Jump to content

Fra Fredrikstad til Sandefjord trygt med min båt?

Bjerknez

Recommended Posts

Men det er en ting jeg lurer på:

Askeladden har illustrasjonsbilder (av båten jeg har) som viser golfkøller og litt klysete solbrune sjøulker.... Har Askeladden ett typisk Mercedes-image når det gjelder båt?

Det er vel kanskje fordi en Askeladden er liten nok til å benytte når man skal bevege seg fra hytten til golfbanen/klubben da Targaen, Windyen og Princessen er for store vil jeg tro? Dårlig med bryggeplass på disse golfklubbene ute i skjærgården må vite! :cheers_wine:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Veeeel.

Jeg har alltid køllene med meg på tur. I min båt fra 1982.

I NGF er vi faktisk 120000 aktive spillere.

Folkelig nok?

Og når det gjelder overfart.

Sikt litt nord for Store Færder. Halvveis ser du klart og tydelig Leistein med Varden på og lykta i sørenden. Gå inn rett sør for Leistein. Så er det bare å følge leia forbi Mågerø, gjennom Vrengen, forbi Veierland ut i Vestfjorden hvor du bare følger leia sørover og til Sandefjord.

Har gått over fjorden en bråte ganger i alt fra Withjoller og oppover.

Eller som mange andre gjør, ligger og vaker ved Tisler og følger ferja.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Det er vel kanskje fordi en Askeladden er liten nok til å benytte når man skal bevege seg fra hytten til golfbanen/klubben da Targaen, Windyen og Princessen er for store vil jeg tro? Dårlig med bryggeplass på disse golfklubbene ute i skjærgården må vite! :cheers_wine:

Joda.. Men det finnes en haug av båter i 17 fots sjangeren... men jeg kan ikke se at disse drar opp golfkøller og kokt hummer som tema. Her er det mer wakeboard og andre litt mer folkelige ting.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Veeeel.

Jeg har alltid køllene med meg på tur. I min båt fra 1982.

I NGF er vi faktisk 120000 aktive spillere.

Folkelig nok?

Jeg sier ikke at man ikke kan ha med seg golfkøller i andre båter... Dette er heeelt noe annet enn det jeg lurer på her.

Jeg lurer på om det ligger noe i det imaget det virker som om Askeladden vil skape...

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Jeg lurer på om det ligger noe i det imaget det virker som om Askeladden vil skape...

Faktum er at i mitt hytteområde (Kragerø) så er det særlig folk på to hytter som aktivt og nesten daglig spiller golf på golfbanen i skjærgården. De benytter begge sin Askeladden til transport av seg og sitt utstyr, men om dette er et statistisk tilstrekkelig grunnlag for å mene noe mer er jeg usikker på, men sikkert noen som anser dette som bekreftelse på at halvparten av eierne av Askeladden gjør det å dømme etter andre tråder som er aktive om dagen!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Ta en titt på denne illustrasjonsvideoen:

http://www.kellox.no/index.php?id=13115

Og denne etterpå:

http://www.youtube.com/watch?v=hiBiovXbU5Q

Ser du forskjellen?

AMT viser faktisk hvordan ting virker og videoen er litt mer interesant og se på for potensielle kjøpere. Askeladden sin video er mer overfladisk og viser ett par som spiser mat i deler av videoen, uten at båten er med på bildet i det hele tatt...

Alle videoene til Askeladden ser ut til og ha profesjonelle filmmakere bak seg. Muligens lit FOR profft kanskje... for folk flest?

Så vidt meg bekjent så mener jeg å huske at Askeladden også ligger LITT over andre lignende båter i pris.

Men altså... jeg vet ikke... bare tenkte jeg kunne lufte tankene mine her inne :)

Redigert av Bjerknez (see edit history)

:boxing: Fy, Bjerknez, ikke spøk med slikt, i alle fall ikke hvis du er fra gærne sia av fjor'n.

Spøkefulle bemerkninger om golfspillere.. kan.. bli tatt personlig selv om det er spøkefult ment. :smiley: Når det er sagt, så har jeg golfsett selv... :yesnod:

Har overhodet ikke noe imot Golfspillere. De fleste har vel råd til å Spille Golf i dag på lik linje med de som bowler.

Altså ... det er ikke noe galt med videoene til Askeladden i utgangspunktet.... Jeg bare lurer på om Askeladden har ett litt "kakse"-image på seg?

Er vel ingen hemmelighet at Golf var en kaksesport for en tid tilbake... Det er derfor jeg spør.

Det jeg nevnte om "Klysete sjøulker" hadde forøvrig ikke noe med Golfspillere å gjøre.. så glem det!

Til poenget da folkens...

