Jump to content

Nedsenket eller oppheist påhenger?


Arne Lian

Recommended Posts

Spørsmålet mitt er enkelt og greit:

Skal/bør påhengeren være nedsenket eller heist opp av vann når båten ikke er i bruk?

 

Argumentene mine for nedsenket påhenger:

- Saltvann som er i undervannshuset renner ikke ut og dermed blir der heller ingen uttørring og dermed saltavleiringer i systemet.

- I den kalde årstiden vil ikke kjølevannet fryse i undervannshuset (og muligens blokka) såfremt ikke sjøen fryser skikkelig til da...

 

Argumentene mine for oppheist påhenger:

- Man får ikke groing på undervannshus og propell.

- Mindre sjanse for motorskader hvis man f.eks skulle miste dreggfeste e.l.

 

 Problematikken er jo stort sett en fillesak, men etterhvert som jeg tenkte på det og spurte andre skjønte jeg at jeg ikke var eneste som tanken hadde streifet. Spurte også en av mekanikerne på ett av Kristiansands største båtmotorverksteder, og svaret hans var følgende: "Godt spørsmål, det har vi mekanikere også diskutert- men meningene er som ræva; delt på midten!"

Det jeg er usikker på er hvor mye av kjølevannet renner ut av en oppheist motor. Er det bare vannet som er fra impelleren og nedenfor, eller drenerer man ut hele motorblokka? :nonod:

 

Hilsen Arne Ø. Lian

Link to post
Share on other sites

Var jeg mekaniker ville jeg sagt at den skal stå nede...  :wink:

Da kan man være sikker på at det blir svært kostbart å reparere skader på undervannshuset når det etter noen år ikke lar seg demontere pga korrosjon.

 

Eneste argument jeg kan se for å la den stå nede er at man sparer ryggen... :rolleyes:

 

Har benyttet forskjellige typer påhengere om vinteren i en årrekke og aldri hatt problemer med frost.

Motorene er konstruert for å drenere seg i oppvippet tilstand.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg er plaga med tæring utvendig på undervanshuset fordi jeg ikke får det helt ut av vannet. Zinken som skal motvirke det kommer over vann. Litt for tung motor for jolla kanskje. Vet ikke om dette er et problem for deg, men kanskje verdt å tenke over.

 

mvh

Sigurd

Link to post
Share on other sites

Jeg syns i hvert fall det er greiest å gjøre slik som alle motorfabrikantene anbefaler, nemlig å alltid vippe opp motoren når den ikke er i bruk. Da unngår en både groe og korrosjon. Unntaket er hvis det er frost --  i så fall skal motoren være nedsenket for å unngå frostskader i girhuset.

Link to post
Share on other sites

Jeg har påhengeren nedsenket nå om vinteren for at ikke vannpumpa skal fryse.Motorblokka renner tom enten motoren er nedsenket eller oppvippet, men ved oppvippet motor vil det alltid stå litt vann i vannpumpa.Kan tenke meg at om vannpumpa fryser så er det ikke den helt store katastrofen fordi impelleren vil gi etter slik at isen ikke vil sprenge godset i pumpehuset.Dette fordi det ikke vil stå vann ved innløpsporten for impelleren. Dog kan det tenkes at der blir stående noe vann fra utløpsporten og oppover i riggen. Noen som har spisskompetanse her? Blokka vil renne tom fordi det kommer inn luft gjennom det såkalte "pee-hole" på toppen av blokka. Man ser også ved oppstart at det tar noen sekunder før det spruter kjølevann ut av "the pee-hole"

 

Det må dog legges til at jeg ikke har lang erfaring med store påhengere.Motoren ble kjøpt brukt nå i sommer (Mercury 50Hp)og jeg har ennå ikke mekket på denne. Til våren må jeg dog ha den på land for "årsklassing" og da får man studere kjølesystemet grundig.

:rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Halloen Folkens !!!

 

Når det gjelder påhengsmotor taler " alt " for at den skal være oppvippet .

 

Problemer med tæring / korrosjon pga at sink ikke er i kontakt med vann kan løses med en ekstra sinkanode som monteres på båtens akterspeil , ( under vann ) , bruk kobbertråd/band fra sink til motor feste.

 

Dette bør gjøres på alle utenbordsmotorer !!!

 

mvh

 

Leifen      :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Jeg har prøvd begge deler.  

 

Problemet med å ha motoren opptippet i vinterkulda er at du da som regel ikke får startet motoren, fordi vannpumpen er låst av isen, slik at du ikke får dradd i snora (små motorer) .  Hvordan det går med vannpumpa i motorer med selvstarter når den settes igang og vannpumpa er frosset vet jeg ikke......

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Etter å ha lest gjennom denne tråden skjønner jeg at motoren bør heises opp.

Men kan jeg bare kjøre den opp ved hjelp av hydraulikken og la den stå eller må jeg låse den på noen måte i oppheist stilling?

Ser at noen som har motoren oppheist konsekvent har den på siden (full sving). Noen gode grunner for dette?

 

Jeg har evinrude 90 e-tech.

 

tj

Link to post
Share on other sites

Ser at noen som har motoren oppheist konsekvent har den på siden (full sving). Noen gode grunner for dette?

<{POST_SNAPBACK}>

Nå har jeg mest erfaring med jollemotorer, men de kan ofte vippes litt lenger om de "står i sving". (Fordi de tar borti noe i motorbrønnen) De kan også "falle" til siden av seg selv (om de ikke har ratt).

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Hvorfor i all verden skal den avsolutt være opp tippet  ?

 

et seilbåtdrev er jo i prinsipp samme greie. Det er  nedsenket hele sesongen....

<{POST_SNAPBACK}>

For å unngå groing. Ett hekkagregat kan ikke løftes helt opp, så da faller det argumentet bort. Vet ikke hvordan det er på større motorer, men jollemotorer kan vanligvis vippes helt opp av vannet.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Hvorfor i all verden skal den avsolutt være opp tippet  ?

et seilbåtdrev er jo i prinsipp samme greie. Det er  nedsenket hele sesongen....

På et seilbåtdrev eller motorbåtdrev er det ikke noe valg, det må ligge under vann så lenge båten ligger ute på sjøen.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Er ikke ekspert på område, men der jeg har båten (ferskvann) har alle nye båteiere motoren oppheist. De som har hatt båt en god stund lar den alltid stå nede. Dette kan tolkes som at alle "gamle" motorer alltid står nede, og at de ikke blir skadet av dette. Selv har jeg alltid motoren nede og har aldrig hatt problemer med dette. Hadde jeg hatt båten i sjøen hadde jeg sett hva andre "garva" båteiere gjorde ved å ta en tur rundt på brygga.

Link to post
Share on other sites

Hei

Ikke et sommerproblem kanskje, men jeg inbiller meg at det blir en nokså bastant ispropp i røret over impelleren hvis motor står nede om vinteren og vannet på utsiden av motorstammen fryser.

Har brukt endel påhengs i kaldt vær, men pleide da å ha motoren oppe når den ikke var i bruk og hadde ingen problemer hvis ikke isen var for tykk til å få ned motoren igjen.

 

Å legge den på siden kan være det lille som skal til for å få den helt opp av vannet.

 

Hvis det ikke er kaldt og du ikke er plaget med groe ville jeg latt den stå nede for å spare arbeid og evt rygg.

Med hydraulisk løft kan den godt stå på sylinderene i løftet posisjon.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...