Bjerknez Startet 28.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 28.Mai.2009 (redigert) Jeg har som de fleste kanskje vet nå en Askeladden 535 Bowrider m/115 Optimax. Utstyr jeg har som er relevant for turen er Navmann 6500 kartplotter. Jeg er middels sjøvant og ikke direkte redd av meg. Men skal evt. ha med madammen som kanskje ikke er like glad i og hoppe sidelengs i bølger. Jeg er av den forsiktige typen, og legger ikke ut på lengre turer før jeg VET at jeg og båten takler turen uten grin og hyl. Jeg har kun holdt meg innaskjærs på Hvaler hittil, men vurderer nå en litt lenger tur. Det er altså snakk om en tur fra Fredrikstad til Sandefjord. Hvor mye/lite vind skulle det vært før nettopp DU torde og prøve deg med slik båt? Kommer jo sef. ann på vindrettninger å slikt også... men er det noe problem og blåse over til Sandefjord hvis hvinden er på 3-4 sekundmeter feks.? Redigert 28.Mai.2009 av Bjerknez (see edit history) Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
MajorAndy Svart 28.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 Jeg har mange gang tidligere været i din situation med større og mindre både. Det både enkle og komplicerede svar er: Hvis det ikke blæser (1-4 m/s) og vandet har lagt sig, så er der ingen problemer i sådan en tur. Kattegat og Skagerrak kan være så flade som stuegulve. Se bare Kattegat her - vi er ud for Falkenberg i vores 23 fods Aquador: Men - problemet er, at du kun sjældent med sikkerhed VED om det forholder sig sådan. Det kan se pænt ud og du tager derfor afsted - men et stykke på vejen begynder det at blive ubehageligt. Du tror at det går over og fortsætte lidt - men det bliver bare værre - og pludselig er det ikke sjovt mere! Du kan IKKE stole på vejrudsigter og bølgeprognoser. Jeg gentager: Du kan IKKE stole på dem. Ligeledes når du er på vej tilbage: Udturen kan gå fint - men når du skal hjem, kommer der tre eller fire dage med helt umuligt vejr. Og så er du låst. Derfor foretrækker jeg at holde mig langs land så jeg kan kan gå ind i en havn hvis det bliver for ubehageligt. Samt at have en plan B for alternativ transport både ud og hjem. Det hele handler om at undgå, at det bliver en dårlig oplevelse for koner og børn (og lidt for dig selv). Det kan være højst uheldigt. Mit motto er over årene blevet "Better safe than sorry" Andy Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Båtløs Svart 28.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 heng deg på Color Line Sitér dette innlegget Link to post
Cerveza Svart 28.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 Vær obs på at det er partier med urent farvann sør for verdens ende, bølgene der kan bli stygge hvis vinden begynner å ta seg opp. Er helt enig med MajorAndy med å ha en alternativ plan hvis det blir ubehagelig vær. Jeg seiler mellom Sandefjord og Krogstadfjorden (nord for engelsviken) nå og da, har blitt overrasket av været noen ganger, men det tar jo som kjent litt lengre tid med seilbåt.. Jeg tar omveien rundt vrengensundet hvis været tilsier det. Sitér dette innlegget Link to post
Brizo Svart 28.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 Hei, at du er forsiktig av deg er bare bra, man skal ha respekt for sjøen. Som sakt tidlere, så går det fint med din båt opptil 4-5 s\m. Men ved Verdens Ende på Tjøme skal du være opps. Det kan bli meget stygg sjø der. Kan skremme vettet av de fleste sjøulker. Det beste er nok omveien igjennom Vrengen sundet eller godt ut i fra Verdens Ende. Turen i seg selv på rolig sjø, går ganske radig med din båt. Bare ikke ta noen tjangser og ta med deg papir kart for denne strekningen. Det er vel unødig å fortelle deg om andre sikrets detaljer som f.eks. vester osv. Ønsker dere en god og trygg tur! Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 28.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 Mener redningsskøyta kjører eskorte i fellesferien mellom skjærhallen og tønsberg Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Mariell Svart 28.