Jump to content

bensinforbruk Bayliner 2052

palmatta

Recommended Posts

Sitter her og vurderer Bayliner 2052 LS.Disse kommer visst med flere ulikle motorstørrelser

den ene er en 4,3 liter v6? med 190 hk

den andre modellen har en 3 liter med 135 hk.

Noen som vet hva disse båtene ligger på i forbruk ved marsjfart og toppfart.

Prisene på disse båtene er ikke så veldig forskjellige utifra motorstr.

Hva anbefales?

dersom begge disse båtene ligger på 20 knop, hvilken vi da bruke mest bensin?

Mvh

Palmatta

Har hatt v6ern i en tilsvarende, litt tyngre båt. den lå vel rundt 20-25 l/t i marsjfart ¨på ca 20knop. Har nå 3.0, den er litt rimeligere i forbruk.

Skal du hovedsaklig ligge i marsjfart spiller det mindre rolle hvilken motor du velger mener jeg men v6ern er uten tvil den mest riktige motoren for den båten..

Gå for ferskvannskjøling hvis du kan.

.

.

bmhe

• 4 uker senere...

Har en Bayliner 1950 Capri med en OMC 3.0l motor med 140 hk. Har i dag toppet tanken og foretatt en måling på forbruket på den. Maxfart på denne er like under 30 knop når en tar hensyn til strøm og vind. (Trenger muligens en litt tyngre propell da jeg har et meget høyt turtall på "full pupp," ligger 1000 r/min over det som denne motoren skal ha i flg. flere amerikanske forum på nettet. Om turtelleren viser riktig vet jeg pr. i dag ikke....).

Ved en masjfart på 23-25 knop har jeg et forbruk på akkurat 25 l/t eller 0.85 pr nautisk mil, og dette er akkurat som forventet.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Hvordan fikk du til 0,85 pr nautisk mil med den farten du oppgir, blir vel mer 1,0 - 1,09 pr nautisk mil

Mulig dette er feil men jeg brukte totalt antall fyllte liter bensin og delte på totalt kjørt distanse på plotteren siden jeg satte båten ut den 15. mai når jeg beregnet forbruk pr. mil. Jeg toppet tanken for jeg satte den ut, har siden da fyllt 140 l bensin og gått en distanse var 168 nautiske mil. På min kalkulator blir det 0,8333333 l pr sjømil. Bedre får jeg det ikke til. :smiley:

Båten har sin faste plass i hagen.......

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...