Jump to content

Globalt motormarked, bra for oss

Sjøgrass

Recommended Posts

Jeg er en av dem som må skifte motor i min gamle plastsnekke.

Etter å ha trålet Finn.no, Båtplassen og en del internasjonale nettsider på jakt etter "Den Perfekte Motor"; -som attpåtil ikke skal koste skjorta er jeg like langt. Nesten.

"Den perfekte" motor finnes ikke. Det finnes imidlertid gode bruks- og vedlikeholdsrutiner som holder liv i det meste.

"Best i test" er det beste kjøpet, men "Test" er så mangt. Pris i forhold til bruk og trygghet er mine kriterier.

Jeg har ikke noe mekanisk verksted, kjenner ikke de rette som har.

Har ikke tid til å overhale "Den Gamle" i garasjen, og ikke lenger tid til å vente på "Den Rette" nesten nye billige.

Jeg har kommet til noen konklusjoner:

-Ny motor er best. Virker alltid. Godt salgsargument.

-Nesten ny motor må passes ekstra godt på og sjekkes nøye før man glemmer at den faktisk trenger vedlikehold.

-Ti år "ny" motor blir snart gammel. Men lett å bli kvitt.

-Gammel motor som virker er bra så lenge det finnes deler til den. Ombord i båten vel og merke. Kan selges billig.

-Gammel motor som ikke virker som den skal er ikke bra og er ikke lett å bli kvitt.

-Skikkelig gammel klassiker som virker, (av og til), skal man ta vare på uansett....

Så til statusaspektet:

Båtfolket har sine myter. Noen motormerker har legendestatus. Noen nye, noen klassikere.

Sabben var det eneste sikre valget da jeg var liten. Klassiker på Vestlandet i hvert fall.

I dag ruver Yanmar med både status forankret i både japansk kvalitet og "japansk" pris, (=dyrt).

Deretter følger "Alle De Andre" på delt andreplass med fordeler og ulemper, venner og fiender.

Nederst kommer "De Nye" ukjente fra fjerne land. Venneløse og lite integrerte i det norske båtsamfunnet.

Jeg har bestemt meg for å adoptere en av de sistnevnte.

Sikkert laget ved hjelp av forurensende kullkraft med arbeidere på sultelønn i diktaturstat uten kvalitetskontroll.

Men prisen.... Jeg kunne ha tatt med hele familien på politisk ukorrekt flytur til fabrikken, pekt på en motor og bedt betjeningen pakke den inn, betalt overvekten på den på flyet hjem, avgifter til Staten, kjøpt klimakvote(?), fått Røkke til å montere den og likevel kommet rimelig ut av det i forhold til dyrere alternativ fra norsk forhandler.

Klart jeg skal ha ny motor!

Men når noe ryker vil jeg ha en stabil, hyggelig forhandler jeg kan snakke med. På norsk , svensk eller engelsk, samme det. En som kan slå opp i boken og sende meg det jeg trenger på dagen. Rimelig.

Denne forhandleren kan ligge hvor som helst i verden. Eller i Norge. Poenget er at bedriften driver seriøst, sunt økonomisk og følger spillereglene for handel og service. En slik forhandler vil jeg støtte med mitt motorkjøp.

Det blir et sjansespill for oss forbrukere når aktørene er ukjente for båtfolket og nesten ingen tør å gå god for kvaliteten på produktene. Det trengs mange fornøyde kunder for å slå igjennom i et skeptisk marked. Det hadde vært en annen sak hvis en av de anerkjente merkenettverkene hadde tatt inn en av "De Nye" i sitt vareutvalg og sine garantiordninger. Da hadde vi forbrukere fått i pose og sekk. Gode priser og god sikkerhet. Og sikkert større volum på salget. Inntil så skjer får vi gi våre penger til de som prøver å selge oss billige, (og bra?), motorer og derved styrke minst et av leddene i kjeden som skal sørge for deletilgang i 20-30 år framover.

Forutsatt at "De Nye Motorene" er kommet for å bli. Og det er de allerede over store deler av verden, så hvorfor ikke her? Det er bare en måte å finne det ut på. Prøve.

Jeg skal referere prosessen videre her på forumet.

Måtte hell og lykke......

Joda, Yanmar har vist seg å være blandt de bedre. "DeNye" må få en sjanse til å vise seg fram men de har fremdeles ikke plassert seg noen som helst plass på rangstigen og det er høyst usikkert hvor de vil havne. Er de billige nok vil flere ta sjansen på å prøve og bare tiden (MANGE år) vil vise hva de i praksis er gode for.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...