prippa Startet 27.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 27.Mai.2009 Hei! har hatt båten min siden september i fjor, og har lite seilærfaring fra før. Tar KNS sitt kurs til båtførerprøven 5-7. juli og håper dette er med på å gi litt ballast før jeg er på min første seilferie! Det jeg lurer på er; Hva er man NØDT til å ha med på en to ukers seiltur i oslofjorden og muligens ut til strømstad/kragerø ? En annen ting jeg lurer på er; hvilke tommelfingerregler har dere på vær og vind osv. Har en langkjølet kosterbåt som nok aldri vil kullseile, men hvor går grensen for en glad amatør værmessig? Håper på fine svar, og ønsker alle det fint på sjøen i sommer! Preben Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 27.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2009 Første sesong så bør du vel prøve å holde havn når det blåser mer enn 15ms sålenge det er kryss og utaskjærs , dermed så er det neppe noen begrensninger der på en østlandetferie i juli. Underbukser ,Tskjorter ,tannkrem , grill med kull og regntøy/seiltøy + lommebok er vel det som må med , utover det er det vel ikke behov for så mye sålenge båten har godt med tau , en kulefender eller to , VHF til værmelding osv. Sitér dette innlegget Link to post
sjøman Svart 27.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2009 Og for all del ikke glem Ankerdrammen! Sitér dette innlegget Link to post
Komlo Svart 27.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2009 øl, i mengder Sitér dette innlegget Link to post
Cerveza Svart 27.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2009 Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 27.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2009 Seiler du alene du da Cerveza? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 27.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2009 Og for all del ikke glem Ankerdrammen! øl, i mengder Egentlig synes jeg det er litt trist at det er dette man forbinder med båtturer . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Silverado Svart 27.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2009 Det viktigste man tar med på tur er godt humør og gode venner. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 27.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2009 Det viktigste man tar med på tur er godt humør og gode venner. Ja det blir en mett og dorsk av... Sitér dette innlegget Link to post
Silverado Svart 27.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2009 Man bli mett og dorsk av torsk........ Og man drar selvsagt ikke på båttur uten fiskeutstyr? Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 27.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2009 Første sesong så bør du vel prøve å holde havn når det blåser mer enn 15ms sålenge det er kryss og utaskjærs , dermed så er det neppe noen begrensninger der på en østlandetferie i juli. Synes du drar det litt langt her for en "glad amatørseiler" med lite erfaring. Jeg ville nok heller satt gensa ved 10-12ms. 15ms i ytre oslofjord kan kanskje bli litt vel utfordrende? Så hender det jo at det begynner å regne, og da er det viktig å holde seg tørr ... Sitér dette innlegget Link to post
prippa Svart 4.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Takk takk! Var jo en del opplagte ting her, er vant tilå være ute i vær, men. utfordringen blir nok å lese kart samtidig som det går litt fort ombord. Har ikke råd til gps enda. Må ha gass/gir kontroll istedet... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Les kart et stykke fremover, så vet du hva som venter deg når du kommer dit! Og det er ofte lettere å følge med på et sjøkart enn på en liten GPS skjerm, så det skal du ikke være redd for... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.