kito Startet 28.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 28.Mai.2009 (redigert) Hei, båten min ligger nå i Kristiansund etter å ha gått dit fra Vesterålen sist helg. Reiser opp dit i morgen tidlig for i Pinsehelga er planen å fortsette sørover med Oslo som mål ila noen helger. Utfordringen jeg ser er at det meldes opp mot SW 14 m/s ved Hustadvika og Stad i morgen, men at det løyer ned mot 7 m/s på lørdag. Lar det seg gjøre å krysse Hustadvika indre lei på en grei måte ved slike forhold, slik at man kan ligge klar i Ålesund når vinden og bølgene løyer på Lørdag. Båten er en Fairline Phantom 37 og mannskapet er godt sjøvant. Tips og råd mottas med takk. Redigert 28.Mai.2009 av kito (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 28.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 Du vil ikke ha problemer med en slik båt hverken i indre eller ytre lei på Hustadvika med den vindstyrken du oppgir. På Stad vil det heller ikke være noe problem. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
kito Svart 28.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 Da prøver jeg kanskje på Hustadvika, men tror nok at Stiv kuling på Stad kan bli i meste laget. Har rundet Stad og Hustavika to ganger tidligere, men da i rimelig godt vær. Er den indre leia på Hustadvika godt merket, og gir den noe beskyttelse, eller er det like greit å gå litt lenger ut? Sitér dette innlegget Link to post
Evita IV Svart 28.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 14 m/sek er stiv kulig og du sier SW, mao delvis pålandsvind. Mulig jeg er litt forsiktig, men jeg ville ikke ha krysset hverken Hustadvika eller Stadt i stiv kuling. I 7 m/sek ville jeg ikke ha hatt betenkeligheter Jeg har ikke gått der mange ganger, et tilfelle med frisk bris fra SW, på tur nord, 4-5 m/dønninger med noe brytninger, var jo spennende nok. En ide å rådføre seg med f.eks redningsskøya i nærheten og/eller Svinøy fyr før Stadt. Indre lei på Hustadvika kan jo være litt utfordrene i dårlig vær. Sist jeg gikk der fikk jeg inntrykk at bølgene kom fra alle retninger. Søk lokalkunnskap! Sitér dette innlegget Link to post
osa Svart 28.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 Redningsskøyta Erik Bye ligger i Kristiansund. Folka der ombord vet det som er å vite om vind og vær, strøm og bølger, indre og ytre lei!! De syner helt sikkert det bare er hyggelig om du stikker innom for en prat, (-eller ringer) Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 28.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 Du kan iallefall gå indre lei fra Ksu til Håholmen, gjennom Sveggsundet og Langøysundet. Indre lei videre på Hustadvika hadde jeg stått over med slike meldinger. Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
kito Svart 28.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 Ja, jeg tror nok at jeg tar kontakt med redningsskøyta før jeg kaster loss i morgen. Får evt ligge til lørdag, og en hyggelig kveld med bacalao på Smia er jo ikke å forakte Sitér dette innlegget Link to post
Evita IV Svart 28.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 Det høres ut som en mye bedre løsning. Smia er topp og bacalaoen like så. God tur når forholdene tilsier det! Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 28.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 Det løyer i morgen kveld. Gå gjennom Averøya, kjempefint. Gå sør for Kvitholmen, fra Svartoksen til Stopleleia er det opent farvann på 5 nm. Da er du kommet over det værste stykket. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 29.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2009 om du er sjøvant og kan lese sjøkart anbefales indre Hustavika!! gikk der i marinen med MTB et par ganger, fin og trivelig lei Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
kito Svart 4.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Hei, en liten tilbakemelding fra turen er vel på sin plass. Vi kom opp til Kr sund fredag morgen og da var det rimelig stille vær og litt overskyet så vi kastet loss kl 10 og gikk den indre leia til Atlanterhavsveien mellom Averøy og Vevang. Det var begynt å blåse opp en del og sjøen var noe urolig så etter litt urolig sjø så snudde vi ved Kvitholmen fyr og gikk tilbake til Visnes litt inne i fjorden. Vi lånte en plass ved en privat brygge og koste oss med grilling til litt utpå kvelden. Når vi så gikk ut igjen i 20 tiden var sjøen noe roligere og vi hadde en grei kryssing før vi ankret opp i Aalesund rett før midnatt. Resten av turen fra Aalesund rundt Stad via Måløy til Bergen dag to gikk flott. Dag 3 gikk vi fra Bergen til Stavanger i nydelig vær. I Stavanger hadde vi ubudne gjester ombord mens vi sov, så husk å lukke vinduer og dører. Mandag gikk turen fra Stavanger rundt Lista/Lindesnes til Kristiansand. Siste dag gikk vi opp til Risør før vi krysset fjorden til Grebbestad hvor båten ligger til service. Har vært en flott seilas. MVH Kito Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 23.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2017 Låner denne litt... Fra Kr.sund sørover: Etter innsiden av Averøya og krysset under Atlanterhavsvegen, går det an å gå på innsiden av: Storhauet, Langøya, Orøya, Torvholmen og Langholmen? ( På kartet ser det ut til at dybden er over 2 meter...) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Otto R Svart 23.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2017 Det du må huske på Hustadvika at det kan være "drag" i sjøen og da er 2m dybde ikke sikker dybde når det er litt bølger. Vanlig led for båter på din størrelse er på innsida av Kvitholmen og så gå Stopleleia før du kommer til Bud. Ta deg en tur innom Håholmen på veien også. Anbefaler å gå Sveggsundet på Averøya i stedet for innsiden av Averøya og ut under Langøy brua, flott skjærgård. Ta gjerne med deg Grip også på veien, litt trangt i havna her , men det er alltid plass. Når du kommer til Bud har du også Nordre og Søndre Bjørnsund, trygge og gode gjestehavner. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 23.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2017 Svegsundet og Stopleleia! kjempefint ser ut som en slalomløype i Stopleleia, men det er greit merket og lett å følge med! Storhavet kommer inn utenfra og det kan skape en del drag og svell på grunde partier og ved skjær og skvalpeskjær! Det viktigste er å studere og planlegge ruta på forhånd og ta det med ro! Vi lå på 30knop med MTB og den ene gikk på feil side av en søyle og klarte å renske det som var av ror og propeller..Det er veldig flott på bud ja Grip er også en fin atraksjon. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.