Diskusjonen er nå ganske off-topic ift. hva tråden egentlig handlet om, men det er din tråd. :smiley:

Vel, alle markedsførere forsøker å bruke de argumentene som de tror vil appellere til sin målgruppe, og alle vil forsøke å presentere sitt produkt i den kontekst som lader produktet med de rette verdiene vis-a-vis samme målgruppe. Dersom Askeladden og deres reklamebyrå tror at golfkøller og hummer kan bidra til at folk oppfatter båtene som mer eksklusive, så er vel håpet at det også skal utløse en høyere kjøpslyst og betalingsvillighet. Om det så er skivebom ift. hva som faktisk appellerer til båtkjøperne i Norge vet jeg ikke, men jeg konstaterer at Askeladden i allefall er et av landets største merker målt i antall båter solgt. Har også lagt merke til at både Ibiza, Windy, Nidelv m.fl. til tider har hatt veldig påkostet og glossy reklame. Det er vel kanskje de største & mest aktive merkene, gjerne også de med en viss eksport-ambisjon, som legger mest penger ned i markedsføringen sin.

Redigert av Stevens (see edit history)

Ingen problemer å blåse over fjorden i den vidstyrken du skisserer ,men om det er lite vind og du er usikker på første turen ville jeg anbefale vrengengensundet/Tønsberg tønne.

Om dette er en tur du kommer til å ta oftere er mye bedre å ta den ruten i stille vær, så du kjenner leden til du trenger det en annen gang.

God tur :smiley:

Edit :Reiser forresten om 10 min til vrengensundet selv, til forhåpentligvis en strålende helg.

Redigert av los (see edit history)

Takker for svar folkens :)

Grunnen til at jeg lurte på det med Askeladden og image, var om det faktisk lå noe i imaget.

En ting er hva dem forsøker og utgi seg for, en annen ting er hvorde de faktisk blir opplevd av kundene.

Personlig så synes jeg Askeladden virket mer pokostet og solid enn sine konkurrenter. Men sammtidig så ser man jo stadig at det er Yamarin/AMT som seiler i toppen hva sjøegenskaper angår. Derfor så virker det som om det er utseende og førsteinntrykk Askeladden satser hardest på. Mens andre sparer pengene på fordyrende detaljer og heller satser på sjøegenskaper....

Bare ett inntrykk jeg har....

Personlig er jeg velsig fornøyd med båten så langt dog. Den fremstår liksom som litt mer påkostet sammenlignet med lignende båter i havna...

Håper Bjerknez var utaskjærs lørdag eller søndag i pinsen...for hvis han var utenfor Hvaler var det jo perfekte forhiold til å gjøre seg kjent i Ytre Oslofjord.

Ved Struten var det svært idyllisk og derfor var det vel bare vel et kvarter (halvtime?) med litt gasspådrag før han kunne ha skrytt av å ha krysset over til vestfoldskjærgården.

(Kanskje jeg så han i helgen...for fra hytta er det full oversikt over både Struten og Færder....)

Joda... du har nok rett i at det var fantastiske forhold til en fjordkryssning i helgen. Jeg var mange steder med båten, men jeg krysset ikke fjorden nei...

Tenkte faktisk ikke på det en gang for å være ærlig...

I går skulle jeg forøvrig levere båten til forhandler angående justering av motor (ett hakk ned)

Her er noen bilder fra turen vi tok i går.

battur001.jpg

battur002.jpg

battur004.jpg

battur005.jpg

battur008.jpg

battur009.jpg

battur011.jpg

battur012.jpg

battur013.jpg

battur014.jpg

battur015.jpg

battur016.jpg

battur017.jpg

Redigert av Bjerknez (see edit history)

Halden er vel ikke akkurat verdens navle... men dem har en flott gjestehavn!

Er jo pent nedpå brygga der... men det er vel også omtrent det som er Halden.. hehe.

Madammen badet fra båten rett utenfor Halden. 19 grader i vannet!

Jeg skulle badet jeg også, men jeg hadde ikke med meg badehabbitten da det ikke akkurat var planlagt noen badetur. Og damer går jo bare i bikini om sommeren, så dem har jo i praksis slltid badeanntrekket på seg :)

• 2 uker senere...

"Image is Everything" eller var det kanskje Pepsi ?

Det er vel bare moderne reklame, med lettkledde (panser)damer og gutter i sporty våtdrakt.

Markedene i dag er vel gått litt bort fra "18kn/78dB@2800rpm" og heller visualisere hvor trivelige omgivelser det kan være å ha en båt :-) Det var helt sikkert en lettere "chilled" alkoholfri hvitvin/champis i YouTube snutten.

Kos deg med båten. Imaget ditt lager du selv , det være seg golfkøller, picnic bag, påkledning eller sigarføring kontra lanterneføring :wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...