Jump to content

FM 2 syl bensinmotor


penta

Recommended Posts

Jeg har samme type motor, men riktignok fra 1956. Jeg har instruksjonsboken og kan sikkert lage en kopi til deg, hvis du kan bruke den instruksjonboka jeg har da. Eller så kan du jo ringe til fredrikstad mekaniske, og de vil helt sikkert sende deg en instruiksjonsbok.

tlf er:69120055.

Si ifra hvis du ikke får tak i en så kan jeg lage en kopi.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post

Hadde samme motor på ei snekke for en del år siden. Den var 74-mod. og sveiv som ei klokke. Dersom den fikk bensin (uten kondensvann!) og luft var det aldri et feilslag. Vet en del som strever litt med forgasserne på disse, men jeg hadde en i hel messsing som det aldri var tull med. Den "tøffelyden" du får fra en 2 sylindert FM kan gi fred i sjelen - kan ikke sammenlignes med noe i diesel! Lykke til med motoren. :lol:

Link to post

Takk for god hjelp,

ser at det ligger instruksjonsbok, men har problemer med å åpne dokumentene som er ZIP'et , men det er vel min datakunnskap som begrenser det,og skal nok få hjelp til det.

 

Har iallfall fått gode kontakter og kommer tilbake når jeg starter på prosjektet for alvor

Link to post

Hadde samme motor på ei snekke for en del år siden. Den var 74-mod. og sveiv som ei klokke. Dersom den fikk bensin (uten kondensvann!) og luft var det aldri et feilslag. Vet en del som strever litt med forgasserne på disse, men jeg hadde en i hel messsing som det aldri var tull med. Den "tøffelyden" du får fra en 2 sylindert FM kan gi fred i sjelen - kan ikke sammenlignes med noe i diesel! Lykke til med motoren. :nonod:

 

Helt enig!  :nonod::nonod:

Link to post

Hadde samme motor på ei snekke for en del år siden. Den var 74-mod. og sveiv som ei klokke. Dersom den fikk bensin (uten kondensvann!) og luft var det aldri et feilslag. Vet en del som strever litt med forgasserne på disse, men jeg hadde en i hel messsing som det aldri var tull med. Den "tøffelyden" du får fra en 2 sylindert FM kan gi fred i sjelen - kan ikke sammenlignes med noe i diesel! Lykke til med motoren. :smash:

Har en FM16 som går som ei klokke. Som du sier- aldri et feilslag. Pålitelig som bare fy. :smash:

Link to post
  • 3 uker senere...

Har en FM 2 syl. bensinmotor som jeg prøver å få liv i , men det er ikke gnist på pluggene,

 

Har ikke erfaring med magnet og dens virkemåte.

 

Er det noen som kjenner til magneter og kan gi meg gode råd, eventuelt om hvor jeg skal finne informasjon/tegning

 

Har ikke lyst å åpne den før jeg vet litt mere om hva som skjuler seg i den

 

Kan selfølgelig levere den inn på et verksted for overhaling, men siden dette er på hobbybasis

har jeg lyst til få dette til uten for store utgifter, og samtidig lære litt av det

 

Type magnet: SEM EHX 2L

 

På forhånd Takk

Kjell

:flag:

Link to post

Dette blir fritt etter hukommelsen: Magneten er på mange måter en fordeler og coil i en og samme klump. Kort sagt er magneten er en rotor og en stator med vanlige bryterstifter i ene enden av rotoren og en fjærsystem for å booste rotorhastigheten ved sveivstart i den andre (det er dette som "sier" klikk, klikk, klikk når du starter motoren).

 

Det som bør sjekkes er viklinger på rotor og stator, stifter, og dette fjæesystemet. Både FM i Fredrikstad (Fredriksstad Motorfabrik) og Marna Motor i Mandal (www.marna.no) burde kunne hjelpe deg med måleparametre og eventuelle deler.

 

Good luck.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...