Rolf Palla Startet 28.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 28.Mai.2009 En gjeng har påtatt seg å sette istand en gammel færing på fikeværet Veiholmen. Når båten kom ut av naustet etter mange år vider det seg at innenbordsmototen har vært brukt til delemotor og mange deler mangler. Er det noen som vet hvor en kan få tak i deler eller gammel motor. Se på denne link: http://www.veiholmen.com/?p=1395#more-1395 Med hilsen Rolf Palla Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 28.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 Vanligvis var det en luftkjølt JAP som var brukt. Hadde det vært i dag så ville der nok vært en Honda eller Briggs & Stratton. Sitér dette innlegget Link to post
Andy2 Svart 28.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 Hei! Det var et interessant utseende på en færing. Jeg har selv en Åfjordsfæring, og både Åfjordsfæringen og Bindalsfæringen har høyere stevner og videre/lavere på midten. Har forresten aldri hørt om innebordsmotor i en færing..... Hadde den virkelig det originalt?? Sitér dette innlegget Link to post
ASi Svart 28.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 Må si jeg ble veldig nyskjerrig på tittelen: Innendørs motor til færing Motor kun til innebruk?? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 28.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 Glemt å pusse brillene? Jeg leser innenbords. Sitér dette innlegget Link to post
ASi Svart 28.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 Linsene er på de, og emnetittel sier fremdeles innendørsmotor Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Palla Svart 28.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 Det er selvsagt innenbordsmotor jeg mener. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 28.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 Skal rette tittelen. Mange nye medlemmer i det siste så jeg benytter anledningen til å minne om at trådstarter kan redigere tittelen inntil en halv time etter at innlegget er postet. Sitér dette innlegget Link to post
ASi Svart 28.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 Det er selvsagt innenbordsmotor jeg mener. Uffda, jeg måtte vel bare kverulere litt da. Men jeg vet at min bestefar bygde nordlandsbåter, skal høre litt med gubben om han vet noe om han bygde noen med innenbords motor. Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 30.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2009 Det er/var vanelegt det med innanbordsmotor på slike fine robåter/Færinger. Honda eller Briggs & Stratton som tidlegare nevnt er nok best. Prisliste over honda sine motorer ligger HER Dette er kvalitetsmotorer begge merkene. Honda har berre ein standard kvalitet (god) Briggs and stratton har mange men alle er gode. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
espenbo Svart 3.April.2010 Link til dette innlegget Svart 3.April.2010 Ble litt gira på dette med innenbordsmotor jeg har en Åfjordsbåt (23 fot). Som jeg godt kunne tenkt meg og få en innenbordsmotor i. Men jeg så litt på den PDFen uten og bli så veldig klok. Jeg har en 4 hk påhengsmotor nå. Men den henger på siden og er jo i veien. Av og på når man segler osv. Hadde eks en GX 160 kunne vært noe da? Ser den har 4,8 hk. Så det bør jo være stort nok. Men hvordan får man montert noe slikt. Jeg har roret helt ned i akterenden. Kan propellen da komme ut på siden? Er det noen som har noe bilder på hvordan dette har blitt løst. Så er det jo litt med pris da. 6000-7000 kr for motoren er jo greit. Men det må vel noe mere til. Noen som kan gjette på hva noe sånt vil koste ferdig. Snakker vi 20 000 kr eller? Espen Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 3.April.2010 Link til dette innlegget Svart 3.April.2010 en liten VP eller Yanmar hadde vel vært god motor på en slik båt Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 3.April.2010 Link til dette innlegget Svart 3.April.2010 Kjenner til en slik installasjon som var i en 18 fots færing. Installasjonen bestod av en Briggs & Stratton 6 HK motor med et vridbart propellanlegg, sannsynligvis av fabrikat BLIMA. Motoren var direkte koblet til propellakselen slik at vingene måtte stilles i nøytral før oppstart av motoren. Reverseringen var montert på et eget fundament og arrangert med bakkerør for å justere stigningen på propellvingene. Roret var arranget med styrvol slik at båtføreren kunne sitte ved motorkassen å styre slik at han hadde enkel betjening av gasshendelen og reverseringen. Et problem med båten i vestlandsklimaet var at den måtte øses ofte for å unngå at regnvannet kom opp i motoren. MVH Fiks Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 3.April.2010 Link til dette innlegget Svart 3.April.2010 det går ann å montere en lensepumpe i disse dager da heldigvis Sitér dette innlegget Link to post
runem Svart 4.April.2010 Link til dette innlegget Svart 4.April.2010 da har jeg skjønt lite. har aldri hørt om innenbordsmontering. Sitér dette innlegget Link to post