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 (redigert) Er vel ikke mye omvei, å gå Fredrikstad, Strømtangen,Vrengensundet? Fra Strømtangen og over til le av øyene før Vrengensundet er det vel snaue 20nm (?) Derfra under Vrengenbrua og ut på vestsiden av Veiland og til Tønsberg tønne. Der kan det være noget humpete. Men det er jo ett veldig kort stykke da og du vil merke lenge før du er der ute om det blir for tøft. Men med vindstyrke under 5-6 så skulle det ikke være noe problem. "Tønna" har aldri stoppet meg og jeg går der mye. Anser meg ikke for å være noe spesielt tøff. Har ett par ganger skjært litt østlig etter å ha passert Stauper og gått lenger ut og runda Holtskjær på utsiden før kursen har blitt lagt inn Sandefjordsfjorden. Det er spesielt nær land ved Tønna det kan være ille. Redigert 28.Mai.2009 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Stevens Svart 28.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 Man kan ofte bli overrasket over hvor kraftig solgangsbrisen kan bli. Det blåser opp hver eneste eftermiddag etter en dag med pent vær, og en 3-4 timers tid kan sønnavind blåse opp bølger nok til å riste jekslene ut av kjeven på deg, før det ofte løyer igjen utover kvelden. Ofte er det fint å seile hjem på fyrlyktene om kvelden. Sitér dette innlegget Link to post
Cerveza Svart 28.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 Får håpe du ikke har blitt skremt fra å ta turen over.. Alt ser ut til å være velmente råd og advarsler. Med båten din cruiser du vel over på halvannen time, det er en fin tur, og du har jo noen alternative ruter avhenging av vær og evt sightseeing. Følg de merkede ledene i kartet så er du trygt på vei. Tror ikke du er utenfor mobildekning på den strekningen heller, hvis det skulle dukke opp noe uforutsett. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 28.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 (redigert) Har selv krysset fjorden noen ganger (litt lenger inn) med skjærgårdsjeep så her er mine kjærringråd: 1. Velg en solskinnsdag med vindstille eller svak vind fra sør-vest. (maks 4 m/s pga komforten) (Svak med urolig/skiftende nordavind/østavind er ikke bra fordi det er fralandsvind retning Danmark og fordi været kan skifte fort. Sydvestlig solgangbris er mer å stole på selv om det kan bli litt dønninger.) 2. Ha med 2 stk ekstra 30 meterstau fra BIltema slik at dreggtauet kan forlenges . (Det er dypt i Ytre Oslofjorden og det er greit om dreggen får feste når man venter på hjelp før man driver i land.). 2a: Start om mulig turen kl 06.00...elller før. (Ofte er det havblikk om morgenen og det er vel mer komfortabelt å suse fra Hvaler til Tjøme på under havltimen på speilblank sjø enn å humpe over med redusert fart.) 3. Når du passerer Søstrenef/Struten er det bare å sikte på Færder fyr eller Store Færder og gi gass før du passerer Verden Ende og Tønsberg Tønne. (Med din båt suser du over på kort tid, så ingen grunn til å rote seg bort i 5 knopssoner og skjær i Tjømeskjærgården hvis havet er som en motorvei.) 4.Kjør samme vei uttaskjærs tilbake hvis stille eller solgangsbris. 4b. Hvis det blåser opp midt på dagen mens du er i Sandefjord så ungå panisk retur til Fredrikstad, men vent heller på vindstille om kvelden. (På godværsdager blåser det ofte opp sydvestlig frisk solgangbris midt på dagen/ettermiddagen. Ingen grunn til å jobbe seg over fjorden i 2 meter høye bølger, når man kan hygge seg i Sandefjord og få en romantisk, vindstille overfart på avslepne dønninger. 5. Ha oversikt over aktuelle "nødovernattingsmuligheter" i Vestfold hvis vinden mot formodning er sterk utover kvelden. (Det farligste er vel når båtførere mister dømmekraften fordi de "må" hjem. 6. Hvis du vil prøve å karre deg hjem tross ruskevær kan du ta omveien via Tønsberg....nord for Bolærne...nord for nordre Missingen...innaskjærs ved Garnholmen ( utenfor Hankøsundet) og småbåtlleden til Fredrikstad via Strømtangen (egentlig på insiden av Strømtangen.) hvor du er på hjemmebane. Med din båt klarer du fint tilbaketuren i frisk bris (10m/s), men komfortabelt blir det ikke. I liten kuling derimot trives jeg ikke midt i Ytre Oslofjord med min skjærgårdjeep ....selv om det sikkert ikke er farlig . 7. Hvis motet svikter før avreise så tenk på folk som ror over verdenshavene eller drar til Svalbard med "Berserk"..... Å krysse over til Sandefjord med din supre båt og motor er ikke ekstremsport. Greit å være medlem i Kystpatruljen ha direktenummeret til Sundt Flyer i Skjærhalden i tilfelle du får motorstopp og trenger gratis hjelp. (Hvis du er totalmedlem får du også hjelp hvis du får motortrøbbel ved kai i Sandefjord.) Redigert 28.Mai.