11CVS+ kan jeg velge å fjerne alle slike markeringer under en viss dybde. Båten min stikker 80cm, så jeg har valt bort markeringen av alle grunner som ligger dypere enn 3m. Da blir kartbildet mer ryddig, men like sikkert. Skulle jeg imidlertid ut på Rakkebåene i litt grov sjø, ville jeg nok satt denne grensen til f.eks. 6m. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gunga Din Svart 26.Mai.2009 Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 I mine C-map kart over Vestsverige er det vertikale datumet vårjevndøgn lavvann. kansje Cmap korrigerer dypen.......får plokke fram mine sjökart når jeg kommer hjem, men er ganske sikker på att i huvudet på kartet står att det er middelvann.... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 26.Mai.2009 Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 .................., men det er ingen grunn til å få hjertet i halsen når man ser at man har kjørt rett over ett slikt kryss i følge plotter. har du passert 'krysset' o propellern forfarande er hel......da kan du 'puste ut' istellet Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bjerknez Svart 26.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 Hehe... Som sagt så styrer jeg jo unna disse... men det er ikke akkurat disse kryssene som skremmer meg mest.. hehe. Stjernetegnene er mye skumlere og disse bør man ikke leke med :) Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Hafrsfjord Svart 26.Mai.2009 Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 "+" betyr skjær som ligger mindre enn 0,5m under overflaten ved lavvann, mao. nesten et skvalpeskjær (som markeres med prikker i hjørnene av plussmerket)...... Midt i Gandsfjorden der (papir)kartet viser at det er dybder på 50 - 100 - 150 m dukker det opp symboler på skvalpeskjær ( + markert med fire prikker ) på kartet ( Navionics Gold ) på plotteren ( Eagle 642 igps). Har lenge lurt på hvorfor disse symbolene dukker opp uten å finne ut av problemet....... Det er iallefall helt sikker ikke noe skvalpeskjær der. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 26.Mai.2009 Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 Det er feil i Gandsfjorden. Hvis plotteren viser at det er et skvalpeskjær der, så er det et der. Det er fjorden det er feil på. Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 26.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 Det er feil i Gandsfjorden.Hvis plotteren viser at det er et skvalpeskjær der, så er det et der. Det er fjorden det er feil på. Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.