penta Startet 14.Mai.2004 Del på Facebook Startet 14.Mai.2004 Hei der ute! Har fått tak i en FM 2 syl. bensinmotor fra tidlig 70 som jeg skal overhale. er det noen som har insruksjonsbok/ verkstedhåndbok for denne motoren, eller vet hvor jeg kan få tak i det. Er det noen som forhandler/ selger deler og i tilfelle hvor. På forhånd takk Kjell Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 14.Mai.2004 Del på Facebook Svart 14.Mai.2004 Hei Kjell, Det beste rådet jeg kan gi deg er: Gå til kategoridokumentene, der finner du sikkert alt du trenger - og enda litt mer . . . Lykke til med prosjektet. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
jorhei Svart 14.Mai.2004 Del på Facebook Svart 14.Mai.2004 Jeg har samme type motor, men riktignok fra 1956. Jeg har instruksjonsboken og kan sikkert lage en kopi til deg, hvis du kan bruke den instruksjonboka jeg har da. Eller så kan du jo ringe til fredrikstad mekaniske, og de vil helt sikkert sende deg en instruiksjonsbok. tlf er:69120055. Si ifra hvis du ikke får tak i en så kan jeg lage en kopi. Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
SeaMaster175 Svart 14.Mai.2004 Del på Facebook Svart 14.Mai.2004 Her er linken til instruksjonsboken, vis det er den du har! https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=16398 mvh Jonhei Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 14.Mai.2004 Del på Facebook Svart 14.Mai.2004 Hadde samme motor på ei snekke for en del år siden. Den var 74-mod. og sveiv som ei klokke. Dersom den fikk bensin (uten kondensvann!) og luft var det aldri et feilslag. Vet en del som strever litt med forgasserne på disse, men jeg hadde en i hel messsing som det aldri var tull med. Den "tøffelyden" du får fra en 2 sylindert FM kan gi fred i sjelen - kan ikke sammenlignes med noe i diesel! Lykke til med motoren. Sitér dette innlegget Link to post
penta Svart 14.Mai.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2004 Takk for god hjelp, ser at det ligger instruksjonsbok, men har problemer med å åpne dokumentene som er ZIP'et , men det er vel min datakunnskap som begrenser det,og skal nok få hjelp til det. Har iallfall fått gode kontakter og kommer tilbake når jeg starter på prosjektet for alvor Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 15.Mai.2004 Del på Facebook Svart 15.Mai.2004 Hadde samme motor på ei snekke for en del år siden. Den var 74-mod. og sveiv som ei klokke. Dersom den fikk bensin (uten kondensvann!) og luft var det aldri et feilslag. Vet en del som strever litt med forgasserne på disse, men jeg hadde en i hel messsing som det aldri var tull med. Den "tøffelyden" du får fra en 2 sylindert FM kan gi fred i sjelen - kan ikke sammenlignes med noe i diesel! Lykke til med motoren. Helt enig! :nonod: Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 16.Mai.2004 Del på Facebook Svart 16.Mai.2004 Hadde samme motor på ei snekke for en del år siden. Den var 74-mod. og sveiv som ei klokke. Dersom den fikk bensin (uten kondensvann!) og luft var det aldri et feilslag. Vet en del som strever litt med forgasserne på disse, men jeg hadde en i hel messsing som det aldri var tull med. Den "tøffelyden" du får fra en 2 sylindert FM kan gi fred i sjelen - kan ikke sammenlignes med noe i diesel! Lykke til med motoren. Har en FM16 som går som ei klokke. Som du sier- aldri et feilslag. Pålitelig som bare fy. Sitér dette innlegget Link to post
Bertinius Svart 18.Mai.2004 Del på Facebook Svart 18.Mai.2004 Har sjøl en FM 7-9 hk 2 sylindra, går som en klokke. Har vanlig instruksjonsbok som kan kopieres hvis ønskelig.. Det er for meg en veldig startvillig og pålitelig sak, men den er kresen på innstillinger og plugger etc. Sitér dette innlegget Link to post
penta Svart 5.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2004 Har en FM 2 syl. bensinmotor som jeg prøver å få liv i , men det er ikke gnist på pluggene, Har ikke erfaring med magnet og dens virkemåte. Er det noen som kjenner til magneter og kan gi meg gode råd, eventuelt om hvor jeg skal finne informasjon/tegning Har ikke lyst å åpne den før jeg vet litt mere om hva som skjuler seg i den Kan selfølgelig levere den inn på et verksted for overhaling, men siden dette er på hobbybasis har jeg lyst til få dette til uten for store utgifter, og samtidig lære litt av det Type magnet: SEM EHX 2L På forhånd Takk Kjell Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 5.Juni.2004 Del på Facebook Svart 5.Juni.2004 Dette blir fritt etter hukommelsen: Magneten er på mange måter en fordeler og coil i en og samme klump. Kort sagt er magneten er en rotor og en stator med vanlige bryterstifter i ene enden av rotoren og en fjærsystem for å booste rotorhastigheten ved sveivstart i den andre (det er dette som "sier" klikk, klikk, klikk når du starter motoren). Det som bør sjekkes er viklinger på rotor og stator, stifter, og dette fjæesystemet. Både FM i Fredrikstad (Fredriksstad Motorfabrik) og Marna Motor i Mandal (www.marna.no) burde kunne hjelpe deg med måleparametre og eventuelle deler. Good luck. mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
jorhei Svart 5.Juni.2004 Del på Facebook Svart 5.Juni.2004 Ring Fredrikstad motorfabrikk og forklar dem problemet. Da finner dem nok ut hva som er galt og kan hjelpe deg om nødvendig. Tlf: 69120055 Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.