Mulligan Svart 6.April.2010 Link til dette innlegget Svart 6.April.2010 Honda har motorer fra 1 til 20 hk. Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 6.April.2010 Link til dette innlegget Svart 6.April.2010 Jeg liker ikke tanken på og lage brønn siden jeg får et "stort" hull i båten som jeg ikke lett kan ombestemme meg på igjen. Er ikke bare og tette det sammen igjen.Jeg synes ikke det er veldig pent. Har gammel båt så jeg synes det blir for stor forandring og ta uten lang overveielse. ------- Så kona ba meg lete etter mulighter til elektrisk. ------ Det er jo et enda større problem at man må holde båten tørr oppi. ------ Men jeg må først finneut hvordan man fårut en propell aksel i båten min, hvor og hvordan. ------ Espen Ja, det er vanlig å ha motvilje mot å ha brønn, men det er absolutt reversibelt: Ikke er det vanskelig å skjøte inn noen bordstumper, og det er i grunnen godt nok å ta vare på det man skjære ut av bunnen (skal nå helst brukes til bunnlokk) og laske det inn senere, om man ombestemmer seg. Dette er gjort i en Åfjords-seksæring her, da eieren har flyttet brønnen lengre bak. Og det er langt det enkleste å gjøre; hele motorinstalleringen blir å sette fast med påhengsens to festeskruer! Å ha innenbordsmotor og propellaksling ut gjennom akterstevnen er derimot en problematisk greie; alle robåter jeg har sett med dette, har fått skiftet ut lotet (nedre del av stevnkrumningen) med noe mye tykkere, som egentlig ikke passer til bordgangene. Jo, elektrisk motor er meget interessant, pga lav støy og ingen eksos. Men da bør det være elektrisk påhengs i brønn; de beste jeg har funnet er Torqeedo; dyrt, men interessant. Ikke´no problem å holde båten tørr; i alle mine robåter (4 stk fra 14 til 28 fot) har jeg satt en liten el.-pumpe og nivåbryter. Har nesten ikke øst på mange år! Jeg har sett på de artige bildene av båten din. Det ser ut som en liten halvfjerdrømming; skiller seg fra seksringen ned at den har dette halvrommet, som gjør avstanden mellom de som ror på de 2 bakerste, behagelig lang. En 2-sylindret, vannkjølt 4-taktsmotor er nok litt tung, men gu´ kor æffektiv og jevntgående! Blir spennende å høre hva du bestemmer deg for! Sitér dette innlegget Link to post
Hugh Grenli Svart 17.November.2013 Link til dette innlegget Svart 17.November.2013 Det går fint å montere motor i en færing. Mine bestefedre harr påhengsmotorer montert i brønn i sine færinger, mens den ene ødela båten var den andre konstruksjonen svært vellykket. Jeg tar med dxen vellykka konstruksjonenn. Nå husker jeg ikke helt hvor i båten brønnen sto, men båten var en bindalsfæring fra 40-tallet på 17 fot. Brønnen ble laget i trte i rommet bak baktofta(ett lite rom) og ett bord ned(under ripbordet). Høyden ble opptil midten av ripbordet(tror jeg. Der laget man et firkanta hull akkurat så stort så at propell og propellhus gikk ned. Min bestefar hadde en 4,2 hk Husqvarna påhengsmotor. Motoren ble skrudd og bundet fast så den ikkle kunne snus på. Han satte ror i bakenden og vips hadde vi en færiongs racerbåt. Ja færingen kjørte fra alle plastbåter med inntil 7,5 hk utenbordsmotorer og gjorde omkring 13-14 knop. Min anmdre bestefar skar ut hele bakstavna på sin båt og satte påhengeren midt i i en metallbrønn. Totalt mislykka, båten sto i sjøen og dro mesteparten av fjorden etter seg. Min gammelonkel hadde en 20 fots færing(var både høyere og bredere enn en vanlig færing. Den var bygget for innenbordsmotor med kjøl bygget for propell. Han hadde en gammel 50-talls 2-takt Solo på 3 hk i den. Joda, den fartet godt og tok minst 20 personer ombord. Jeg var med på mange turer med den, også i ganske grom sjø. Hvor for den gikk veit jeg ikke, slikt så man ikke så mye på på den tiden, men en 9-10 knop gjorde den nok. Min far fikk også bygget seg en Velfjordfæring på 17 fot, men vi, min far og jeg, ble ikke enig om motortypen som vi skulle ha, så den ble solgt videre og fikk montert en 6 hk sleipner. Videre