klar Startet 29.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 29.Mai.2009 Jeg har nylig kjøpt en Fram 690 snekke. Har bare godord å si om den, bortsett fra at den drar med seg eksos. Dette er særlig plagsomt for de som sitter bak i båten. Enden på eksosrøret er i plan med skroget og kommer ut rett over badeplattingen bak. Jeg tenkte derfor å lede eksosen ut på siden (kanskje med et fleksibelt eksosrør), slik at eksosen ikke kommer ut i dragsuget bak båten. Er dette en god ide, eller vil jeg få feil utblåsningsmotstand eller noe sånt? Motoren er en ny diesel Yanmar m/72 hk som går helt perfekt uten å sote. Likevel samles det opp en god del eksos i dragsuget bak båtet. Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Eksosplage. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2009 Eksosen ut på siden er nok den beste løsningen på dette prolemet ja! Enten med en slange som du nevner, eller ved å flytte hele utløpet over til siden. Men da får du jo et hull som må tettes i tillegg da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mr. Import Svart 29.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2009 Vet ikke hvordan snekka ser ut , men løsning er og ha luft trykk fra front på båten, åpne en luke og døren slik at du får litt vind gjennom båten forfra , eventuell ha opp kalesje og i front. Sitér dette innlegget Link to post
egro Svart 29.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2009 Jeg har eksosen ut på siden, men eksosen trekker inn.... Sitér dette innlegget Carat 7400 1987 solgtNimbus 28DC 1987 solgt Skuteløs Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2009 Har samme problemet i Summeren vår, ja med mindre vinden blåser det bakover. Fælt å ta "helgestarten" av og til... Eksosen kommer ut under vann hos oss. Kanskje eg skulle skjøtet på ca 2m slange som vi bare kunne slept på... hehe Men ingen svar på problemet ditt som du forstår Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bearded Beast Svart 29.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2009 dere får la det gå opp da som f.eks på amerikanske Kenworth trekkvogn Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 29.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2009 eventuelt kan du jo bare tette hele røret. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.