Kosmix Startet 28.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 28.Mai.2009 Hei, har planer om å feste ei blokkhempe eller lignende i masta for å feste reveliner og cunningham i. Bør denne skrues fast eller kan jeg likså godt poppe den fast? Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Halcyon Svart 28.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 (redigert) De fleste master er laget av aluminium i tykkelse 2-5 mm i den tykkelsen vil det helt klart være sterkest og enklest å poppe. Har du en mast med tykkere vegger, 5-10 mm, man godt velg helt selv siden det da er nok godstykkelse til å få plass til gjenger. lite tillegg: popp-nagler er enklere og ta vekk igjen da de bare er å bore ut ingen fare for at skruen irrerfast. Redigert 28.Mai.2009 av Halcyon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 28.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 Etter det jeg er blitt fortalt er det best å poppe. Men man skal huske på å bruke rustfrie nagler og bruke en liten dor til å slå ut senterpinnen i etterkant. Den faller da ned i mastefoten, men den skal falle ut neste gang man rigger av. (her er det sikkert forskjeller på hva slags mast man har, men det var nå engang det det stod i den artikkelen jeg leste som var tips og triks til riggen) RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Lazyjack Svart 28.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 Etter det jeg er blitt fortalt er det best å poppe. Men man skal huske på å bruke rustfrie nagler og bruke en liten dor til å slå ut senterpinnen i etterkant. RSL Hvis du med rustfrie nagler mener nagler i rustfritt stål så er det lite brukt. Nagler i legeringen "monel" er det som skal benyttes i aluminiumsrigg og det er også det som benyttes av riggere. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 28.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 Hvis du med rustfrie nagler mener nagler i rustfritt stål så er det lite brukt. Nagler i legeringen "monel" er det som skal benyttes i aluminiumsrigg og det er også det som benyttes av riggere. Sikkert det jeg mente. Mulig det var den pinnen i midten som skulle være rustfri. (Så detaljert husker jeg ikke artikkelen) RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Kosmix Svart 28.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 Takker for tipsene! Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
ÅtteGlass Svart 28.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 Som Lazyjack skriver, så bør du bruke popnagler av monel. Da unngår du at naglen eller masten korroderer. I tillegg bør du isolere mellom det rustfrie beslaget og aluminiumsmasten ved enten å legge imellom en tynn plastfilm eller lakke baksiden av beslaget. Sørg også for at hodet på stiften faller ut på baksiden (bruk en dor og slå den inn i masten, den forsvinner etterhvert ut ved mastefoten) og tette naglen med litt tettemasse eller en plastpropp lik de du ser på dette bildet. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Sjøtunga Svart 28.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 Jeg funderer på å montere lazy jacks, og da blir det to dingser på masta og seks på bommen. Gjelder dette med å slå ut pinnene når man monterer dingser på bommen også? Der kommer de vel ikke så lett ut av bommen av seg selv, iallfall ikke på min bom. Er det noen generelle råd som kan gis om hvor man ikke skal borre i mast og bom? Eller er det bare å la det stå til der det høres hult ut? Hvor finner man forresten sånne plastplugger? Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
ÅtteGlass Svart 28.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 Stiften er laget av stål, så hvis du lar hodet sitte igjen vil du få korrosjon. Det er vel mulig å løfte bommen på høykant og riste de ut av ett eller annet hull. Plastproppene vil jeg anta du kan få fra samme sted hvor du kjøper naglene. Jeg kjøpte nagler og plastpropper i stort antall på -80 tallet fra et ingeniørfirma i Oslo, mulig de het Progress eller noe lignende, men er ikke sikker på navnet nå. Du kan like gjerne bruke en liten klikk Sikaflex eller tilsvarende. Du ønsker bare å holde regnvann og sjøsprut ute. Når det gjelder å borre hull i bom og mast, så kan det være lurt å vite hvordan profilen ser ut inni. Mange master har f.eks kabelgater på hver side av seilsporet som en del av profilen. Andre steder kan det være avstivninger osv. Det er helt umulig å si noe generelt om det her. Prøv å se inn ved falluttakene, evt. skru av toppbeslaget hvis masten ligger nede. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Sjøtunga Svart 28.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 Takker! Jeg blir bare mer og mer imponert over all kunnskapen folk her på forumet sitter på, og ikke minst villigheten til å dele denne kunnskapen med andre Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.