Jump to content

Hjelp til å installere Eberspacher D5W i Arendal

Ferdafus

Recommended Posts

Hei!

Jeg har kjøpt en Eberspacher D5W vannvarmer til min Dufour 365. Har lagt opp slanger og vann-luft vifter, men har foreløpig ikke installert selve varmeren. Har aldri laget noen skroggjennomføringer og vegrer meg litt for å installere brenneren alene. Er det noen som har noen tips til noen i Arendalsområdet som har god erfaring med slike installasjoner?

Jeg har også en skade på skroget jeg skulle ha fikset...

-Erik

Redigert av Ferdafus (see edit history)

Også fullt mulig du kan få hjelp av en av plastreperatørene hos Windy. Jeg snakket med en av dem for et par år siden, og de tok gjerne på seg oppdrag utenom arbeidstid...

Dette er da folk som jobber med å fikse plastskader på nye Windy som skal selges (når noe har gått feil i støpeprosessen eller noe har hendt på verkstedet...)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Jeg har installert samme varmeren i min båt. Du trenger jo bare hull i skroget for eksosen. Da må du ha den riktige stussen som er luftavkjølt slik at plasten rundt hullet den sitter i ikke smelter. Jeg har også lydpotte på metalslangen for eksosen.

Ellers så skal den ha luft inn helst fra utsiden, jeg har min i motorrommet og tar luft derfra siden det har god tilgang til friskluft. Dette må du vurdere selv.

Da er det bare å montere festebraketten på et skott som passer og varmeren på det. Så koble slanger fra uttak på motoren for kjølevannsløfen. Jeg har også ekstra sikulasjonspumpe i vannkretsen som inbefatter også varmtvannsbeholderen. Pumpen starter etter varmeren har nådd riktig temp ved at den gule ledingen er koblet til et rele som starter pumpen. Det samme gjør viften på varmeveksleren som er satt på som leverer varmluft fra det oppvarmte vannet. Jeg har ikke radiatorer, men en veksler fra vann til varmluft.

Håper dette hjelper litt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...