Endeavour Svart 4.April.2010 Link til dette innlegget Svart 4.April.2010 (redigert) Eg fantaserer om å setje i stand familien sin gamle færing. Den hadde ein 3 Hk JAP luftkjølt innenbords med vribart propellanlegg - slik Fiks beskriv det. Dei siste åra har det stått ein sidemontert Honda påhengsmotor. Det er utvilsamt innenbords som er tingen i desse færingane. Men luftkjølt betyr mykje bråk. Det var godt å sleppe det då påhengsmotoren vart montert. Derfor har vi kika på den minste Bukh-dieselen som høveleg for færingen - vannkjølt slik at motorkassa kan lydisolerast. Ein må sjølvsagt vere nøye med lensinga av båten. Skal ikkje mykje til før regnvatn kjem opp i motoren. Det det finst gode løysingar på dette også, f.eks.: http://maritim.no/product.aspx?id=23675&am...upkey=002003010 Her er Bukh-dieselen (skroll ned på sida): http://www.univa.no//index.php?option=com_...5&Itemid=75 Redigert 4.April.2010 av Bigisland (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 5.April.2010 Link til dette innlegget Svart 5.April.2010 Litt kaldt vann i blodet: Problemet med innebordsmotorer i færing er særlig to: For det første så vil de fleste småmotorer være så dårlig avbalansert at e vil riste såpass mye at det blir en belastning for klinkinga i båten. Det andre problemet er tykkelsen på akterstevn/kjøl hvor propellaksel skal føres gjennom. Færingen som erbygget for roing er for smekre i materialbruken, og de vil derfor lett få problemer med oppsprekking/lekkasje. Endel klusing med ulike forsøk oppigjennom årene har ført til at jeg heller vil anbefale påhengsmotor i innvendig brønn, plassert midt i båten, ved siden av kjølen. Da kan en hive inn/ut påhengsomotor ganske enkelt, beholde ror og samtidig få drahjelp. Vannfast kryssfiner/epoxylim har gjort susen. Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 5.April.2010 Link til dette innlegget Svart 5.April.2010 Litt kaldt vann i blodet: Endel klusing med ulike forsøk oppigjennom årene har ført til at jeg heller vil anbefale påhengsmotor i innvendig brønn, plassert midt i båten, ved siden av kjølen. Da kan en hive inn/ut påhengsomotor ganske enkelt, beholde ror og samtidig få drahjelp. Vannfast kryssfiner/epoxylim har gjort susen. Som jeg skulle sagt det selv! Har laget flere brønner i flere store og små robåter, og alle har vært udelte suksesser! Men jeg har alltid beflittet meg på å få brønnen i bakskuten, for ikke å fylle opp midt i båten, og for å redusere plagen med støy og eksos (som finnes - hva med elektrisk? Torqeedo, f. eks.; dyrt, men....!) Setter inn bilde av tiæring og færing med motorbrønner (og sideror hint-hint!) Brønnen i færingen er uten motoren satt i, men skimtes i bakskuten. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 5.April.2010 Link til dette innlegget Svart 5.April.2010 Forstår det slik at propellanlegg er på plass fra gammelt av. Da burde det bare være å finne en passende B&S eller Honda og gjøre nødvendige tilpassinger. Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 5.April.2010 Link til dette innlegget Svart 5.April.2010 Joda, innenbordsmotorer har vært montert i færinger / robåter i mange tiår. En kamerat hadde en slik med en luftavkjølt Clinton /klinton i for mange år siden. Den var festet med "åpen" hengsle, en stor vingemutter, bærehåndtak over toppen, og reimdrift til akslingen. Motoren var lett, demontertes etter bruk og ble tatt med hjem. Dermed var "høy vannstand" ikke et problem. Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 5.April.2010 Link til dette innlegget Svart 5.April.2010 Ble litt gira på dette med innenbordsmotor jeg har en Åfjordsbåt (23 fot). Som jeg godt kunne tenkt meg og få en innenbordsmotor i.------- Så er det jo litt med pris da. 6000-7000 kr for motoren er jo greit. Men det må vel noe mere til. Noen som kan gjette på hva noe sånt vil koste ferdig. Snakker vi 20 000 kr eller? Espen Dette med påhengs i brønn er mye brukt på litt større Åfjords- og Nordlandsbåter - skjønt en del Nordlandsbåter ble tidligere bygd for innenbordsmotor. "Motoråttring" er jo et kjent begrep, og jeg har sett flere seksæringer bygd for og innrettet med innenbordsmotor. Motor i en robåt gjør den mye mer anvendelig enn uten; en litt stor robåt - sånn som Espens Åfjordsbåt - kan brukes helt som en motorbåt, og man får faktisk rodd og seilt mer enn før, fordi man kan dra mye lengre, og uten å bekymre seg for fremtidens vindstyrke og -retning! Men som sagt både før og nå, er påhengs i brønn "tingen" for motorisering av robåter, både store og små. Det er mye enklere å lage en motorbrønn enn å installere propell, aksling og motor, det blir atskillig lettere, motoren er lett å fjerne (og bytte ut også!), og den tar atskillig mindre plass (selv om en del av de moderne dieselmotorene er knøttsmå). Og når bunnlokket i brønnen er lukket (biten av bunnen som skjæres ut, passer perfekt til slikt lokk!), fungere båten helt som robåt, og beholder seilegenskapene nesten fullstendig (eksperter kan nok i tung sjø og hard vind kjenne at båten er blitt litt stivere og litt skjevlastet - men egentlig er dette nesten helt umulig!) Så i Åfjordsbåten din, Espen, bør det absolutt påhengs i brønn! Og jeg skulle gjerne sett bilder av båten din, Espen! Er det en seksring? Sitér dette innlegget Link to post
