Jump to content

Handle plotter fra USA , alternative butikker som har Garmin

Enzo

Recommended Posts

en del å velge i på ebay. Jeg har aldri sett noe stort behov for å velge en bestemt forhandler da alle jeg har handlet hos har vært kjappe med å få sendt varene (et av evalueringskriteriene på ebay). Det som kan ta litt tid er tollbehandlingen ved ankomst.

Har du andre Raymarine instrumenter og hvordan vil det funke å koble alt dette sammen?

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Har du andre Raymarine instrumenter og hvordan vil det funke å koble alt dette sammen?

Har 3 mastedisplayer + tridata + vind + autopilot + fjernbetjening + VHF fra raymarine , og håper jeg får sydd det sammen med en garmin plotter , må kanskje ha en slik interfaceboks.

Det er Belanor som er ditributøren i Norge, Enzo.

Det er jeg fult klar over men jeg vil gjerne slippe med 11000.- istedet for 25000.-

Boatersland

Den er brun , så nå at de har den til 1583USD

Prøv England:

yachtbits ca 12300 kr + moms

cactusnav ca 11600 + moms

marinesuperstore

Fordelen med England er at du har "nærhet", nokså bra forbrukerlovgivning og ikke minst tradisjon for å ordne opp når kunden klager.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

• 3 uker senere...

Abbor, jeg ser du har handlet fra Boatersland., og er fornøyd. Jeg vurdere en autopilot, og ser at de fremstår som "rasende billig", jeg havner, i alle fall i utgangspunktet, på under halv pris av det billigste jeg finner her hjemme. Med det er i 'utgangspunktet'. Produktet koster USD 987, kan du i korte trekk huske hva du summa-summarum fikk i tillegg til denne nettprisen når du hadde varen helt hjemme i stua?

Forøvrig - er det noen som har erfaring med hvordan evt garantier på Raymarine-produktene støttes her til lands, når produktet er handlet utenlands?

Har god erfaring fra Boatersland. Summa sumarum så kommer du ut med moms i tillegg på prisen pluss noen få hundrelapper i frakt avhengigav størrelse og vekt.

Har også hatt garantirep ifm kjøp fra boatersland både på Raymarine og Northstar. Raymarine ble raskt og greit fixet via sentral support og rep. i England. Ingen problemer. Fikk også beskjed om det samme (kontakte fabrikanten sentralt) når det gjaldt Northstar. Det funket ikke så bra. Sendte mail og fikk aldri svar. Resultat er at jeg fortsatt har duggproblemer med min Northstar explorer. Kunne sikkert ha forfulgt saken mer men begrenset hva man gidder....

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

...Summa sumarum så kommer du ut med moms i tillegg på prisen pluss noen få hundrelapper i frakt avhengigav størrelse og vekt....

Takk for svar. Jeg vet jeg kunne funnet ut mer om dette ved å lese andre tråder, men tar lettvint-varianten...

At moms kommer i tillegg er jeg med på. Men prisen på nett er vel ink. US-mva? Da blir kanskje den trukket ut, før den norske legges til?

Hvordan er det forresten med toll? Det er kanskje ikke tollplikt på en autopilot?

Resultat er at jeg fortsatt har duggproblemer med min Northstar explorer.

Akkurat samme problem her. Duggen forsvinner såsnart sola steker noen dager og man slipper ut den fuktige luften på innsiden ved å lufte litt gjennom kartbrikke-åpningen.

At moms kommer i tillegg er jeg med på. Men prisen på nett er vel ink. US-mva? Da blir kanskje den trukket ut, før den norske legges til?

Hvordan er det forresten med toll? Det er kanskje ikke tollplikt på en autopilot?

Nei, prisene på nettet er nesten alltid netto, uten amerikansk MVA (=VAT). Det tilkommer kun slik VAT dersom man selv er lokalisert i samme stat som den hvor nettbutikken er registrert. Og, nei, det er ikke toll på båtelektronikk eller båtdeler. På toppen av kjøpsprisen tilkommer altså kun frakt og norsk MVA, evt. fortollingsgebyr på Posten. Noen ganger er det enklere & billigere å handle via Jetcarrier, andre ganger er det like greit å få leverandøren til å sende direkte (men det krever altså at varen innfortolles; dvs. litt papirarbeid, et gebyr, men ingen tollavgift). Har selv handlet i alt 25-30 båt-dingser på nettet, alt fra propeller til elektronikk til andre gadgets, og det har fungert helt smertefritt hver gang.

Redigert av Stevens (see edit history)

Jeg sendte en mail til boatersland og wmjmarine for et par uker siden der jeg spurte om varen jeg var interessert i var på lager og om den da kunne sendes omgående slik at jeg slapp å vente dagesvis før den ble sendt.

WMJ svarte etter et par timer , boatersland brukte 6dager, det blir som å sammenligne seatronic med maritim i Norge , det er forskjell på reaksjonstiden

Hvordan slipper du moms?

Ved å handle i EU (England, f eks), og få varen levert til poste restante på et svensk postkontor, der du henter det på en tur til Sverige som varer lengre enn en eller annen tidsgrense. Da betaler du UK-VAT, men ikke svensk mva.

Men med en pris på over 11000 er det jo uansett oppholdstid utenlands ikke fritt å ta med over grensa til Norge.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Nå er forskejellen på UK og norsk moms såpass liten (17,5 vs 25%) at det ikke har så mye for seg å få sendt varene til Sverige hvis ikke det en handler enten er veldig dyrt eller hvis en handler med en butikk som ikke kan trekke fra UK VAT.

Mulig det tar tid å få svar på email i fra Boatersland, men de er raske med å sende varer, det er mer enn erfaringen en jeg jeg kjenner har hatt med WMJ. Kredittkortet hadde blitt belastet for varer som ikke er på lager, faktisk var de ikke enda tilgjengelig fra produsent. Grunnen til varene ble bestillt fra WMJvar at Boatersland enda ikke hadde listet disse. Han fikk ikke svar på email i flere uker først da han forespurte på leveringsdata og senere da han krevde pengene tilbake, først etter en klage til Paypal som var brukt til betaling ble det reaksjon.

Bortsett i fra BOE Marine som normalt ikke selger utenfor USA er Boatersland den elektronikksjappa jeg har best erfaring med. Jeg får handle fra BOE siden jeg er mangeårig medlem på samme US båtforum som innehaveren av firmaet.

Nå er forskejellen på UK og norsk moms såpass liten (17,5 vs 25%) at det ikke har så mye for seg å få sendt varene til Sverige hvis ikke det en handler enten er veldig dyrt eller hvis en handler med en butikk som ikke kan trekke fra UK VAT.

Ved handel innen EU skal VAT betales i opprinnelseslandet.

Handler du i UK og får varene sendt til Sverige eller Danmark, så skal UK VAT betales.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...