Jump to content

Fortvilet fyrforvalter: Lanterner eller lyskastere?


Grand Banks jr

Recommended Posts

Agderposten har en interessant kommentar i dag:

"Hei båtfolk. Jeg ser med fortvilelse at flere og flere båtførere kjører med bauglys eller lyskastere på båten sin når det blir mørkt. Dette er helt ulovlig og det blender også båter som kommer imot og kan lage farlige situasjoner, sier en fortvilt fyrforvalter på Torungen. Han forteller at han allerede har stoppet flere båtførere og forklart dette.

 

Noen tror det er samme regler for båt og bil, men det er altså feil!!!

 

Glem likevel ikke å bruke lanternene på båten. Da ønsker jeg dere en trygg båtsesong, sier han."

 

Jeg har ikke bauglys engang, men lurer likevel på:

 

  1. Er det ulovlig å ha tent ekstra lys på båten , i tillegg til lanterner?
  2. Når er det evt. lovlig å bruke dem?
  3. Er det forsvarlig å legge båten i plan en norsk natt - med bauglysene på fullt for å se evt. hindringer?

 

Hva mener du er fornuftig, og hva sier egentlig reglene om dette?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Dette er noe som har kommet de aller siste årene og utviklingen går dessverre fort - den gale veien!

 

Sjøveisreglene har bestemmelser som viser til at andre lys ikke skal være forstyrrende for lanternene eller redusere deres synlighet og det burde jo dekke i massevis.

 

Det verste er allikevel når det kommer båter med slik "1000 metere" rett i mot, da er man straks blendet og nattsynet er borte for lange tider. Hvis den som blendes f.eks er navigatøren/utkikken på en hurtiggående passasjerbåt kan utfallet bli katastrofalt.

 

Men problemet bunner trolig i uvitenhet og manglende erfaring/forståelse hos dem som bruker slike lys - og dermed er det så vanskelig å få dem til å innse galskapen :headbang::headbang:

 

Spørsmålet om å legge båten i plan i nattemørke - og bruke slike lys for å se eventuelle hindringer - er et strålende eksempel på det som jeg nevner. Ref dødsulykken i Oslofjorden for kort tid siden, og mange lignende hendelser . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
  1. Er det ulovlig å ha tent ekstra lys på båten , i tillegg til lanterner?
  2. Når er det evt. lovlig å bruke dem?
  3. Er det forsvarlig å legge båten i plan en norsk natt - med bauglysene på fullt for å se evt. hindringer?

 

Sjøveisreglene er faktisk veldig enkle på dette punktet:

"20 (b) Reglene om lanterneføring skal følges fra solnedgang til soloppgang. I dette tidsrom skal ingen andre lys vises, unntatt slike lys som ikke kan forveksles med de lanterner som er nevnt i disse reglene, og som ikke nedsetter deres synlighet, utydeliggjør deres særpreg eller hindrer at det holdes ordentlig utkikk."

 

1. Ja, dersom de på noen måte kan forveksles med lanterner, eller gjør lanternene vanskeligere å se.

2. Når det hverken er mørkt (20 b) eller nedsatt sikt (20 c)

3. Jeg vil si nei, slike lyskastere blir nok mye det samme som å kjøre med tåkelys på bil. Man får inntrykk av at man ser bedre pga. man ser mer lys foran seg, men samtidig ser man ikke noe utenfor det lille belyste området.

Link to post
2. Når det hverken er mørkt (20 b) eller nedsatt sikt (20 c)

 

Jeg bruker søkelyset av og til ved ankomst i havn for å sjekke fortøyningsplassen og noen få ganger ved finmanøvrering i svært trange farvann. Selvfølgelig kun i tomgangsfart og korte øyeblikk for å se staker ol. Dette kan da ikke være misbruk?

 

Problemet synes å være at noen tror at søkelys er kjørelys

Med vennlig hilsen

Torkjel

Link to post

Som mange har vert innom, er det feil bruk som er problemet. Skyldes nok lite kunnskap/forståelse.

Kan absulutt se nytten av bauglys ,ved tillegging etc i mørket, mens problemet er når de brukes som "kjørelys"

Søkelys betrakter eg som en del av båtens sikkerhetsutstyr.

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post

Veldig mange gode innlegg her om dette emnet.

Problemet er at disse båtførerene det gjelder aldri er innom slike nett-sider som Båtplassen.

Her er mange kyndige personer som utveksler meninger. Men som Poseidon sier, problemet har øket den siste tiden.

