Fanta Startet 28.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 28.Mai.2009 Forsøkte å poste tilsvarende innlegg tidligere, men det ble stengt. Så jeg forsøker igjen. Jeg har en Ford 2704 ET turbidiesel sittende i båten. Jeg har nå fått et problem med at den plutselig dropper litt i turtall under gange. Ved siste tur gikk den jevnt og fint på 15-1600 omdreininger, men da jeg økte til ca 1800 begynte den sraks å droppe i turtalet (kortvarig så tar den seg opp igjen, og slik fortsetter det). Men her en annen dag var det samme problemet også på lavere turtall. Jeg har nettopp skiftet filtre, men har ikke sjekket tankene. Kan dieseldyr gjøre at motoren opptrer slik? Kan jeg i så fall se i bannutskilleren om dieselen er uren? Eller er tette dyser en mulighet? Noen som har forslag til hva det kan være, og hva jeg bør gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 28.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 Om du nettopp har skiftet filter så tipper eg på at det kjem luft i dieselen din.. Sjekk dei o-ringene på filterene.. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Fanta Svart 29.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2009 (redigert) Den gikk bra den første tiden etter filterskift. Ville jeg ikke merket det med en gang dersom det var luft? Kan det være kondens? Redigert 29.Mai.2009 av Fanta (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
litt peiling Svart 29.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2009 ser at fryktelig mange av oss opplever redusjon i turtall og fart. Er det bare slik at vi husker så dårlig fra i fjor høst Fikk tips av en mekaniker om at viss dieselpumpa har vært inne til overhalling el.lign. Blir de ofte skrudd ned i ytelse Hva kan grunnen være? Dette gjelder nok mest eldre motorer, er det for å redusere røyk og slitasje? Blir motoren mer kresen på luft når den er eldre? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2009 Kan jeg i så fall se i bannutskilleren om dieselen er uren? De fleste vannutskillere fungerer slik at dieselen går gjennom filteret før det havner i koppen under. Dette for å kunne bruke filteret til å "presse" de minste vanndråpene ut av dieselen. Så hvis du har et slikt filter vil ikke dieseldyrene vise i vannutskilleren, de ligger igjen inni og på toppen av filteret... Ville jeg ikke merket det med en gang dersom det var luft? Ikke nødvendigvis. Du har sikkert fått luftet som du skal, men på grunn av en liten lekkasje på sugesiden kommer det ny luft inn mens motoren er i drift. Jeg ville ha demontert filtrene, sjekket for dieseldyr, og samtidig sjekket at pakningene er hele og ligger rett i sporene sine, at det ikke ligger doble pakninger i toppen av holderen m.m. Hvis alt dette ser OK ut, ville jeg ha sjekket koplinger/O-ringer melllom tank og motor. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hansi Svart 29.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2009 (redigert) Fikk tips av en mekaniker om at viss dieselpumpa har vært inne til overhalling el.lign. Blir de ofte skrudd ned i ytelse I såfall er det bare å skru den opp igjen et knepp eller to. På Forden er det rimelig enkelt. Ser ingen problem med det på den steinknusern så sant dyser, gear og propellanlegg er riktig dimensjonert og tåler belastningen. Redigert 29.Mai.2009 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 29.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2009 Jeg har nettopp skiftet filtre, men har ikke sjekket tankene. Kan dieseldyr gjøre at motoren opptrer slik? Kan jeg i så fall se i bannutskilleren om dieselen er uren? Eller er tette dyser en mulighet? Noen som har forslag til hva det kan være, og hva jeg bør gjøre? Vil absolutt anbefale å sjekke dieselen på tanken. Sug opp en kopp eller tomed diesel fra bunnen av tanken med en pumpe og se hvordan den ser ut. Sitér dette innlegget Link to post
Fanta Svart 31.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2009 Jeg var ute og prøvekjørte en kort tur nå på lavt turtall. Det kan faktisk virke som at det ikke er turtallsfall overhode, men at den slurrer på giret og så slår inn for fullt innmellom hvoretter turtallet går ned. Mao at den slår ut og inn i gir, slik at jeg ikke har full fremdrift mye av tiden. Dette stemmer forsåvidt med at båten har virker tregere enn tidligere, noe jeg har tillagt det at den sikker er grodd fordi vi har ligget ute i vinter for føste gang. Noen som har forslag til hva det kan være, og hva jeg bør gjøre? Eventuelt noen som har navn på en mekaniker i Oslo/Sanvika-området som skrur gammel Ford? Sitér dette innlegget Link to post
camo Svart 31.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2009 hei, vist gearet slurer ville eg begynt med å sjekke om det er nok olje på gearet,er alt ok her sjekk klemflens (skruene trukket skikkelig til) slik at akslingen ikkje slurer i flensen.sjekk også at det ikkje sitter tau/plast eller andre ulumskheter i propellen. lykke til Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 31.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2009 Jeg regner med at dieselpumpa har tilstrekkelig med olje? det må jo av og til etterfylles litt - og blir det for lite blir jo tutallet ujevnt, men det er vel kanskje mest på lave turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Fanta Svart 1.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Yippi, det ordnet seg! Tusen takk til alle for gode råd, og spesielt til deg Camo. Det var så enkelt (og sikkert banalt for dem som kan motor) at det var knusktørt med gearolje. Fylte på ca 1 1/2 liter, dro gearet frem og tilbake noen ganger, og la ut på tur. Alt var plutselig som det skulle En utrolig deilig følelse. Så har jeg lært det da; det er ikke bare motorolje som skal sjekkes. Uten båtplassens rådgivere hadde jeg sittet og klødd meg i hodet fremdeles, og antagelig måttet bruke bøttevis med penger på en mekaniker.... Fikk imidlertid ikke turtalet lenger opp enn 2100 omdreininger, men jeg skal ha båten på land i morgen, og satser på at det er groing gjennom forrige sesong og vinter som er årsaken. Håper nå på en sesong fri for problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.