espenbo Svart 5.April.2010 Link til dette innlegget Svart 5.April.2010 Jeg liker ikke tanken på og lage brønn siden jeg får et "stort" hull i båten som jeg ikke lett kan ombestemme meg på igjen. Er ikke bare og tette det sammen igjen. Jeg synes ikke det er veldig pent. Har gammel båt så jeg synes det blir for stor forandring og ta uten lang overveielse. Men når det er sagt så skal jeg ikke si at det aldrig blir. Men jeg vil se på de andre mulighetene først. Snakka litt fram og tilbake nå om luftkjølt motor, funnet youtube video og slikt. Men så har vi snakka litt om støy. Så kona ba meg lete etter mulighter til elektrisk. Nå har jeg brukt kvelden på og google. Det finnes en del fint der også. Det er jo et enda større problem at man må holde båten tørr oppi. Noe jeg engenlig ikke har vært så flink til. (Jeg har bade hvert år siden jeg ikke har vært flink nok til og øse. Typisk på høsten når vannet er kaldt. Jeg har også kjøpt inn den LENSMANN FORTØYNINGSPUMPE. Uten at det var noe særlig. Men jeg ligger i en krybbe på en marina da...) Men her er noen linker til elektriske motorer. Mye spennende her. re-e-power.com For litt større båter, men praktisk siden motor og propel er i et stykke. Thunderstruck-ev.com Ferdig kit for ombygging. Dette har jeg litt tro på. Må bare få ut en propell. Navagear Oversikt over noen løsninger. kraeutler Disse hadde masse. Men typisk til større båter. Men man ser at her vil det skje ting. asmomarine Enda en. Denne synes jeg så bra ut. Ikke alt for tung. Proff osv. Masse info om el båter, linker osv. Ja, har ikke fått fin lest noe. Og har ikke penger nå uansett så har god tid til og se hva som finnes. Men det er mange løsninger der ute. Men jeg må først finneut hvordan man fårut en propell aksel i båten min, hvor og hvordan. Vis dere har noen fine bilder av det vil jeg gjerne se dem. Har funnet noen båter på hildringstimen.no som hadde eller skulle sette inn motor, men ingen bilder av propell og hvordan det var gjort. Bilde av båten ja, har ikke så mange her. Er på macen til kona bildene er. Men jeg tror jeg kan finne noen gamle. Også kan jeg jo prøve og ta noen flere når jeg begynner med båtpussen igjen. Er lei dette regnet som ødlegger planene. https://baatplassen.n...223/baat3_3.jpg https://baatplassen.n...223/baat2_2.jpg https://baatplassen.n...223/baat1_1.jpg https://baatplassen.n...23/dscn1348.jpg https://baatplassen.n...23/dscn1349.jpg https://baatplassen.n...23/dscn1345.jpg Ble det litt mange ? Espen Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 6.April.2010 Link til dette innlegget Svart 6.April.2010 Regnet kan vel ikke være noe problem, har du strøm nok til motoren har du vel og nok til en lensepumpe med flottør Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Arvid_A Svart 6.April.2010 Link til dette innlegget Svart 6.April.2010 Kjenner til en slik installasjon som var i en 18 fots færing. Installasjonen bestod av en Briggs & Stratton 6 HK motor med et vridbart propellanlegg, sannsynligvis av fabrikat BLIMA.Motoren var direkte koblet til propellakselen slik at vingene måtte stilles i nøytral før oppstart av motoren. Reverseringen var montert på et eget fundament og arrangert med bakkerør for å justere stigningen på propellvingene. Roret var arranget med styrvol slik at båtføreren kunne sitte ved motorkassen å styre slik at han hadde enkel betjening av gasshendelen og reverseringen. Et problem med båten i vestlandsklimaet var at den måtte øses ofte for å unngå at regnvannet kom opp i motoren. MVH Fiks Jeg kan bekrefte at dette var en vanlig løsning i min tidlige(re..) ungdomstid fra begynnelsen på seksti-tallet. Vi hadde en 4hk Briggs&Stratton i en 2 1/2-roms spissbåt. Motoren bråkte riktignok en del på full pinne, men løsningen med vribart propellanlegg fungerte helt greit til både dorging og annet bruk. Toppfart på ca 5 knop og nesten ikke bensinforbruk. Hvis du fikk tak i en gressklippermotor fra f.eks. en Norlett "trommelklipper" ("stående" motor), så skulle det ikke forundre meg om denne kunne kobles mer eller mindre rett på propellanlegget ditt, Rolf Palla. Morsomt prosjekt! Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.April.2010 Link til dette innlegget Svart 6.April.2010 Hvis du fikk tak i en gressklippermotor fra f.eks. en Norlett "trommelklipper" ("stående" motor), så skulle det ikke forundre meg om denne kunne kobles mer eller mindre rett på propellanlegget ditt, Rolf Palla. Det stemmer. men disse motorene er bare 2,5 hk da, så noe større hadde vært en fordel. Snøfreser eller jordfresermotor, kanskje? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.