palmatta Startet 28.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 28.Mai.2009 Sitter her og vurderer Bayliner 2052 LS.Disse kommer visst med flere ulikle motorstørrelser den ene er en 4,3 liter v6? med 190 hk den andre modellen har en 3 liter med 135 hk. Noen som vet hva disse båtene ligger på i forbruk ved marsjfart og toppfart. Prisene på disse båtene er ikke så veldig forskjellige utifra motorstr. Hva anbefales? dersom begge disse båtene ligger på 20 knop, hvilken vi da bruke mest bensin? Mvh Palmatta Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 28.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 Jeg tror faktisk forskjellen på marsjfart blir liten. Men du kan nok greie å dra igjennom en del mer suppe på 4,3 literen. Tipper et marsjforbruk på rundt 25-30 liter i timen. Er ikke i tvil om at jeg ville valgt den største motoren. Den 3 literen er ikke verdens mest kultiverte motor. Men begge er solide. Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 28.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 Har hatt v6ern i en tilsvarende, litt tyngre båt. den lå vel rundt 20-25 l/t i marsjfart ¨på ca 20knop. Har nå 3.0, den er litt rimeligere i forbruk. Skal du hovedsaklig ligge i marsjfart spiller det mindre rolle hvilken motor du velger mener jeg men v6ern er uten tvil den mest riktige motoren for den båten.. Gå for ferskvannskjøling hvis du kan. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Hebbe Svart 23.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2009 Har en Bayliner 1950 Capri med en OMC 3.0l motor med 140 hk. Har i dag toppet tanken og foretatt en måling på forbruket på den. Maxfart på denne er like under 30 knop når en tar hensyn til strøm og vind. (Trenger muligens en litt tyngre propell da jeg har et meget høyt turtall på "full pupp," ligger 1000 r/min over det som denne motoren skal ha i flg. flere amerikanske forum på nettet. Om turtelleren viser riktig vet jeg pr. i dag ikke....). Ved en masjfart på 23-25 knop har jeg et forbruk på akkurat 25 l/t eller 0.85 pr nautisk mil, og dette er akkurat som forventet. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Bearded Beast Svart 23.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2009 forbruket blir etter hva du tar ut av kraft så du greier nok å bruke meir pr time med den store motoren men pr. mil tenker eg det blir nogenlunde likt. Hadde ikkje vært i det minste tvil om å gå for V6'ern ! Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 23.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2009 Ved en masjfart på 23-25 knop har jeg et forbruk på akkurat 25 l/t eller 0.85 pr nautisk mil, og dette er akkurat som forventet. Hvordan fikk du til 0,85 pr nautisk mil med den farten du oppgir, blir vel mer 1,0 - 1,09 pr nautisk mil Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 23.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2009 Hadde ikkje vært i det minste tvil om å gå for V6'ern ! Det hadde jeg også gjort. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Hebbe Svart 23.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2009 Hvordan fikk du til 0,85 pr nautisk mil med den farten du oppgir, blir vel mer 1,0 - 1,09 pr nautisk mil Mulig dette er feil men jeg brukte totalt antall fyllte liter bensin og delte på totalt kjørt distanse på plotteren siden jeg satte båten ut den 15. mai når jeg beregnet forbruk pr. mil. Jeg toppet tanken for jeg satte den ut, har siden da fyllt 140 l bensin og gått en distanse var 168 nautiske mil. På min kalkulator blir det 0,8333333 l pr sjømil. Bedre får jeg det ikke til. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.