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 28.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 Jeg har kun holdt meg innaskjærs på Hvaler hittil, men vurderer nå en litt lenger tur. Det er altså snakk om en tur fra Fredrikstad til Sandefjord. Hvis du vil bli bedre kjent med båtens egenskaper og Ytre Oslofjord kan jeg anbefale en tur til naturhavnen på Søndre Missingen. Det er en eksotisk lavaøy. (Kikk på GPS så du ungår skjærene øst for Missingen.) Fra Missingen kan du speide over til Vestfold og gjerne krysse over til Fuglehuk fyr og sydøstover tilbake via Struten og med selvsyn få se at ytre Oslofjord i godt vær er som en "andedam" me 115 hk... Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 28.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 Greit å være medlem i Kystpatruljen ha direktenummeret til Sundt Flyer i Skjærhalden i tilfelle du får motorstopp og trenger gratis hjelp. (Hvis du er totalmedlem får du også hjelp hvis du får motortrøbbel ved kai i Sandefjord.) Sundt Flyer er ikke i Skjærhallen lengre. Der er Horn Flyer. Men 02016 er jo et greit nummer å ha. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Hansi Svart 28.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 Er vel helt kurant å krysse Oslofjorden hvis været er bra og det ikke er for mye sjø. Bare sørg for å ha sikkerhetsutstyret i orden og tilgjengelig. Sitér dette innlegget Link to post
Per Harald Svart 28.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 Bjerknez Som utvandret fra Fredrikstad så går turen ofte til Hvaler og Fredrikstad fra Larvik. På fine dager så går turen i linje fra Raueræne utenfor Sandefjordfjorden til Ferder fyr på ca 20 min i 30 kn, og fra Ferder fyr til Lyngholmen fyr utenfor Papperhavn på ytterligere 25 min. Så med din båt er det en liten tur på 45 min. fra Papper til innløpet av Sandefjordfjorden. Vi tar kansje turen over til Skjærhalden i morgen. Det som er greit å vite er at båt og motor er pålitelig, ellers så er det rimelig mye trafikk på fjorden en fin sommerdag så om nødvendig er sikkert ikke hjelp langt unna. Vi ønsker deg velkommen over fjorden. Per Harald Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
koh Svart 28.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 (redigert) Hei ! heng deg på Color Line Skal du i allefall definitivt IKKE gjøre. Colorline går jo omtrent rett fra Strømstad til innløpet av Sandefjordsfjorden, og det blir ganske langt ut i forhold til hva du trenger. Husk at Colorline regner 3m bølger omtrent som flatt hav - det tror jeg ikke du ville gjøre der ute. Dessuten kjører de fort. Jeg har hørt om noen som forsøkte akkurat det stuntet med en båt i tilsvarende størrelse, og de måtte snu etter en stund - da hadde de en halvmeter vann i båten. Jeg ville heller ikke gått på sørsiden av Tjøme med mindre det er havbleike. Så - er neste fråga - hvorfor skal du til Sandefjord ? - ingen reiser dit på tur bare for å kose seg :-) Altså har du et spesifikt mål med turen. Dvs avtaler og klokkeslett. Hvilket fort kan bety at klokka begynner å piske deg. Da kan det være at du må stå litt på for å komme fram i tide, og det høres ikke ut til at det er en slik situasjon du ønsker å komme i. Om dette er settingen ville jeg heller tatt bilen. OK - gitt at hovedmålet er å krysse fjorden - i såfall ville jeg i første omgang funnet et mål i Nøtterøy/Tønsberg skjærgården. Da snakker vi kun om å krysse åpne farvann en gang. SKAL du til Sandefjord ville jeg gjort på følgende måte. Vestover ut Fredrikstadfjorden - når du passerer Strømtangen, må du ta en beslutning basert på vind og bølger. Du kan gå rett mot Vrengensundet, litt lenger nord inn Huikjæla forbi Ramsholmen, eller svinge nordover og gå bak Raudø og krysse over slik at du kommer over på nordsiden av Bolærne ganske langt inne. Så går du den indre kystleden ut til Vrengensundet. Gjennom Vrengensundet. Så kan du gå på en av sidene av Veierland og ende opp langsmed Østerøya sørover. Så kommer du til Tønsberg Tønne - og dette er kanskje det mest kritiske punktet på turen. Det er godt merket - men det er ikke da du skal begynne å fundere på hvordan kartplotteren fungerer. Det er noe skjær og jernstenger, og det kan huske litt på pynten der - så er det inn leia første åpningen vestover - ned til fyret og inn Sandefjordsfjorden. Det som er alfa og omega er at du til enhver tid har kontroll på hvor du er - og du må kjenne plotteren så godt at du ikke blir stående fast i menyer og ikke får den visningen du er avhengig av. Det er noe ganske annet å operere slikt utstyr i en svulpende båt sammenliknet med hjemme i stua. Papirkart i reserve må du også ha. God tur ! -koh Redigert 28.Mai.2009 av koh (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 28.