Jump to content

tungstartet yanmar 4jm-te

msik

Recommended Posts

Har hatt en slik motor, mener å huske 2 ting angående starting, bortsett fra helt standard feilsøking angående start problem:

- Luftfilteret var det borret flere ekstra hull i for å få nok luft. Tror det er mange JM-TE som har fått borret flere hull i luftfilteret.

- Sjekk/bytt de 4 glødepluggene, det var noe spesielt med JM-TE og glødeplugger.

• 2 uker senere...

Hei.

Jeg har en yanmar 4jh-te (55 hk 1985 modell) som står i en Master 740 jeg nettopp kjøpte.

Har null erfaring med båtmotorer, og kan kun det aller enkleste.

Motoren har startet på sekundet hver gang jeg har brukt den. Det gjorde den også på mandag, men i dag fikk jeg ikke start...

Jeg har akkurat kjøpt meg batteritester, og denne indikerte lav spenning, så jeg ladet en time, mens jeg flikket litt på andre ting ombord.

Prøvde å starte igjen, men det eneste som skjedde var at de to første gangene hørte jeg en "summelyd", men tror ingenting gikk irundt. Fra den tredje gangen jeg prøvde meg, hørte jeg ingenting (utenom pipingen fra tenningen, men den skal jo være der så lenge det er strøm)

Jeg håper (siden ingenting går irundt, og ingen "kinning" hørtes) at det kan være en sikring eller løs ledning en plass, men jeg håper dere kan ha noe å bidra med så jeg får lete videre i morgen.

Det hører med til historien at jeg har peilet oljen, både før bruk sist - og på kald motor i dag - og den er som den skal være. Det samme gjelder kjølevannstanden (ferskvann). Jeg fant et lite hull i slangen fra trykktanken til motoren, og det var kanskje litt mye kondens i motorrommet etter sist tur, uten at jeg kan si at det var uvanlig mye.(Var duggdråper pål yd isolasjonsmatten i motorrommet)

Jeg håper noen har et svar jeg kan teste ut

Redigert av Bjørni (see edit history)

Hei.

Jeg har vært i båten i dag, og feilsøkt etter sikringer som var gått +++. Kan ikke finne noen som er røket, men det skjer fremdeles nada når jeg vrir om tenningsnøkkelen.

Jeg fant noe mistenkelig, som jeg har prøvd å ta bilde av med mobilen min, med håndholdt lommelykt ved siden av, så kvaliteten er ikke den beste.

Den tjukke ledningen som bøyer seg over mot høyre, er ikke fast noen plass, men jeg vet rett og slett ikke om det finnes noe feste for den. Siden dette bildet viser "toppen" av starteren", mener jeg selv at årsaken bør ligge her et sted.

image_092.jpg

Jeg har strøm til tenningslåsen, kjøleskap,lys,vannpumpe, stereo etc, men ingenting skjer når jeg vrir om nøkkelen :headbang:

Dette bildet viser alternatoren, hvor dere kan se den svarte ledningen med gummideksel til venstre, som er festet der. Den er klin lik den løse på bildet over, så spørsmålet er om den andre ledningen skal festes på alternatoren noe sted, eller om den skal festes på startmotoren?

image_094.jpg

Jeg vet det er vanskelig å se særlig av disse bildene, men til venstre for den berømmelige løse ledningen med gummihette, er det en skru i en liten brakett. Ledningen kunne sikkert passet fint der, men hverken skruen eller ledningen er ødelagt, så jeg synes det er rart den er løs...

image_093.jpg

Til sist et bilde som viser at det er flere løse ledninger, men disse har ligget i en kveil i 6 år, så jeg ser ikke for meg at de skal ha noe særlig betydning.

Jeg blir VELDIG glad hvis noen kan fortelle meg om denne ledningen er "løsningen", og hvordan jeg evt kan måle dette med multimeteret mitt.

:flag:

image_095.jpg

Redigert av Bjørni (see edit history)
Er det minus/jording som skal inn på innslaget på starteren?På dynamoen ser alt bra ut,både rød for strøm og sort for jording er på plass.

Hei, og takk for svar.

Når det gjelder kupping av tråden, håper jeg det er OK å ta dette i denne tråden, ettersom jeg mistenker at dette egentlig er samme motor som trådstarter har beskrevet. Dette begrunner jeg med oversikten over motorer fra yanmar ikke inneholder noen motorer som inneholder betegnelsen jm. Se link http://www.yanmarhelp.com/s_model.htm

Regner med det er greit at vi tar flere ting om startproblemer på samme motor, selv om det er forskjellige perosner som opplever problemene. Blir færre tråder da :smiley:

Når det kommer til kommentaren om jording: Mener du at den sorte løse ledningen med gummihette egentlig er jordingen til starteren? Da skal den kanskje festes i godset på denne?

Tusen takk for alle svar til alle sammen.

Jeg holder dere oppdatert med utviklingen...

Bjørn Inge

Mener du at den sorte løse ledningen med gummihette egentlig er jordingen til starteren? Da skal den kanskje festes i godset på denne?

Ja det var det eg mente,men tør ikke påstå att det er den ledningen,men sjekk om det er jording kabel inn på innslaget,er det det så er det ikkje den som er løs!

Visst du ser på bildet av dynamoen så ser du att jordingskabel der er akkurat lik den som henger løs ved starteren.

Redigert av kjellsea (see edit history)
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...