Jump to content

Båten har allt begynt og bli slimete under.Hva opplever dere?

Ribtjenester

Recommended Posts

Glem Roundup! Det har ikke noe under båten å gjøre, ei heller i sjøen! At det kommer litt slim nå er helt normalt, det er jo nå det gror! Om det er for mye slim så kommer det av for lite bruk.... Men en liten halvtime med langkosten, så blir det rent og pent igjen. Verre er det ikke..

For lite bruk kan det ikke være, vi har hittil i år gått 450nm og over 15 overnattinger.

www.ribtjenester.no

OK, ca 450nm mer enn meg med andre ord. Båtaktivitetene har stort sett foregått i garasjen siden motoren skar seg 1. juledag. Og båten ser ikke ut under etter fem måneder stilleligge, selv med sort bunnstoff. men jeg ville fortsatt ikke brukt Roundup, dette er en miljøgift som ikke har noe i sjøen å gjøre. Chilipulver derimot er noe som også produsentene eksperimenterer med, så det kan være verdt et forsøk. Og naturlig er det jo også....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

I følge en reportasje jeg leste en gang, så skyldes dette at man ikke kan ha like mye giftstoff i det hvite da dette setter farge. Man vil da få f.eks lysgrønt bunnstoff om det inneholder mye kopper, og det ønsker ikke kundene (rimeligvis). Derfor begrenser man mengden til det nivået hvor bunnstoffet holder fargen.

Ellers skjønner jeg ikke helt denne fasinasjonen for hvitt bunnstoff. Det må da uansett være bedre med en farge som dritten ikke viser på? Selv har jeg alltid brukt sort, da kan båten være så slimete den bare vil (for det blir den uansett) men den ser likevel velstelt ut under...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Jeg tror at det er en misforståelse, når en hevder at hvitt bunnstoff er dårligere enn andre farger.

Vel, en ting er hva en tror, ikke alltid at det stemmer overens med sannheten. Som nevnt lenger oppe i tråden var Yamarinen min ille grodd i fjor. Den hadde hvitt bunnstoff. Skal ikke nevne type og merke. Båter ved siden av meg med blått og sort bunnstoff var ikke noe spesielt mye grodd. I år har jeg gått over til blått. Så får vi se resultatet om noen måneder om det er noen forskjell i år kontra i fjor.

Har også hørt at det har noe med at hvitt medfører en mer groe-vennlig sone fordi området blir så lyst og lækkert :wink: , mens mørke farger derimot "fanger / spiser" sollyset og derfor gjør groforholdene mer ugunstig for mikroorganismer.

De fleste organismer, både over og under vann, trives best i solfylte og lyse omgivelser, og dårligere på mørke og skyggefulle steder, så det virker jo logisk på en måte ...

• 2 måneder senere...

Har en WITH 442 m/ 25 hk Tohatsu. Startet den opp i helgen etter å ha ligget ubrukt i ca: 3 uker. (Ligget ute siden Mai måned) Fikk den med nød og neppe i plan :eek:

Etter å ha fått den på land, var det 2-3 cm groe over hele bunnen. :crazy: Har brukt selvpolerende Jotun Non stop i alle år med bra resultat, men i år ble det vist feil. Kan være fristet til å prøve litt"Roundup"tilsetning neste sesong.

Har brukt selvpolerende Jotun Non stop i alle år

Selvpolerende:

Eg trudde tidligere at det var under bruk dette kom til sin rett. Men nei!

Noen ser kanskje for seg en slags engangs-arbeider her? En mann uten særlig familie... og venner...? Nix.. . det er en ansatt hos Jotun som var uheldig å søle ut noe lurium en dag.

Mannen overleveres på bakrommet hos din lokale båtpuscher etter oppgjør for stoffet.

Vedkommende stroppes fast under båten i samme vending som bunnstoffet påføres.

Denne mannen polerer da jevnlig bunnen på båten slik at ingen groe setter seg når båten

ligger i ro på sjøen.

OBS : Jotunmannen skal ikkje ha noe langskaftet redskap i hånden før båten senkes i vannet.

:flag:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Helt utrolig at fargen har så mye å si.

jeg har brukt skuta mye i år gått over 1200nm.

har nettop stått nede på stranda og vaska skuta under, fikk 4,6 knop mer etter vask.

Bruker seajett 033.

og transparang drevspray som f**n er ubrukelig er ikke noe igjen av de lagene jeg smurte på i våres ette instruks fra hempel.

www.ribtjenester.no

Vi har Maritim selvpolerende, svart. Etter at båten hadde ligget ubrukt i litt over 1 måned, sank toppfarten med hele 12 knop. Ingen antydning til rur, kun et slimete bellegg. En halv times bading med langkost og dykkermaske brakte farten tilbake til normalen. Lurer på om det er ekstra mye groe i år.

Hyttefolk i båt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...