Ferdafus Startet 27.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 27.Mai.2009 (redigert) Hei! Jeg har kjøpt en Eberspacher D5W vannvarmer til min Dufour 365. Har lagt opp slanger og vann-luft vifter, men har foreløpig ikke installert selve varmeren. Har aldri laget noen skroggjennomføringer og vegrer meg litt for å installere brenneren alene. Er det noen som har noen tips til noen i Arendalsområdet som har god erfaring med slike installasjoner? Jeg har også en skade på skroget jeg skulle ha fikset... -Erik Redigert 27.Mai.2009 av Ferdafus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Junke Svart 28.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 kjøp deg en skikkelig hullsag, og sag i vei til gjennomføringen. Det er alltid første hullet som er verst!! Men.. sjekk, og dobbelsjekk før du sager, slik at det kommer på riktig plass! Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 Les monteringsanvisning skikkelig. Du må sikkert ta hensyn til kor de plasseres for å ikkje få vann inni varmeren el. Du bør ha hjelp på utsiden til å holde når du monterer. Husk sika på gjennomføringene. Lykke til Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
AustAgder8000 Svart 28.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 Agder Boat på Stoa bruker Eberspacher i sine båter, de kan sikkert gi deg noen tips om montering. Vågsnes AS på Tromøya kan fikse skaden, spør etter Øyvind. De kan sikkert hjelpe til med montering av varmeren også? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 28.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 Også fullt mulig du kan få hjelp av en av plastreperatørene hos Windy. Jeg snakket med en av dem for et par år siden, og de tok gjerne på seg oppdrag utenom arbeidstid... Dette er da folk som jobber med å fikse plastskader på nye Windy som skal selges (når noe har gått feil i støpeprosessen eller noe har hendt på verkstedet...) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Ferdafus Svart 28.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 Takk for gode innspill. Dette forumet fungerer veldig bra! Sitér dette innlegget Link to post
MVH Svart 28.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 Jeg har installert samme varmeren i min båt. Du trenger jo bare hull i skroget for eksosen. Da må du ha den riktige stussen som er luftavkjølt slik at plasten rundt hullet den sitter i ikke smelter. Jeg har også lydpotte på metalslangen for eksosen. Ellers så skal den ha luft inn helst fra utsiden, jeg har min i motorrommet og tar luft derfra siden det har god tilgang til friskluft. Dette må du vurdere selv. Da er det bare å montere festebraketten på et skott som passer og varmeren på det. Så koble slanger fra uttak på motoren for kjølevannsløfen. Jeg har også ekstra sikulasjonspumpe i vannkretsen som inbefatter også varmtvannsbeholderen. Pumpen starter etter varmeren har nådd riktig temp ved at den gule ledingen er koblet til et rele som starter pumpen. Det samme gjør viften på varmeveksleren som er satt på som leverer varmluft fra det oppvarmte vannet. Jeg har ikke radiatorer, men en veksler fra vann til varmluft. Håper dette hjelper litt. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 28.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 ..og jeg anbefaler å ikke montere eksosen der du kommer til å ha en fender hengende... (selvfølgelig, men lett å glemme) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Ingar Svart 28.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 Det er alltid første hullet som er verst!! Men.. sjekk, og dobbelsjekk før du sager, slik at det kommer på riktig plass! Godt poeng, endel som har gått seg bort på sånt. For alle tilfellers skyld, bor først et hull med 2mm bor og sjekk at det kommer ut på forventet sted. Høyde over vannlinjen er vel spes. viktig på en seilbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.