Jump to content

QSD 320 og bravo 3 drev, trenger jeg drevkjøling?

Bayliner 305

Recommended Posts

Båten jeg har veier nok opp mot fem tonn, men det skulle ikke være noe problem i følge leverandør av motor/drev.

Drevet er et Bravo 3x med 22 toms propellstigning og motor oppnår lett max turtal som er 3850 rpm.

Toppturtall oppnår den uansett ferielast, som er 600 ltr diesel og 130 ltr vann og en familie på fire med nok bagasje.

Så da har jeg vel ikke noe å bekymre meg over.......

hei

hadde nok sett på kjøling var eg deg, prøv å få målt eller tatt på øvre veksel under gange over litt tid. Er det varmgang må du sette på kjøling, er det kaldt å fint slipper du :smiley:

industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis

NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15

Har hatt lignende innstallasjon og monterte drevdusj for å kjøle toppen når båten går i plan. Etter hva jeg ble forklart ligger noe av problematikken i at Bravo III har trange kjølekanaler til drevtoppen, slik at denne blir for varm, og dieselmotorer med stort dreiemoment, i tunge båter med singel installasjon, kan få trøbbel. I tillegg fikk jeg høre at det lønner seg å ta båten rolig opp i plan etter at motorern har fått driftstemperatur, og ikke være for hissig med pådraget før dette.

Jeg ville innstallert en drevdusj på denne innstallasjonen for sikkerhets skyld, det kan vel bare være en fordel?

Hilsen Ludde

Hvor varmt kan eit drev bli før det er fare på ferde?

180 C. Drevet ryker ved 240 C. Oljen tåler ikke høyere temp. (mener jeg leste dette en gang for et par år siden)

Dusjen leveres ferdig montert ifm annet arbeid på land for 2000,- i Sandviken i Bergen.

Tips: dra av farten og slipp drevet ned i sjøen av og til dersom man skal ut på lange etapper.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Ok da trenger ikke jeg drevdusj, har som dere ser målt. "Bayliner 305" er målesjef med IR måleinstrument. :diving:

Men tempen kom ikke over 80 grader, uten drevdusj.

Han så litt salta ut etterpå :flag:

Kommer tilbake med info om tempen på drevet på båten til "Bayliner 305" da med meg som målesjef. :cryin:

drevtemp.jpg

Redigert av TB2855 (see edit history)

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

• 7 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...