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 (redigert) Hei ! Så - er neste fråga - hvorfor skal du til Sandefjord ? - ingen reiser dit på tur bare for å kose seg :-) -koh Æ're for no gæærn`t me Sandefjor a??? :cheers: Redigert 28.Mai.2009 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
oslofjord Svart 28.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 (redigert) ......... Du kan gå rett mot Vrengensundet, litt lenger nord inn Huikjæla forbi Ramsholmen, eller svinge nordover og gå bak Raudø og krysse over slik at du kommer over på nordsiden av Bolærne ganske langt inne. Så går du den indre kystleden ut til Vrengensundet. Gjennom Vrengensundet. Så kan du gå på en av sidene av Veierland og ende opp langsmed Østerøya sørover. Så kommer du til Tønsberg Tønne - og dette er kanskje det mest kritiske punktet på turen. Det er godt merket - men det er ikke da du skal begynne å fundere på hvordan kartplotteren fungerer. Det er noe skjær og jernstenger, og det kan huske litt på pynten der - så er det inn leia første åpningen vestover - ned til fyret og inn Sandefjordsfjorden. Er det ikke tryggest for en østfolding å sikte mot Færder for å slippe labyrinten gjennom Vestfolds skumle skjær og 5 knopssoner ? Å dunke mot dønningene ved Færder i åpent hav er vel tryggere enn å risikere å dunke inn i de vestfoldske skjær og grunner ? Hvis det er som ved Strømtangen i østfold er bølgene mer avrundet hvis man holder seg på god avstand til verdens ende og Tønsberg Tønne....hvordan er det i praksis ? Redigert 28.Mai.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 28.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 Hvis det er møkkavær når vi skal hjem fra Sverige, så går jeg via Strømtangen og rett over til Vrengen. Mye kortere strekk å krysse og normalt mye roligere sjø enn ute ved Færder. Vrengen sunde har 8 kn. Ellers så tror jeg ikke det er noen fartsbegrensninger før du er på innsiden av Tranga i Sandefjord og da er du inne i by'n. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Bjerknez Svart 29.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2009 Ojoj... her var det mange gode svar... Har ikke internett privat for øyeblikket, da jeg er midt under flyttingen, så det tar LITT tid før jeg får svart om dagen. (internet skal forøvrig være på plass i løpet av helgen) Når jeg leser innleggene her, så tror jeg at jeg skal lære meg å kjenne båten i litt ruskevær før jeg bestemmer meg for en slik tur. Jeg har vært ute en vinternatt før hvor min gamle GH11 med 9,9 fikk motorstopp midt i løperen inn mot fredrikstad i frisk bris og mye strøm. Det kom en tankbåt rett i mot meg... men heldighvis drev jeg bort fra midtleia i siste liten. Er vel ingen situasjon som var direkte farlig.... men tror det har vært noe av det mest ubehagelige jeg har vært borti noensinne. Skjer dette igjen, så skal jeg være forberedt! Det skal sies at jeg den gangen var 15 år... men dog... Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
koh Svart 29.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2009 Æ're for no gæærn`t me Sandefjor a??? Hehe - vi fra Tønsberg ser det litt sånn ... Men det er jo bare fjordtarm med industri og en masse fergetrafikk ut og inn. Og er det bylivet man er ute etter, har jeg da forstått at brygga i Tønsberg ikke er noe tilbake - men dette det er nå slik vi ser det :-) Så var det det med å gå utaskjærs eller forsøke å holde seg litt i le. Helt klar enklest å blåse rundt på utsiden og slippe å forholde seg til grunner og skjær - for de som synes det er vrient. Imidlertid tror jeg at antall dager dette vil føles behagelig i en 16 fots båt er mindre enn 10 % året igjennom. OG tro meg det å havne på utsiden av Tristeinene i en 16 foter i 3-4m bølger er ikke noe som hjelper på gjentakelseslysten om man har med folk som føler seg litt usikre. Vil ikke påstå at det nødvendigvis er farlig - men prøv å forklare det til en som sitter stiv som en pinne. Ser at flere av de som uttaler seg operer med motorbåter i størrelsen 30+ -og da blir det noe ganske annet. -koh Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 29.