Astor Startet 26.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 26.Mai.2009 Fra gammelt av har vestfoldingene ord på seg for å markere St.Hansaften med skikkelig fering. I år har vi planer om å legge ferien til Vestfold ved St.Hanstider. Blir trolig å gå rett fra treffet i Horten til et sted i Vestfold som markerer St.Hans på en hyggelig måte. Jeg tenker på Larvik/Sandefjord eller Tønsberg-området. Tradisjon fra min hjemby Moss er å pynte båten med bjerkeløv og dra ut på fjorden. Kom gjerne med tips hvor det er hyggelig å feire St.Hansaften som i år faller på en tirsdag. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Ronald Svart 26.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 (redigert) Sett fra båt, så utgjør vel kortesjen i Sandefjord noe av den "kraftigste" markeringen av St.Hans i Vestfold. Hundrevis (tusenvis?) av båter deltar. Med en ekte gammel hvalbåt i front... Se bilder her: http://www.sb.no/apps/pbcs.dll/gallery?Avi...9249&Ref=PH ... og her: http://www.sb.no/apps/pbcs.dll/gallery?Avi...9238&Ref=PH Redigert 26.Mai.2009 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 26.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 (redigert) Båtkortesjen i Sandefjord er ganske heftig. Tror rekorden er rundt 1500 farkoster. Går fra indre havn kl.1700 Anbefales å ha fendere hengenes ute, selv om det vel aldri har skjedd noe dramatiskt. Hadde i år tenkt å bli med, for første gang på flere år. Sandefjordsfjorden er jo en kjedelig fjord med få utehavner. Pga. pasasjerer som må hjem utpå kvelden. Så regner jeg med å gå tilbake til den nye gjestehavna etter kortesja å ligge der. Det pleier å være mye liv borte ved restaurantene ved den "gamle" gjestehavna, så der ligger jeg ikke. Men det blir vel en spasertur bort dit utpå kvelden. Dette er i alle fall planen pr. i dag. I Sandefjord så var tidligere St.Hans dagen (24.Juni) "offentlig fridag" uten lønn. Noe som gjorde at StHans feringen var en av årets store happeninger. Frem til for en 10-15 år siden så var allt stengt. Var endog ett supermarked som på slutten av 70 tallet fikk bot av handelstanden for å nekte å holde stengt. Men etter at det ble flere og flere kjedebutikker og "blårussen" fikk mer og mer makt. Så tror jeg at nå alle butikker er åpne. Er fortsatt flere lokale bedrifter som lar de ansatte velge om de vil jobbe eller ei. Samme tror jeg det er med de komuneansatte. PS.I år tror jeg Sandefjords Blad for første gang i historien. Kommer ut 24.Juni Redigert 26.Mai.2009 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Ludde30 Svart 26.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 Går kortesje i Bjerkøysund (Nøtterøy) også. Mindre kortesje, men mye smalere sund også. Er alltid mye båt utpå på St. Hans. Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
Nøtterøy Svart 26.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 Sandefjordsfjorden er jo en kjedelig fjord med få utehavner. Nettopp!! Skal du ha en skikkelig feiring med bål på hver eneste pynt blandt holmer og skjær, så må du til Nøtterøy skjærgården. Båtkortesjer finner du rundt om, f.eks den fra Knarberg båthavn. De har vel kanskje noe greier på den gærne si`a også, men igjen, kun Nøtterøy som duger. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 26.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 Kortesjen i sandefjord er og anbefalle Mye båt og snodige farkoster Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
tomcatos Svart 26.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 Kortesjen i sandefjord er og anbefalle Mye båt og snodige farkoster enig med deg der. er bare å komme dere til sandefjord så får dere en opplevelse får livet. Sitér dette innlegget mit navn er Thomas Fure Hansen. er 17år og har fått meg et ålesund bygg. altså en trebåt på 30 fot. jeg har en kjærste som er ivrig i oppussing av båten så dette blir fnt. send meg en IM eller en e-post på: thomasfure_125@hotmail.com Link to post
