Jump to content

Askeladden 605 Explorer - hva bør en gi?

Gustu

Recommended Posts

Jeg har fått tilbud om å kjøpe en Askeladden 605 Explorer m/ Topline pakke (bla ordentlig teak) og Mercury Verado 135 hk. Begge deler er 2006-modell og ubrukt. Båt og motor har stått hos forhandler siden vedkommende kjøpte det nytt for tre år siden.

Hva vil være aktuell pris for dette? Hva er avskrivingen på en slik båt pr år?

Ikke så lett å snakke avskriving når den er ubrukt... Det er først når båten treffer vannet for første gang verdien synker merkbart, etter som jeg vurderer det. Men noe vil den jo selvsagt tape seg. Den har jo ikke de "riktige" fargene (2008 -> ), noe som også kan være et moment for en "god pris".

En bekjent av meg betalte 350.000 for en "ny" 2007-mod med 150HK Honda (2009-mod). Et sted mellom 310 - 350 vil jeg vel anta at du må ut med. Regner med du får full garanti når du handler av forhandler?

You'll never walk alone | Klubb Alfa Romeo Norge

Vannskikroken koster vel 3600, havnekalesjen 7000. Synes likevel nærmere 400.000 hørtes mye ut ja, men jeg aner en prisoppgang ettersom Askeladden har kommet igang igjen...

Jeg tror imidlertid ikke jeg ville slått til på en 2006-mod med de gamle fargene til denne prisen. Hvis du en gang skal selge denne, blir den fort gammel i forhold til 2008-modellene som har de nye fargene på skrog/puter.

Vi byttet nettopp båt fra en Askeladden Invader til en Askeladden Explorer, gjennom privat handel. Begge båtene var 2008 modeller, vi betalte jo noe imellom og da ble prisen for Exploreren rundt kr 360000,- for oss. Nå var jo denne båten litt brukt, men hadde kun gått 7 timer, så jeg regner den jo som ny. Toplinepakken var med, men det fulgte ikke med vannskikrok eller havnekalesje. Motoren er en Mercury 115hk EFI.

Kanskje ikke så mye med emnet å gjøre... Men jeg synes de nye 2008-fargene på Askeladden er vesentlig "tøffere" enn de gamle.

Blandt annet så er jo skroget litt mer kremfarget og kalesjen er også blitt svart.

Helhetlig så ser båten mye mer klassisk ut enn før.

Så jeg vil tippe at de nye fargene på 2008-modellene vil friste mange til å bytte...

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Blandt annet så er jo skroget litt mer kremfarget og kalesjen er også blitt svart.

Digresjon: Kalesjen ble svart i 2007 :smiley:

Men ellers enig - de nye fargene ser bedre ut. Når produksjonen går igang igjen nå i juni, antar jeg at de fortsetter med disse fargene. Derfor mener jeg at det KAN ha noe å si for evt fremtidig salg at en "ny" båt har disse fargene.

Det ligger jo en del av denne typen til salgs på finn.no, så det kan jo gjøres en del vurderinger ut i fra forskjellige priser med Verado motorer på diverse modeller. Ser også at det alt averteres med nye 2010 modeller i fra nevnte leverandør, men nå altså med Suzuki motorer bakpå. Virker som prisene ligger på samme linje som med Mercury motorer, så det skal jo bli spennende å se hvordan salget på nye båter etter hvert vil utarte seg? Syntes nå personlig at en 605 i dagens nyfarger, med en Verado bakpå er virkelig ei bra båtpakke som vil holde seg bra i pris i fremtiden også.

605 explorer vurderer jeg også nå å kjøpe.

er veldig vanskelig å sammenligne prisene på finn.no pga forskjeller på utstyret. Kvalitet på båthenger varierer jo også. Det skulle vært obligatorisk med å oppgi gangtid på motor i annonse da det betyr ofte mer enn alder på motor.

Ser ut til at Verado motorene er veldig bra. Fly-by-wire gir/gass overføring virker knall samt all forbruk info er artige ting å følge med på. 115hk virker litt lite å gå på..?

Fruen likte ikke de nye fargene krem/antrasitt svart. Må jo bli veldig varm med en gang solen treffer kalesjen om morgenen ved overnatting i båten. Vil svart fargen holde seg eller bli falmet over litt tid?

Jeg har nettopp kjøpt, men ikke fått levert, en 525 Excel med de nye fargene. Gleder meg til å se dette i sitt rette element, dvs. på sjøen. Bildene på hjemmesiden ser litt "sminket" ut, så det er vanskelig å få rette inntrykket! Det var iallefall bra at ikke Askeladden valgte å gå videre med den gule fargen som ble introdusert på noen modeller for et par år siden!

Syntes selv at de nye fargene som kom i 2008 er litt stilige og spennende, i tillegg til at de harmonerer jo veldig bra med de svarte Mercury motorene. Men det er jo smak og behag. Modellene før har jo hvitt/blått skrog med mørkblå puter som jeg syntes passer veldig bra i den type båt. Motorvalg på slik en båt er jo også vanskelig og foreslå for andre, det kommer jo akkurat an på hva slags "båtbruk" man har. Til nå har man jo kunne velge mellom Optimaxen, via firetakteren til Veradoen, men ifra 2010 mod. blir det jo kun firetaktere bakpå (Suzuki)

Det var iallefall bra at ikke Askeladden valgte å gå videre med den gule fargen som ble introdusert på noen modeller for et par år siden!

Det var vel Askeladden Z7 som kom med den grelle gulfargen. Den syns ivertfall jeg var veldig stygg, nå har den jo kommet i lik farge som de andre Askeladden båtene, kremhvit. (for meg kunne gjerne fargen vært litt hvitere).

Blir nok litt vanskelig å selge de gamle båtene med den gulfargen som Z7 hadde, men alle kjøpere er kanskje ikke like opptatt av utseende på båten og smaken er jo forskjellig, så kan jo hende noen syns den er fin.

Har jeg vært deg ville jeg prutet pris med bakgrunn i at Veradoen er en Verado generasjon 1 motor. Mercury selv fremhever betydelige forbedringer mht. drivstoffforbruk på generasjon 2. Jeg tror det også er gjort forbedringer på kompressor på gen. 2.

Er det rød stripe rundt tall for antall HK så er den en generasjon 1 motor. Generasjon 2 har sølvkant.

Selv har jeg kjøpt en ny 605 2008-modell med Verado 150 2008-modell (gen.2). Jeg brukte ikke mye energi på å prute pris fordi jeg var klar over at det var få igjen av disse nye og ubrukte. Med Toppline-pakke, CD og kartplotter/ekkolodd, gav jeg 420'. I ettertid ser jeg at jeg nok kunne ha prutet noe mer, men det var viktig for meg å få tak i akkurat denne kombinasjonen før den ble utsolgt.

Redigert av Lopphavet (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...