Jump to content

Hva pakker man med på to ukers tur?

prippa

Recommended Posts

Hei! har hatt båten min siden september i fjor, og har lite seilærfaring fra før. Tar KNS sitt kurs til båtførerprøven 5-7. juli og håper dette er med på å gi litt ballast før jeg er på min første seilferie!

Det jeg lurer på er; Hva er man NØDT til å ha med på en to ukers seiltur i oslofjorden og muligens ut til strømstad/kragerø ?

En annen ting jeg lurer på er; hvilke tommelfingerregler har dere på vær og vind osv. Har en langkjølet kosterbåt som nok aldri vil kullseile, men hvor går grensen for en glad amatør værmessig?

Håper på fine svar, og ønsker alle det fint på sjøen i sommer!

Preben

Første sesong så bør du vel prøve å holde havn når det blåser mer enn 15ms sålenge det er kryss og utaskjærs , dermed så er det neppe noen begrensninger der på en østlandetferie i juli.

Underbukser ,Tskjorter ,tannkrem , grill med kull og regntøy/seiltøy + lommebok er vel det som må med , utover det er det vel ikke behov for så mye sålenge båten har godt med tau , en kulefender eller to , VHF til værmelding osv.

Første sesong så bør du vel prøve å holde havn når det blåser mer enn 15ms sålenge det er kryss og utaskjærs , dermed så er det neppe noen begrensninger der på en østlandetferie i juli.

Synes du drar det litt langt her for en "glad amatørseiler" med lite erfaring. Jeg ville nok heller satt gensa ved 10-12ms.

15ms i ytre oslofjord kan kanskje bli litt vel utfordrende?

Så hender det jo at det begynner å regne, og da er det viktig å holde seg tørr ...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...