msik Startet 27.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 27.Mai.2009 Hei Lurer litt på om det er noen her på forumet som har noen formening hvorfor yanmaren min er tung å starte. Den starter greit men må kinne en stund (ca 10-15 sek). Er dette normalt eller kan det værenoen feil jeg burde sjekke. Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 27.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2009 (redigert) Høres lenge ut ! Min starter på under sekundet selv om den er kald. Ruktignok en 4LHA, men ... Kan vel skyldes mange ting - men kom det etter dieselfilterbytte, ville jeg startet med å lufte en gang til. -ko Redigert 27.Mai.2009 av koh (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Onsing Svart 27.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2009 Hei Hadde denne motoren i min forrige båt, glødet den et par ganger før start. Startet lett da. Sitér dette innlegget Link to post
Per-Arne Svart 27.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2009 Har hatt en slik motor, mener å huske 2 ting angående starting, bortsett fra helt standard feilsøking angående start problem: - Luftfilteret var det borret flere ekstra hull i for å få nok luft. Tror det er mange JM-TE som har fått borret flere hull i luftfilteret. - Sjekk/bytt de 4 glødepluggene, det var noe spesielt med JM-TE og glødeplugger. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørni Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 (redigert) Hei. Jeg har en yanmar 4jh-te (55 hk 1985 modell) som står i en Master 740 jeg nettopp kjøpte. Har null erfaring med båtmotorer, og kan kun det aller enkleste. Motoren har startet på sekundet hver gang jeg har brukt den. Det gjorde den også på mandag, men i dag fikk jeg ikke start... Jeg har akkurat kjøpt meg batteritester, og denne indikerte lav spenning, så jeg ladet en time, mens jeg flikket litt på andre ting ombord. Prøvde å starte igjen, men det eneste som skjedde var at de to første gangene hørte jeg en "summelyd", men tror ingenting gikk irundt. Fra den tredje gangen jeg prøvde meg, hørte jeg ingenting (utenom pipingen fra tenningen, men den skal jo være der så lenge det er strøm) Jeg håper (siden ingenting går irundt, og ingen "kinning" hørtes) at det kan være en sikring eller løs ledning en plass, men jeg håper dere kan ha noe å bidra med så jeg får lete videre i morgen. Det hører med til historien at jeg har peilet oljen, både før bruk sist - og på kald motor i dag - og den er som den skal være. Det samme gjelder kjølevannstanden (ferskvann). Jeg fant et lite hull i slangen fra trykktanken til motoren, og det var kanskje litt mye kondens i motorrommet etter sist tur, uten at jeg kan si at det var uvanlig mye.(Var duggdråper pål yd isolasjonsmatten i motorrommet) Jeg håper noen har et svar jeg kan teste ut Redigert 5.Juni.2009 av Bjørni (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hengekøye Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Samme problem, sikring var gåen! Sitér dette innlegget Link to post
Bjørni Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Jeg krysser fingrene for at det er løsningen. Kan ikke skjønne noe annet kan være galt ettersom ikke noenting ga lyd Sitér dette innlegget Link to post
Hengekøye Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Jeg hørte bare klikke lyd, fikk en til å se på det... Sitér dette innlegget Link to post
Bjørni Svart 7.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2009 (redigert) Hei. Jeg har vært i båten i dag, og feilsøkt etter sikringer som var gått +++. Kan ikke finne noen som er røket, men det skjer fremdeles nada når jeg vrir om tenningsnøkkelen. Jeg fant noe mistenkelig, som jeg har prøvd å ta bilde av med mobilen min, med håndholdt lommelykt ved siden av, så kvaliteten er ikke den beste. Den tjukke ledningen som bøyer seg over mot høyre, er ikke fast noen plass, men jeg vet rett og slett ikke om det finnes noe feste for den. Siden dette bildet viser "toppen" av starteren", mener jeg selv at årsaken bør ligge her et sted. Jeg har strøm til tenningslåsen, kjøleskap,lys,vannpumpe, stereo etc, men ingenting skjer når jeg vrir om nøkkelen Dette bildet viser alternatoren, hvor dere kan se den svarte ledningen med gummideksel til venstre, som er festet der. Den er