Jump to content

Handle plotter fra USA , alternative butikker som har Garmin

Enzo

Recommended Posts

Ved handel innen EU skal VAT betales i opprinnelseslandet.

Handler du i UK og får varene sendt til Sverige eller Danmark, så skal UK VAT betales.

Tror dette var abbor sitt poeng. Det er like greit å få varene uten noen form for moms til Norge og betale norsk moms. Spesiellt når man ikke bor langs Svenskegrensen. Dette er også alltid den lovlige løsning. Når du henter varen i Sverige selv og den er mer verdt en 6000 kroner må du egentlig betale norsk moms ved innførsel.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Eller å bruke et firma til handelen og få igjen momsen :smiley:

Nettopp. Handle i USA, få varen levert til jetcarrier på New Jersey, opprette konto der, og de håndterer hele forsendelsen fra USA og tollbehandlinga; du får varen i postkassa eller på postkontoret eller på døra.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Klarer du å få en forsendelse fra utlandet gjennom Posten på mindre enn 14 dager er det et mirakel.

I så fall skjer det utallige mirakler hver eneste dag. Tre dager tok det forrige gang.

Fem dager tok det sist jeg fikk noe fra USA via US Post og Posten.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Nei Nei det blir helt feil , firma som importerer må kreve moms ved videresalg da det er i hovedsak momsen mange små importfirma lever av.

Momsen mange firma lever av :smiley: pass på å øyeblikkelig kaste kalkulatoren din.

Firma som importerer en vare til la oss si 10000.- NOK og betaler 25% moms la oss si 2500.- "kaster" så denne varen i søpla,gir den bort eller selger den for 1.- får igjen momsen de betalte da de kjøpte varen , moms er merverdiavgift og selger man ikke med merverdi så får man igjen.

Tjener du ikke penger så skal du heller ikke betale moms

Ulempen med USA og andre utenlandskjøp er hvis noe går galt. I Norge har vi en fantastisk (for forbukeren) kjøpslov som dekker deg meget godt.

England har langt på vei sammenlikbar forbrukerlovgivning som Norge samt en bedre tradisjon for å ordne opp i etterkant når noe går galt. Mens prisforskjell mellom USA og England er ikke stort.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Nettopp. Handle i USA, få varen levert til jetcarrier på New Jersey, opprette konto der, og de håndterer hele forsendelsen fra USA og tollbehandlinga; du får varen i postkassa eller på postkontoret eller på døra.
Var ikke helt det jeg mente , jeg mente å bruke et firma i Norge til å kjøpe varen fra USA og så få igjen momsen der

Kjøp fra de statene i USA som har "sales tax" i USA er avgiftsfritt når varen skal leveres i en annen stat, så vidt jeg har fått med meg.

Jetcarrier er et norsk firma. Jeg har brukt det noen ganger. De kan også bestille for deg, tror jeg (sjekk nettsida deres); det har ikke jeg prøvd.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Hei.

Har selv handlet varer fra USA.

Når det gjlder RAYMARINE så gjelder garanti i norge ved kjøp over disk i USA.(Såkalt verdensgaranti)

Ved kjøp på postordre må du sende varene til USA eller UK.For rep.De ska vel verne importøren.

Har selv handlet både Autpilot VHF GPS mm. fra USA .Kjempefint.Varene på døra etter ca.3-4 dager.

Trygt og greit ved bruk av visa .

Ved kjøp av båtelektronik kommer kun moms i tilegg+frakt.

Har handlet alt fra Boatersland.På deres side kan du gå inn på Chekout, fylle inn opplysninger og få det eksakte beløp inkl.frakt i dollar.

Boatersland bruker DHL Fraktselskap,og der skal leveringsadresse vere den samme som fakturaadresse så du kan ikke få det levert som poste restante til feks.Strømstad.

ved og handle i USA har jeg spart mange penger og ingenting har gått istykker.

Raymarine produkter kjøpt via internett i fra USA dekkes ikke av garantien.

Internet Gray Market Warranty

Raymarine products purchased by an end-user from a United States dealer via the Internet are covered by this warranty, only if the products are delivered and installed within the United States. The warranty is void if the product is delivered or installed outside the United States. Proof of purchase and installation will be required. Product installed by OEM will be warranted when shipped as part of a new boat package.

Raymarine produkter kjøpt via internett i fra USA dekkes ikke av garantien.

Internet Gray Market Warranty

.....

Jeg tror at dette bare kommer til anvendelse dersom du kjøper fra en "gray market dealer", dvs en forhandler som ikke er autorisert av Raymarine. De fleste produsenter av diverse varer som selges på internett har denne klausulen.

Jeg tror at dersom du handler via internett fra USA, hos en autorisert Raymarine forhandler, gjelder Raymarines worldwide warranty. Men bevares, jeg kan ta feil. Hvorfor ikke bare sende en email og spørre nettbutikken før en eventuelt legger inn bestillingen.

Jeg vurderte å kjøpe Huminbird CX788 fra statene, men ombestemte meg pga den viste ikke dybde i meter, og hadde ikke norsk meny.

Ville spart en god del penger hvis jeg hadde bestillt fra USA, men jeg synes meter og norsk meny er kjekt å ha. I tillegg så gjaldt garantien kun i USA.

Dette gjelder for Humminbird og trenger jo ikke gjelde for Garmin eller andre merker, men kan jo uansett være kjekt å sjekke før man bestiller.

Garmin har norske menyer, meter, celsiusgradet etc. Garantien et det Garmin Europa som tar seg av, de er lokalisert i England. Kun 1 års garanti, men når det er mulig å få en plotter som koster ca 8 - 9 tusen i Norge til ca 3 tusen på ebay så kan jeg leve med kun ett års garanti. Den på ebay er rett nok refurbished, men allikevel.

Hei.

Har selv handlet varer fra USA.

(...)

Boatersland bruker DHL Fraktselskap,og der skal leveringsadresse vere den samme som fakturaadresse så du kan ikke få det levert som poste restante til feks.Strømstad.

For import fra land utenom EU har det ingen hensikt å bruke en adresse i Strömstad heller.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...