Bayliner 305 Startet 26.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 26.Mai.2009 Har registrert noen innlegg med drevkjøling som tema. Har det noe for seg? Har selv en Bayliner 305 med en QSD 320 og bravo 3 drev. Den går greit i plan og går ca 32 knop. Motor og drev er 2008 mod og har gått 60 timer Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Drevkjøling? . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Sitér dette innlegget Link to post
Kotnes Svart 26.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 Har også hørt endel om varmgang med havari på bravo 3 drev. Har selv bravo 2 men har har satt på drevdusj for sikkerhets skyld selv om jeg ikke har lest at det har skjedd på disse drevene. Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
Elektro Svart 26.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 Har montert Halo Max drevkjøling på mitt Bravo One drev. Valgte Halo Max for å slippe å borre i kavitasjonsplaten. Sitér dette innlegget Link to post
Bayliner 305 Svart 26.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 Ok, takk for tipset. Skal prøve å gjøre en måling under drift, for å finne ut hvilke temperaturer vi snakker om. Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 26.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 skal visstnok ikke være problem på bravo 3 x drev mye av de havarerte drevene har visstnok også stått på altfor tunge båter , og derfor levd et dårlig liv Sitér dette innlegget Link to post
Kotnes Svart 26.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 Har montert Halo Max drevkjøling på mitt Bravo One drev. Valgte Halo Max for å slippe å borre i kavitasjonsplaten. Det er denne typen jeg har montert også. Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
Bayliner 305 Svart 26.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 Båten jeg har veier nok opp mot fem tonn, men det skulle ikke være noe problem i følge leverandør av motor/drev. Drevet er et Bravo 3x med 22 toms propellstigning og motor oppnår lett max turtal som er 3850 rpm. Toppturtall oppnår den uansett ferielast, som er 600 ltr diesel og 130 ltr vann og en familie på fire med nok bagasje. Så da har jeg vel ikke noe å bekymre meg over....... Sitér dette innlegget Link to post
skipsbygger Svart 26.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 hei hadde nok sett på kjøling var eg deg, prøv å få målt eller tatt på øvre veksel under gange over litt tid. Er det varmgang må du sette på kjøling, er det kaldt å fint slipper du Sitér dette innlegget industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15 Link to post
Kotnes Svart 26.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 Husk at dette med varme gjelder i plan med mesteparten av drevet over vann. Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
Ludde Svart 26.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 Har hatt lignende innstallasjon og monterte drevdusj for å kjøle toppen når båten går i plan. Etter hva jeg ble forklart ligger noe av problematikken i at Bravo III har trange kjølekanaler til drevtoppen, slik at denne blir for varm, og dieselmotorer med stort dreiemoment, i tunge båter med singel installasjon, kan få trøbbel. I tillegg fikk jeg høre at det lønner seg å ta båten rolig opp i plan etter at motorern har fått driftstemperatur, og ikke være for hissig med pådraget før dette. Jeg ville innstallert en drevdusj på denne innstallasjonen for sikkerhets skyld, det kan vel bare være en fordel? Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
TB2855 Svart 27.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2009 Hvor varmt kan eit drev bli før det er fare på ferde? Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
KaRsK Svart 27.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2009 lurer også på om det kan være en ide å kjøpe dette .. bare for å være sikker .. hvor får man tak i disse billigst ? og passer de til bravo 3 XR drev ? Sitér dette innlegget Link to post
Ludde Svart 27.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2009 Her er et alternativ i USA, og her et svenskt alternativ. Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
Ludde Svart 27.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2009 (redigert) Ojda, dobbeltposting. Redigert 27.Mai.2009 av Ludde (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
Blanco Svart 27.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2009 Hvor varmt kan eit drev bli før det er fare på ferde? 180 C. Drevet ryker ved 240 C. Oljen tåler ikke høyere temp. (mener jeg leste dette en gang for et par år siden) Dusjen leveres ferdig montert ifm annet arbeid på land for 2000,- i Sandviken i Bergen. Tips: dra av farten og slipp drevet ned i sjøen av og til dersom man skal ut på lange etapper. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
TB2855 Svart 27.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2009 (redigert) Ok da trenger ikke jeg drevdusj, har som dere ser målt. "Bayliner 305" er målesjef med IR måleinstrument. Men tempen kom ikke over 80 grader, uten drevdusj. Han så litt salta ut etterpå Kommer tilbake med info om tempen på drevet på båten til "Bayliner 305" da med meg som målesjef. Redigert 27.Mai.2009 av TB2855 (see edit history) Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
SE 305 Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Og så ble drevkjøling montert. Her er levende bilder av kjølingen. http://www.youtube.com/watch?v=KyXIAOey2Z0 Nå gleder jeg meg til sommeren Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.