klin lik den løse på bildet over, så spørsmålet er om den andre ledningen skal festes på alternatoren noe sted, eller om den skal festes på startmotoren? Jeg vet det er vanskelig å se særlig av disse bildene, men til venstre for den berømmelige løse ledningen med gummihette, er det en skru i en liten brakett. Ledningen kunne sikkert passet fint der, men hverken skruen eller ledningen er ødelagt, så jeg synes det er rart den er løs... Til sist et bilde som viser at det er flere løse ledninger, men disse har ligget i en kveil i 6 år, så jeg ser ikke for meg at de skal ha noe særlig betydning. Jeg blir VELDIG glad hvis noen kan fortelle meg om denne ledningen er "løsningen", og hvordan jeg evt kan måle dette med multimeteret mitt. Redigert 7.Juni.2009 av Bjørni (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kjellsea Svart 7.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2009 (redigert) Er det minus/jording som skal inn på innslaget på starteren?På dynamoen ser alt bra ut,både rød for strøm og sort for jording er på plass. Redigert 7.Juni.2009 av kjellsea (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kjellsea Svart 7.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2009 Ser att du/vi har kuppet tråden til msik angående tungstartet motor Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Mange av Yanmars motorer leveres med ekstra kabler for tilleggsutstyr, deriblant min motor. Kontaktet verksted på Bildøy på Sotra for å få en forklaring på de resterende løse ledninger men var like klok da jeg forlot stedet. Fant fort ut at siden de hadde hengt der siden 1989 fikk de henge der videre. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørni Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Er det minus/jording som skal inn på innslaget på starteren?På dynamoen ser alt bra ut,både rød for strøm og sort for jording er på plass. Hei, og takk for svar. Når det gjelder kupping av tråden, håper jeg det er OK å ta dette i denne tråden, ettersom jeg mistenker at dette egentlig er samme motor som trådstarter har beskrevet. Dette begrunner jeg med oversikten over motorer fra yanmar ikke inneholder noen motorer som inneholder betegnelsen jm. Se link http://www.yanmarhelp.com/s_model.htm Regner med det er greit at vi tar flere ting om startproblemer på samme motor, selv om det er forskjellige perosner som opplever problemene. Blir færre tråder da Når det kommer til kommentaren om jording: Mener du at den sorte løse ledningen med gummihette egentlig er jordingen til starteren? Da skal den kanskje festes i godset på denne? Tusen takk for alle svar til alle sammen. Jeg holder dere oppdatert med utviklingen... Bjørn Inge Sitér dette innlegget Link to post
kjellsea Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 (redigert) Mener du at den sorte løse ledningen med gummihette egentlig er jordingen til starteren? Da skal den kanskje festes i godset på denne? Ja det var det eg mente,men tør ikke påstå att det er den ledningen,men sjekk om det er jording kabel inn på innslaget,er det det så er det ikkje den som er løs! Visst du ser på bildet av dynamoen så ser du att jordingskabel der er akkurat lik den som henger løs ved starteren. Redigert 8.Juni.2009 av kjellsea (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
msik Svart 6.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2009 (redigert) det er feil at det ikke finnes yanmar motor med betegnelsen jm http://www.yanmar.no/?aid=9051289 Redigert 6.August.2009 av msik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frank M Svart 6.August.2009 Link til dette innlegget Svart 6.August.2009 for meg høres det ut som det er starteren,har du prøvd med skrujern på startern mellom den tunne ledningen( innslaget) og den store plussstrømmen mens du har tenningen på???? kan jo være børstene eller noe i starteren som er defekt Sitér dette innlegget du vet hva du har men vet aldri hva du får Link to post
msik Svart 7.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 takker for tipset skal prøve på det senere i dag . når det er sagt har motoren startet fint i hele sommer. Fant ut at hvis jeg glødet den to ganger etter hverandre startet det med en gang, kanskje glødepluggene bør skiftes?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.