Og det er nok bileiere som slenger fra seg bilen på kaia, og fortsetter kjøringen på sjøen.

Enig at mange av dem heller skulle ha kjøpt bobil.

Fa

Link to post

Bauglyskastere er svært nyttige ved kaianløp og ved inn- og utseiling til spesielt trange farleder og løp i mørket. Men bruk av dem forutsetter at det ikke er andre fartøy i nærheten som blir blendet av dem. Og de er ikke ment brukt som "kjørelys".

 

Fordelen med å benytte bauglyskastere når man seiler gjennom meget trange farleder/løp, eller anløper kaier, er at man selv ikke blir blendet i samme grad som med en lyskaster montert på styrehuset. Om man har og bruker radar, er det likevel enkelte steder så trangt mellom staker, bøyer, holmer og skjær uten belysning, at det å benytte bauglyskastere øker navigasjonssikkerheten vesentlig. Det er ikke uten grunn at hurtiggående passasjerbåter, ambulansefartøy og losbåter er utstyrte med bauglys, nærmest uten unntak.

 

Selv har jeg noen få ganger i dårlig vær med mye opprørt hav, når det ikke har vært andre båter synlige på radar eller visuelt i nærheten, benyttet bauglyskastere for å bedre kunne "lese sjøene" med tanke på fartøyets fart og vinkel i forhold til bølgene.

Link to post

Ja, det slik jeg også har tenkt på dette. Baulys kan brukes der andre ikke er, eller ved anløp når det ellers er bekmørkt. Men selv foretrekker jeg en 1000-meter plassert slik at den ikke lyser opp dekket mitt. (Altså unngår blending).

 

På havet, om natten (hva jeg enn måtte gjøre der), kunne jeg nok tenkt meg slikt lys (baulys) for å se kommende bølger bedre... Gjør en del sykisk å se hva som kommer av bølgetopper...

 

Jeg har faktisk aldri sett noen som har gått med tente baulys... Kanskje fordi jeg da stort sett ligger i ro.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

LOL.

 

"Litt" avsporing kanskje. Poenget var at det hjelper å se sjøen som kommer. Som nevnt over. Mtp. å sette sjøbein riktig å forberede for slag. Liker meg uansett best når det er lyst og jeg ser hvor jeg går, men nå har ikke jeg en båt som er laget for å være på sjøen i bølger om natten. Nidelv 24 er mer en kosebåt som vel er klassifisert til å gå mellom skjærene med, selv om det finens de som har krysset over til Svalbard med slike...

 

For øvrig er det deilig å ha søkelys ved nattseilas, også i Blindleia. Gikk der i sommeren 2007, og noen steder er det så "grumset" at sjøkartet ikke er helt godt å navigere etter. (Må jo gjerne se land for å bruke sjøkartet ordentlig... )

 

Men det er jo langt fra dét, til å lyse på motgående (eller i det hele tatt) andre båter.

 

Nattseilas skal være mørk. Liksom litt av poenget det... :lol:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Hva med dekkslys, hvilke regler gjelder der? Er jo flere skip som ser ut som ett juletre...

 

Lyskasteren hadde jeg ikke første sesongen, men den ble ett stort savn ganske tidlig. Å lete etter en stake med maglite ut vinduet blir liksom ikke det samme. Bauglys er jo greit nok det om båten er liten og ellers ikke har noe fornuftig sted å plassere lysene. Brukes minimalt men likevel veldig god å ha. Fungerer også fint på diskokulen på festivaler :saint:

Link to post

Når det gjelder dekkslys, gjelder det at de ikke må kunne forveksles med lanterner, og de må ikke nedsette lanternenes synlighet, eller utydeligjøre lanternenes særpreg. Heller ikke må dekkslys hindre at det blir holdt skikkelig utkikk. Etter min mening er det mange supply- og ankerhåndteringsfartøy(PSV/AHTS) som synder mot dette ved at ofte store deler av akterdekk er opplyst mens de seiler innenskjærs. Dette kan være svært generende når man innhenter slike fartøy. Jeg har ved noen andledninger tatt kontakt på VHF og spurt fint om de kan slå av eller dempe dekkslys når jeg har innhentet slike fartøy i trange leder.

Link to post

Hei

Jeg ser absolutt fordeler ved å kjøre med lys i mørket selv om jeg vanligvis ikke gjør det.

