opus Startet 29.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 29.Mai.2009 Hei ! Fått montert inn "nytt" Wallas safeflame 1000 to-plater kokeapparat. En plate er nyskiftet før jeg overtok, men nå lekker det ut røyk. Og når jeg tenner, så ser det ut som det siver det røyk ut av brennkammeret, for det er på venstre side det ryker først, se fotos. Etterhvert kommer det røyk ut overalt. Eksos-slangen er ordentlig skrudd på i skjøten, så er ikke der røyken kommer fra. Jeg har åpnet apparatet og synes det er vanskelig se nøyaktig hvor røyken kommer fra, men muligens fra det runde brennkammeret på siden mot endeveggen av apparatet. Ser også komplisert ut inne i der, hvordan demonterer jeg? Sprengskisse? Hva brukes til å tette med, ser det stikker noe glava-aktig ut her og der ? Takk for tips! Sitér dette innlegget Link to post
rag Svart 29.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2009 Hei Er du sikker på at det er røyk. For meg ser det mer ut som uforbrendt parafindamp? Rag Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2009 Tipper det er vifta som ikke starter som den skal. Hører du en vifte som går inni der når du skruer på, eller bare tikkingen fra pumpa? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
opus Svart 29.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2009 (redigert) 1. "For meg ser det mer ut som uforbrendt parafindamp?" -Kokeapparatet går på parafin (den fyringsparafinen fra Biltema med blå etikett) Når jeg snudde og skrudde opp apparatet fant jeg en liten lekkasje med parafin, muligens i koblingen til parafinslangen inn til apparatet, eller retur-slangen. Tenker du at parafin kan lekke på noe varmt inne i apparatet, f.eks fra koblingen, og dannet uforbrendt parafindamp ? (Ser ikke ut som fallretningen på evt dråper med parafin fra koblingen, vil treffe brennkammeret.) 2. Hører at både vifte og pumpe/tikkelyden går som vanlig. Redigert 29.Mai.2009 av opus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2009 Hei. Som ihuga Wallas Safeflame bruker, anbefaler jeg å ta kontakt med Wallas Norge på Ski. Mener at de tar en full sjekk på apparatet for 1200 kroner pluss eventuelle deler. Lars H. pt. på en ukes pinsetur med båten Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Skipper Båtløs Svart 29.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2009 (redigert) Sjekk returslangen...om den er i fall, eller om det er krøll på den eller om den kanske går for langt ned i tanken.. Redigert 29.Mai.2009 av jory (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 31.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2009 Sjekk returslangen...om den er i fall, om det er krøll på den eller om den kanske går for langt ned i tanken.. Hm...mener du at returslangen er avhengig av fall til tanken? Altså noe feil med monteringen, så apparatet ikke får returnert uforbrendt parafin, med resultat i uforbredt parafindamp. Sitér dette innlegget Link to post
sodne Svart 31.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2009 Eg har nettopp hatt min safeflame fra hverandre, etter på løftet jeg parafinkannen litt høyere enn ovnen for å fylle i pumpen. Eg gjorde dette litt for lenge, så det kom parafin utenfor brennkoppen, det røyk noe j...... Men etter en stund er det borte og nå fungerer den fint. ta ovnen utenfor og start den. Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
index Svart 31.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2009 Hm...mener du at returslangen er avhengig av fall til tanken? Jepp! Dette er noe som er meget viktig ved installasjon av Wallas, jevnt fall på slangene og ingen buktninger som kan fungere som "vannlås". Den er avhengig av å bli kvitt overflødig parafin uten motstand... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
opus Svart 1.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 A-ha, jeg satte nemlig parafin-tanken litt opp for å få å tenning, da skal jeg sette den ned i bunnen igjen, og komme med tilbakemelding Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Båtløs Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Toppen på tanken skal stå under varmerens laveste punkt Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 6.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 Ser ut til at Rag og Jory hadde rett, det enkleste er ofte det beste. Takk for alle rådene! Nå som temperaturen droppet betraktelig etter pinsen, er det greit med varmeapp på kvelden. God tur til alle Sitér dette innlegget Link to post
Sjarkfeskarn Svart 10.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2011 Til OPUS: Forsvant røyken etterhvert? Har akkurat fått samme problemet. Jeg har snudd Wallasen på hau for å åpne den, har renset den for sot og det var ikke helt fritt nei. Men da jeg skrudde den i hopp igjen og skulle til å starte den, kom det enn masse røyk (ubrent parafin, lukta det. kvit røyk), lik bildene ovenfor, etter 5-6 sek. Så jeg slo den av igjen i samme farta og røyken forsvant. Har ikke startet den etterpå. Lot du bare den gå da du fikk røyk utav den? Forsvant den etterhvert? På forhånd, tusen takk:o) Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 12.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2011 Jepp! Dette er noe som er meget viktig ved installasjon av Wallas, jevnt fall på slangene og ingen buktninger som kan fungere som "vannlås". Den er avhengig av å bli kvitt overflødig parafin uten motstand... Ble kvitt mitt problem ved å sette ned tanken igjen på sin vante plass Sitér dette innlegget Link to post
vidarbre Svart 28.August.2016 Link til dette innlegget Svart 28.August.2016 Har litt annet røykproblem, på returslange sitter det en T med en 5cm slangebit pekende oppover. Denne slangebiten kommer det røyk ut av, spesielt ved stans. Skal den være der? Ser folk skriver om at røyk går mot tank, og at det sitter "vannlås" i tankkobling. Sitér dette innlegget Vidar Breivik "GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening '87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6 Link to post