tuffff Svart 27.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2009 Du drar naturligvis til Stavern - Norges Smilehull - og får med deg kortesjen der. Siden legger du deg på Stavernsøya eller drar over i Viksfjord og finner en plass blandt de mange øyene der. Hos oss er det høyesterettsdom på at St.Hansdagen er å betrakte som almen fridag i Larviksdistriktet. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 27.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2009 Hos oss er det høyesterettsdom på at St.Hansdagen er å betrakte som almen fridag i Larviksdistriktet. mvh tuffff Og, hvor mange bedrifter gir sine ansatte muligheten til å ta seg fri St.Hans dagen? Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
tuffff Svart 27.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2009 (redigert) Tja, det vet jeg sannelig ikke, men dersom du tar deg fri så kan ikke bedriften gjøre noe fra eller til i så måte. Det står riktignok også i dommen at den ikke tar stilling til eventuell lønn for denne dagen, så bedriften er i sin fulle rett til å trekke vedkommende i lønn. Men nekte fri - det kan de altså ikke. mvh tuffff Red.: Det var Arbeidsretten som fastslo dette - ikke Høyesterett. Dommen ble aldri anket. Jeg hadde hele dommen og domspremissene, men kan ikke finne det i farten. Det står imidlertid litt om det her: http://www.nho.no/files/Saeravtaler.pdf Sitat: "I dom fra 1957 uttalte Arbeidsretten at det hadde gjennom lang tid festet seg en ordning i Larvik-distriktet om at St.Hansdagen var en allmenn fridag, hvor arbeidslivet ikke var i gang. Arbeiderne fikk derfor medhold i at med grunnlag i sedvane i distriktet, så var denne dagen en fridag og ikke en virkedag i ferielovens forstand." Stiat slutt. Det var arbeiderne hos Treschow Fritzøe som gikk til sak, da godseieren forsøkte å nekte dem fri på St.hansdagen. Redigert 27.Mai.2009 av tuffff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mariatn Svart 22.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2009 Vi må dessverre se oss nødt til å la båten stå på land i år. Hvor anbefales det å dra til fots for å få med seg bålet? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 22.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2009 Er du i Vestfold så er ringshaugstranda et godt valg om du vil oppleve mye mennesker og stort bål , nå skal det vist være noe musikk og greier på Bolærne i morgen kveld har jeg hørt og det er jo mulig å ta bolærnebåten ut dit også Sitér dette innlegget Link to post
bao Svart 24.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 Noen bilder fra båtkortesjen i Sandefjord 2009 Astor er klar for avgang. Mariell er på vei. Mariell i kortesjen. Første gang i kortesjen med selvbygd båt. Godt med folk langs bryggene Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 24.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 (redigert) Vi (jeg) hadde gledet oss til St.Hansfeiring iSandefjord. En opplevelse av de sjeldne. Noe man må oppleve.En gang i livet. 1000 båter i samme fjord med ett må for øye, og komme ut av fjordbassenget samtidig. Til tider kom båter klatrende opp på hekken på deg, noe vi likte dårlig. I de fleste båtene satt det gode og nytre sjåfører som gjode kortesjen til en festforestilling. Medto maskoner og tung båt gikk det stort sett greit, men vihoppet av halvveis i løypa ogputret ut til Vakersholmen vest for Tjøme der vi kom i fra. Nydelig vær gjorde turen tur retur Sandefjord til et fint avbrekk i ferieuka vår. Takk til Mariell og Bao for at de tok seg tid til å guide oss til denne lokale varianten av St.Hans-feiring. Her noen bilder fra kortesjen: Vi pynter Astor ved Vakersholmen før avgang til Sandefjord. En hilsen til mannskapene på Blåmann, Marthe II og Gellna III for inkluderende kvelder på Griseya. Stemningsbilde fra Vakers. Redigert 24.Juni.2009 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Hansi Svart 24.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 (redigert) Det var flotte bilder. Fin tradisjon det der med kortesje St. Hans aften. Ser det er bilde av Kystlink ferja som ligger i opplag også. Redigert 24.Juni.2009 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 25.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2009 Ble en litt anderledes feiring på meg i år. Jobbet om bord på taubåten fisher 2 med en vannledning. Knallvær men det ble jo kjedelig å holde på en vannledning i 24 timer Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.