liv for båten aner jeg ikke. Men det var ikke uvanlig at man brukte innenbordsmotor i færinger, men de båtene er bygde for innenbordsmotor Ble litt gira på dette med innenbordsmotor jeg har en Åfjordsbåt (23 fot). Som jeg godt kunne tenkt meg og få en innenbordsmotor i.Men jeg så litt på den PDFen uten og bli så veldig klok.Jeg har en 4 hk påhengsmotor nå. Men den henger på siden og er jo i veien. Av og på når man segler osv.Hadde eks en GX 160 kunne vært noe da? Ser den har 4,8 hk. Så det bør jo være stort nok. Men hvordan får man montert noe slikt.Jeg har roret helt ned i akterenden. Kan propellen da komme ut på siden?Er det noen som har noe bilder på hvordan dette har blitt løst.Så er det jo litt med pris da. 6000-7000 kr for motoren er jo greit. Men det må vel noe mere til. Noen som kan gjette på hva noe sånt vil koste ferdig. Snakker vi 20 000 kr eller?Espen Det går fint å montere motor i en færing. Mine bestefedre harr påhengsmotorer montert i brønn i sine færinger, mens den ene ødela båten var den andre konstruksjonen svært vellykket. Jeg tar med dxen vellykka konstruksjonenn. Nå husker jeg ikke helt hvor i båten brønnen sto, men båten var en bindalsfæring fra 40-tallet på 17 fot. Brønnen ble laget i trte i rommet bak baktofta(ett lite rom) og ett bord ned(under ripbordet). Høyden ble opptil midten av ripbordet(tror jeg. Der laget man et firkanta hull akkurat så stort så at propell og propellhus gikk ned. Min bestefar hadde en 4,2 hk Husqvarna påhengsmotor. Motoren ble skrudd og bundet fast så den ikkle kunne snus på. Han satte ror i bakenden og vips hadde vi en færiongs racerbåt. Ja færingen kjørte fra alle plastbåter med inntil 7,5 hk utenbordsmotorer og gjorde omkring 13-14 knop. Min anmdre bestefar skar ut hele bakstavna på sin båt og satte påhengeren midt i i en metallbrønn. Totalt mislykka, båten sto i sjøen og dro mesteparten av fjorden etter seg. Min gammelonkel hadde en 20 fots færing(var både høyere og bredere enn en vanlig færing. Den var bygget for innenbordsmotor med kjøl bygget for propell. Han hadde en gammel 50-talls 2-takt Solo på 3 hk i den. Joda, den fartet godt og tok minst 20 personer ombord. Jeg var med på mange turer med den, også i ganske grom sjø. Hvor for den gikk veit jeg ikke, slikt så man ikke så mye på på den tiden, men en 9-10 knop gjorde den nok. Min far fikk også bygget seg en Velfjordfæring på 17 fot, men vi, min far og jeg, ble ikke enig om motortypen som vi skulle ha, så den ble solgt videre og fikk montert en 6 hk sleipner. Videre liv for båten aner jeg ikke. Men det var ikke uvanlig at man brukte innenbordsmotor i færinger, men de båtene er bygde for innenbordsmotor tror ikke du skal tenke på en innenbordsmotor i en vanlig færing. hele båten må sikkert opmbygges, antar det blir billigere å få bygd en ny båt Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 18.November.2013 Link til dette innlegget Svart 18.November.2013 Hei Til slikt bruk tenker jeg at det er framdrift som er avgjørende. Bakking, sakte fart mm er kanskje ikke så viktig? Kan det være et alternativ å finne en vanntett motor-feks fra en gammel lensepumpe- og montere denne nede ved kjølen med propell på og kjøre et stillegående aggregat ombord. Alternativt hydraulisk overføring? Tenker at kraftkilden vil være lett å flytte på samt at endringer på båten blir minimale. Sitér dette innlegget Mons Link to post
pege Svart 18.November.2013 Link til dette innlegget Svart 18.November.2013 Her er et eksempel på motorisert færing. Dessverre mangler motoren. Dette kan bli et prosjekt når alle andre er unnagjort. Dette er ikke en færing der motor er montert i ettertid, men båten er bygd or motor. Akterstevn er laget både for å ha plass for aksling og propell. Jeg har ikke sjekket om baklottet er breiere enn på ro/seile færinger. Men en skulle anta det slik at den ikke graver seg ned under gange. nærbilde av stevnen: nærbi Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.