Eureka Svart 28.August.2016 Link til dette innlegget Svart 28.August.2016 Returslangen skal ha kontinuerlig fall helt ned til tanken. Høres ut som det er satt på en ekstra T hos deg.. den skal vel ikke være nødvendig med mindre det har vært benyttet flere apparater. Medlemmet wallas service har nok noe å komme med her tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 29.August.2016 Link til dette innlegget Svart 29.August.2016 (redigert) Hadde vært greit å vite hva slags kokeapparat du har. Går ut fra at du har en Wallas 1000 eller 900 (apparater med støpejern kokeplater). Her skal det være en T-kobling med en liten slangestuss på 5 cm som stikker opp når apparatet står rette veien. T-koblingen står rett ved siden av pumpen, Slangestussen sørger for at det kommer luft inn i returslangen slik at overflødig parafin renner tilbake til tanken. Og det er veldig viktig at returslangen ikke ligger med svanehals eller vannlås, skal ha fall hele veien. Returslangen skal så bare max 2 cm gjennom tankkoblingen (kuttes på skrå). Eventuell røyk som kommer ut av denne "stussen" er IKKE eksos (med mindre brenneren er svææært feil satt sammen), men det kan være fordampet parafin som eventuelt står i returslangen helt oppe ved T-koblingen fordi fallet ikke er riktig. Kokeapparater med X-brenner (100x, 800 og 90) skal IKKE ha denne T-koblingen. Returslangen skal som vanlig ligge med fall hele veien ned til tankkoblingen, og stopper i en liten vannlås som er innebygget i selve tankkoblingen. Kokeapparater for diesel (95D, 85 og 88) har ikke returslange. Redigert 29.August.2016 av Wallas Service (see edit history) Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
vidarbre Svart 30.August.2016 Link til dette innlegget Svart 30.August.2016 Har en ceramic 100, har feil med pumpa, kan sikkert være en grunn til det? Sitér dette innlegget Vidar Breivik "GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening '87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6 Link to post
Wallas Service Svart 30.August.2016 Link til dette innlegget Svart 30.August.2016 Ceramic 100 kom først med S-brenner, og skal ha T-kobling på returen. Gjelder serienr inntil 1920 for benkmodellen, og inntil serienr. 1509 for 100U. Fra og med nr 1921/1510 kom Ceramic 100 med X-brenner og skal IKKE ha T-kobling på returen. Hva mener du er feil med pumpa? Med en "frisk" pumpe vil parafinen stige i drivstoffslangen med ca 2-2,5 cm pr pumpeslag. Løft slangen ut av dunken slik at det dannes en luftblære, sett tilbake slangen. Det skal være lett å se om luftblæren flytter seg uten å sige tilbake. Har du tilbakesig er det noe galt med pumpen. Enten at det kommer falsk luft ved tilkoblingen (stram mutteren), at det har kommet et rusk inn i pumpen, eller at pumpen rett og slett ikke vil mer. Rusket i pumpen kan være rester av voks fra lampeparafin/olje. Dette kan løses ved å la pumpen suge ren Isopropanol (kondensfjerner for bensinmotor). Skru av returslangen og sett denne på ut-siden av pumpen i stedet for kobberrøret til brenneren. Sett sugeslangen i Isopropanol, og la returen gå tilbake til et glass el.lignende. Slå på apparatet og la det stå og gå i inntil 30 min. Pumpen skal/bør nå være renset. Prøv så med Fritidsparafin og vanlig oppstart (bytt tilbake returslange/kobberrør). Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
vidarbre Svart 30.August.2016 Link til dette innlegget Svart 30.August.2016 Lekker forbi tilbakeslagsventilen, fant ujevnheter på delene. Har forsøkt å polere flatene, men uten at det ble tett. Har nå holdt på til plata på ca 0,5x5mm forsvant på garasjegulvet... Får prøve å finne en brukt pumpe først, ny koster jo en formue. Sitér dette innlegget Vidar Breivik "GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening '87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6 Link to post
Wallas Service Svart 30.August.2016 Link til dette innlegget Svart 30.August.2016 Så du har åpnet pumpa? Ok Har noe få sett med innerdeler på lager (utgått fra Wallas). Sette inneholder samtlige deler inni pumpa. Men så finnes det 2 forskjellige pumper; vet du hvilken du har? Har pumpa en fast opphengsbrakett, eller har pumpa en gummimansjett som du trer innpå en brakett? Ligger også sprengskisser av pumpene i dokumentarkivet Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
vidarbre Svart 30.August.2016 Link til dette innlegget Svart 30.August.2016 https://goo.gl/photos/wgbRRa5Y8F4a14cD6 Her er den, gammel type med brakett. Kjøper gjerne innmat, ca pris? Sitér dette innlegget Vidar Breivik "GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening '87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6 Link to post
Wallas Service Svart 30.August.2016 Link til dette innlegget Svart 30.August.2016 Sendte deg IM om pris Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Wallas Service Svart 1.September.2016 Link til dette innlegget Svart 1.September.2016 Lekker forbi tilbakeslagsventilen, fant ujevnheter på delene. Har forsøkt å polere flatene, men uten at det ble tett. Har nå holdt på til plata på ca 0,5x5mm forsvant på garasjegulvet... Får prøve å finne en brukt pumpe først, ny koster jo en formue. Var det bronse-skiva (nr 17 i sprengskisse gammel pumpe) som forsvant på gulvet? Eller var det skiva i polyester (nr 11) som er inni stempelet? Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
vidarbre Svart 9.September.2016 Link til dette innlegget Svart 9.September.2016 Bronseskiva ja, den, samt anleggsflaten den skal tette mot, var ikke fin. Føler det er tryggest å kjøpe komplett pumpe, men fyrer med billig-gass enn så lenge. Sitér dette innlegget Vidar Breivik "GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening '87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.