Har flere ganger sett redningsskøyter gå med alle lys på i stupmørket i dårlig vær.

Hvis en har en radar som ser andre båter og land samt kart en kan stole på vil en antakelig fortsatt ikke ha problemer med å se lanterner på andre båter.

Hvis en ikke bruker lys har en overhodet ikke noen muligheter til å se hverken småbåter uten lys, drivgods, blåser med tilhørende tauverk eller bråttsjøer som forutsetter at en "leser" sjøen.

 

Forutsetter selvfølgelig at en slår av hvis en lyser mot en annen båt.

 

Nattsynet er etter min mening noe oppskrytt. Ved bruk av radar og el-kart har de fleste allerede tatt brodden av nattsynet. Hvis en må ha på nok lys til å se detaljene i papirkartet med synet til en voksen mann så har en iallefall tatt nattsynet.

 

Hvis en tusler rundt i finvær i merket lei en sommerkveld med trafikk er saken ganske annerledes slik jeg ser det.

 

Når det gjelder lovligheten regner jeg med at v kan kikke litt på passasjerfergene som blir godkjent av skipskontrollen rett som det er. Har ofte problemer med å se lanternene på 100 meters hold rett fra siden...

 

Mons

Mons

Link to post
Nattsynet er etter min mening noe oppskrytt. Ved bruk av radar og el-kart har de fleste allerede tatt brodden av nattsynet. Hvis en må ha på nok lys til å se detaljene i papirkartet med synet til en voksen mann så har en iallefall tatt nattsynet.

 

At alle skjermene ombord svekker nattsynet er selvfølgelig et poeng. De må dimmes helt ned evt. bruke nattlysfunksjon hvor fargeskalaen endres slik at nattsynet påvirkes minimalt.

 

For å lese papirkartene brukes kartlampe med rød linse. Rødt lys ødelegger ikke nattsynet.

/MS

Link to post

Jeg leser at en del synes det er ok å bruke lyskaster ved finmanøvrering/navigering. Men hvor langt lyser den ? Ser du båten som er ute på "åpent hav" mens du er opptatt med finmanøvreringen ? Da er det kanskje greit at en har søkelys på taket som kan rettes nedover istedenfor bauglys.

 

MVH

Morten

Link to post

Hvor ofte kollidere du med vrakgods mm, når en seiler om dagen? Det er meget sjeldent. Det er ikke mere å kollidere med om natten, så det er ingen grunn til å bruke lyskastere.

 

Om det skulle være en svart tømmerstokk i vannet foran deg, vil du se den i mørke i lyset av lyskasteren, og i tilfellet rekker du å forandre kurs?

 

Min erfaring er at svarte natta på havet sluker alt av lys, du kan i beste fall se staker mm, som er utstyrt med refleks.

Link to post

Jeg kan forstå at det brukes i de mørke årstider eller i svært dårlig vær/nedsatt sikt ved tillegging (og avgang) i havn, eller uthavn, men forøvrig så kan jeg vanskelig skjønne den store nytten av disse tusenmeterne som jeg vil påstå også har blitt en slags motesak i kategorien "må ha det"!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

I prakasis er det ingen særlig forskjell på navigasjon i bekmørke og i tett tåke. (Det er bare litt enklere i bekmørke.)

Før vi fikk Radar, og GPS, så gikk vi på kart, klokke, kompass og logg (distanse) .

 

Nå har mange radar og alle har GPS - og nå trenger man 1000-metere også.

Link to post

Ja, jeg funderer på om det gir en falsk trygghetsfølelse å føre båt med "langlyset" på. - Jeg tusler uansett ikke i mer enn 6 knop, så jeg har stort sett tid til å se meg godt om (nattsyn). Derimot blir jeg av og til skeptisk når jeg hører båter (gjerne uten lanterner) komme "rett mot meg". Håpet er at de ser mine landterner og holder god avstand.

 

Når det gjelder flytende gjenstander man kan treffe på, er ikke tømmerstokker det vi treffer oftest på her, men derimot er det mye med teiner og garn. Ikke noe gøy å få i propellen det... - De er jo dessuten ofte orange, som gjør at de er vanskelig å se i mørket uten at man lyser på dem. Så om høsten (oktober) er det idioti å føre båt i skjærgården her uten å lyse foran bauen. De ligger jo tett i tett... Men på en annen side: Det er ikke i oktober at man treffer på så mange andre på nattestid.

 

Ikke er det god badetemperatur i oktober heller... :lol:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...