Jump to content

Lime snap davit delvis på taufeste

ing

Recommended Posts

Håper det er noen som har erfaring med dette:

Har en ny Aquaquick MS230 uten emblem, skal lime snap davit pad mellom taufester, men for å få tilstrekkelig med avstand må jeg lime pad'ene inn på selve taufestet. Taufestet er mulig å pusse litt ned for å få overgangen mellom gummibåt mindre.

Vil dette funke ?

"Seilbåt er fint d, men ikke nødvendig"

Jeg vil tro at behovet har oppstått fordi avstanden mellom davitene på "moderskipet" er fast.

For å få en noenlunde sikker bedømning er min anbefaling at du legger ut illustrasjoner/bilder som viser konkret hva du spør om.

Rent umiddelbart er min tanke at det beste er å ta bort taufestet (skjære det bort) og så lime det på plass oppå pad'en til snap daviten igjen.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Rent umiddelbart er min tanke at det beste er å ta bort taufestet (skjære det bort) og så lime det på plass oppå pad'en til snap daviten igjen.

Njaaa... taufestet er vel en limt "pad" det også som muligens ikke er noe lettere å ta av gummibåten enn snap-davit pad'ene vil være etter liming.

Det handler ikke om hva som er enkelt å ta av - det handler om å få godt feste for de delene som blir belastet mest.

Poenget er å ha nok anleggsflate for snap davit paden. Tau festet (da regner jeg med at det er et "holde seg i" tau langs siden på båten) blir ikke utsatt for de samme belastninger.

I og med at snap daviten skal fungere på en liten båt med krappe bevegelser og det er smalt mellom davitene er det viktig at pad'ene har godt feste. Padene vil bli utsatt for laster i alle retninger her - og ganske store laster også vil jeg tro, litt avhengig av hvor tung gummibåten er.

Er det slike du skal montere?

Jeg forstår ikke helt hvorfor du må inn på et taufeste.

Ja det er slike jeg skal montere.

Jeg vil tro at behovet har oppstått fordi avstanden mellom davitene på "moderskipet" er fast.

For å få en noenlunde sikker bedømning er min anbefaling at du legger ut illustrasjoner/bilder som viser konkret hva du spør om.

Jeg må inn på taufestet fordi som Bitteliten sier er avstanden på snapdviten fast.

Ser på det å skjære vekk taufestet som ikke noen god løsning, men jeg kan slipe det litt ned der snap'davit festet vil komme opp på.

Jeg må lime det slik at et par cm av Weawer snap davit pad'en kommer inn på taufestet, alternativt å skjære bort en del av pad'en men da blir anleggsflaten ingenting i forhold til å lime det innpå taufestet

skjær det bort med skarp kniv - forsiktig slik at du ikke skjærer i pontongen. Puss så ned med grovt sandpapir.

Kan være det blir enda enklere om du varmer opp plasten med en hårføner mens du skjærer.

Jeg tror ikke det er noe problem å skjære bort et par cm av et hjørne på paden - det utgjør neppe mer enn 5% av den totale anleggsflaten og er du nøye med limingen bør ikke det være noe problem tror jeg

skjær det bort med skarp kniv - forsiktig slik at du ikke skjærer i pontongen. Puss så ned med grovt sandpapir.

Kan være det blir enda enklere om du varmer opp plasten med en hårføner mens du skjærer.

Jeg tror ikke det er noe problem å skjære bort et par cm av et hjørne på paden - det utgjør neppe mer enn 5% av den totale anleggsflaten og er du nøye med limingen bør ikke det være noe problem tror jeg

Noen som har prøvet dette ? Ikke store marginer mellom et velykket og et misslykket resultat.......................en bør heller ikke bruke mye varme på en gummibåt av Polyesterarmert 0,9mm PVC ?

Det er mulig noen her på BP er mer kirurg med hendene enn meg eller kanskje har mer anlegg som "gamblere" :giggle:

Jeg hadde som deg ing vært meget skeptisk til å begynne å kutte av de pålimte taufestene på mine gummibåter.....

Jeg har limt snapdaviter delvis over taufeste og fenderlist selv, det gikk fint. Jeg var veldig nøye med å få limoverdekning inn i hjørnet og over hele flaten, slik at det ikke kommer luftbobler under. Og slipte ned kanten så mye som mulig først slik at overgangen blir noenlunde slett. Vet ikke hvor lenge det holdt da jeg solgte båten etter ett par sesonger. Men tror det har holdt bra. Brukte 2 komponetn zodiaclim.

Det er mulig noen her på BP er mer kirurg med hendene enn meg eller kanskje har mer anlegg som "gamblere" :giggle:

Jeg hadde som deg ing vært meget skeptisk til å begynne å kutte av de pålimte taufestene på mine gummibåter.....

ja er meget skeptisk, det blir nok til at jeg limer disse delvis over og sliper lett ned overgangen og rikelig med lim............løsner disse en x får jeg heller prøve med alt. 2

Har gjort dette et flere ganger og alltid skåret vekk noe av fenderlist på gummijolla for å få mest mulig plant feste for paddene. Ville ikke limt padder på noe annet en plant underlag. I sjø må disse sitte godt.

Dette er uproblematisk om en er forsiktig og bruker en skarp tapetkniv. Er du heldig så kanskje du klarer å rive av etter å ha kuttet også.

Har vanskelig for å se for meg hvorfor du absolutt havner på taufeste (om du da mener forhøyningen som tauet går gjennom i fenderlista). Det må da gå ann å forskyve festene disse få centimeterne?? Tegn å forklar.

Har gjort dette et flere ganger og alltid skåret vekk noe av fenderlist på gummijolla for å få mest mulig plant feste for paddene. Ville ikke limt padder på noe annet en plant underlag. I sjø må disse sitte godt.

Dette er uproblematisk om en er forsiktig og bruker en skarp tapetkniv. Er du heldig så kanskje du klarer å rive av etter å ha kuttet også.

Har vanskelig for å se for meg hvorfor du absolutt havner på taufeste (om du da mener forhøyningen som tauet går gjennom i fenderlista). Det må da gå ann å forskyve festene disse få centimeterne?? Tegn å forklar.

Ja det er disse med forhøyninger som tauet går igjennom.

Skal legge in bilde når pad'ene er limt og nei det går dessverre ikke å forskyve festene :headbang:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...