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2009 Sakset bildet fra bjerknez.no (Illustrasjonbilde som viser hvor glad og fornøyd han blir på tilbaketuren fra Sandefjord......) Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 29.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2009 ......min gamle GH11 med 9,9 fikk motorstopp midt i løperen inn mot fredrikstad i frisk bris og mye strøm. OG tro meg det å havne på utsiden av Tristeinene i en 16 foter i 3-4m bølger er ikke noe som hjelper på gjentakelseslysten om man har med folk som føler seg litt usikre. Er det skumlere bølger ved Tristeinene enn 100 meter fra land i Vesterelva/Leira ?????.......ikke nødvendigvis. Ved sydvestlig sterk vind er det ekstremt krappe (ca 2 meter høye) bølger der Glomma møter havbølgene. Bortsett fra en episode i Lysakerfjorden er det det eneste stedet jeg ved et par anledninger har vært bekymret for om båten vil kantre "bakover" når båten føles som den ligger loddrett opp neste bølgekam i motvind (med skjærgårdsjeep). Samme sted fikk familiens Askeladden-jolle sin ildåp en gang på 60 tallet. var ca 5-6 år...., men de bølgene glemmer jeg aldri. Lenger ut på havet derimot får man store, men dog mer avrunede bølger (forutsat at det ikke blåser mer enn liten kuling som er min maksvind selv nær kysten.) Men det er klart at får man juling ved utløpet av Vesterelva er det vel et hint om at man utsette Sandefjordsturen...... Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 29.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2009 Sakset bildet fra bjerknez.no (Illustrasjonbilde som viser hvor glad og fornøyd han blir på tilbaketuren fra Sandefjord......) Hehe... Skal man tro på disse illustrasjonsbildene rundt omkring, så hadde det blitt mange glader på sjøen ja... hehe. Mange av illustrasjonsbildene er nærmest morsome. Men det er en ting jeg lurer på: Askeladden har illustrasjonsbilder (av båten jeg har) som viser golfkøller og litt klysete solbrune sjøulker.... Har Askeladden ett typisk Mercedes-image når det gjelder båt? Ser man på andre illustrasjonvideoer, så sitter det barn og voksne med orange flytevester og det hele... altså en litt mer folkelig fremtoning. Ligger det noe i dette, eller ser det bare ut til at Askeladden bruker desto mer penger på markedsføring når det gjelder videoer og bilder? Ikke vet jeg... Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Mulligan Svart 29.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2009 som viser golfkøller og litt klysete solbrune sjøulker.... Hva legger du i det? Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 29.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2009 Hvis du ser på illustrasjonsbildene av min båt på askeladden.no så ser du faktisk to bilder som ikke båten er med i det hele tatt... men det er bilder av nykokt hummer og noen golfkøller... På videoene jeg har sett (ikke av min båt) av andre askeladden båter så får man liksom ikke inntrykk av at Askeladden er for "folket" men for de med litt penger... hvis du skjønner hva jeg mener. Velger å ikke svare på hva jeg mener med "Klysete solbrune sjøulker" da jeg regner med at du skjønner hva jeg mener. I tillfelle du er en kverulant og vil dra opp en diskusjon med meg om diskriminering og mobbing, så lar jeg det ligge med det jeg har sagt allerede. Ikke noen grunn til å starte en dyp diskusjon rundt dette. Jeg bare lurer på om imaget det virker som Askeladden gir via nettsiden sin har noe for seg.... Ser man på feks. andre illustrasjonvideoer rundt om, så får man en mye mer folkelig inntrykk av andre merker... Derfor så lurer jeg på om Askeladden har ett såkalt Mercedes/Audi image i forhold til andre båter, som kanskje legger seg mer på "Toyota"-linjen... Ikke for at "Toyota" gir noe dårlig image... kanskje heller tvert om... men jeg bare lurer liksom... Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.