GeirV Startet 27.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 27.Mai.2009 Hei, en kompis har en shunt for salg, og lurte på om jeg ville ha den. Merket er VDO. Den er ut til å være RATT-merket, da det er et rattmerke på den duppedingsen som skal festes til ledningene (RATT-merket utstyr er typegodkjent utstyr iht IMO's spesifikasjoner, om jeg ikke tar feil?). Videre er den merket med 80 A og 108.6mV. Jeg lurer på om jeg skal kjøpe denne, da. Og så lurte jeg på om noen av dere har erfaring med slike, og om den er "verdt pengene". Han skal ha 1500 for denne. Koblings/monterings-skjema/-veiledning medfølger. Hva er fordelene med en slik en montert? Skalaen på måleren har en 0 på midten og hhv - og + på hver side av 0 med måleintervall 20, 40, 60 og 80. Hvordan leser jeg denne? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 27.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2009 (redigert) Da er det med andre or et Ampermeter med tilhørende shunt motstand det er snakk om. Den brukes for og se hvor mye strøm det går inn/ut av batteriet + er strøm inn - er strøm ut. Hvor hvit du skal kjøpe den eller ikke skal ikke jeg ta stilling til, men personlig liker jeg og ha kontroll med strømflyten fra batteriet. Redigert 27.Mai.2009 av BMP (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 27.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2009 Skalaen viser antagelig amper fra -80 til +80A Et shunt-amperemeter med andre ord. Et ampermeter er jo kjekt å ha, men...... Ville ikke kjøpt denne for 1500 spenn, men heller kjøpt et battmeter. Det koster riktignok ofte mellom 2000 og 3000 kroner, men da får du nøyaktig strømvisning, spenningsvisning og tankmåler for batteriets gjenværende amperetimer. Sitér dette innlegget Link to post
GeirV Svart 27.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2009 ok, så etter å ha montert måleren, kan jeg lese "normalverdier" og ut fra dette reg avvik?Jeg er litt usikker på nytteverdien jeg da, men det skyldes kanskje min manglende erfaring med dette? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 27.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2009 (redigert) Ville ikke kjøpt denne for 1500 spenn, men heller kjøpt et battmeter. Det koster riktignok ofte mellom 2000 og 3000 kroner, men da får du nøyaktig strømvisning, spenningsvisning og tankmåler for batteriets gjenværende amperetimer. Har du noen konkrete produkter å anbefale?. Jeg savner å vite mer om hvor mye strøm som brukes og gjenstående kapasitet. Hadde tenkt å sette inn et volt-meter og et amperemeter, men et battmeter er sikkert like greit. Redigert 27.Mai.2009 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
BMP Svart 27.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2009 Her er jo et til en billig penge. Batterimeter Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 27.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2009 Xantrex battery monitor er den jeg har erfaring med. Den anbefaler jeg varmt. Kalles også Odelco battmeter. http://www.xantrex.com/web/id/96/p/1/pt/5/product.asp Har kommet i en nyere versjon enn den jeg har: http://www.xantrex.com/web/id/273/p/1/pt/5/product.asp Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 27.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2009 Jeg valgte NASA batteri monitor fra Seatronic, mener å huske at jeg ga 1690,- for den. Den gir deg full oversikt på alt ut og inn på batteriene og gjenværende kapasitet. Den håndterer batteribanker opp til 600A/h og det holder vel for de fleste. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 27.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2009 Odelco koster 2980 på Seatronic, og er å få kjøpt for 200USD++ på ebay. Jeg synes Seatronic er en flott butikk og som jeg gjerne vil handle hos, men må det være dobbelt så dyrt å handle her hjemme....? Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Framtia Svart 22.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2009 (redigert) Jeg forbereder nå montering av mitt batterimeter og har følgende utfordring: Shunten skal monteres slik at de to (-) kablene på batteribankene går gjennom denne på vei til jord. Men på hvert batteri er det en 2-3 tykke kabler som jeg i skrivende stund ikke har full oversikt over hvor de går. Jeg regner med at en av disse går til et punkt på motoren, og at det er denne jeg bør føre gjennom shunten, og at det ikke holder å bare bryte en av de andre?. Et alternativ kan kanskje være å trekke en ny (-) kabel til en koblingsskinne som samler alle (-) kablene og la denne gå gjennom shunten. Da vil jeg samtidig slippe å ha så mange kabler på batteriet (men da får jeg andre problemer pga plass). Redigert 22.Juni.2009 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.