trebåtfrelst Startet 29.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 29.Mai.2009 Velkommen til en ny sesong! Dette har sikkert blitt diskutert nok her på båtplassen.no men jeg spør for det. Jeg har iår skrapt ned meste av gammel lakk med meget god hjelp fra vinterlagringen som løste opp det meste. - BEstemte meg for å bruke owatrol d1 og d2 så det blir sikkert bra nok. Jeg vurderer nå å dynke bunnen inne med en billig terasseolje fra OBS (3Liter kr 79,-) whitespritebasert. Er dette veldig dumt? syns det blir litt for dyrt med owatrol d1. Burde jeg også blande inn litt soppdreper? OBS ca kr 50,- Ønsker dere alle en god sommer Sitér dette innlegget LeveL Link to post
Gutek Svart 29.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2009 Finn en terasseolje som inneholder linolje.Jeg tror Biltema har en slik.Får du tak i soppdreper er det kjempefint ! Sitér dette innlegget Link to post
Toivo Svart 29.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2009 En annen mulighet er jo å blande det selv, få tak i kaldpresset linolje, bland med terpentin og soppdreper så har du det;) Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
færd Svart 29.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2009 Sjekta mi ble satt inn med lys Trebitt oljebeis for over 15 år siden og det har siden aldri vært nødvendig å skrape den helt ned igjen, bare pusset den nesten ned og et par strøk lakk annethvert år. Lakken har heller aldri sluppet taket eller begynt å flasse. Nå er jo Trebitt endel dyrere enn det du oppgir her men gir et fullgodt resultat. Sitér dette innlegget Link to post
Frikar Svart 30.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2009 Å hvilken "soppdreper" får du kjøpt på obs? Billig er langt ifra alltid bra Sitér dette innlegget Link to post
Kaldfisk Svart 30.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2009 På trebåter bruker jeg aldri annet enn Trekkfastolje (fås på fargehandel). Lysbrun miks av tjære og annet lurium. Smøres vått-i-vått til den har trukket gjennom treverket, deretter legger den seg som et "toppskikt". Skaller og flasser ikke, slites bare bort etterhvert. Skraping/pussing bare nødvendig når en synes båten etter flere oppfriskinger er blitt "for mørk i huden". OBS. For å tørke trenger den både sollys og varme Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
trebåtfrelst Svart 30.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2009 (redigert) - sitat Frikar: Billig er langt ifra alltid bra - Jeg kjøpte ikke soppdreper på obs. Tror nok kanskje at det er riktig som du skriver at rimelig ofte er dårlig men det er vel ikke altid slik? (Fant ikke produktet på obs.no så jeg vet ikke type) Noe jeg også lurer på er vel hva skal en ok olje IKKE inneholde? Det er mulig at terasseoljen inneholder soppdreper? Skal poste type og innhold her snart. Takk for flere svar. Redigert 30.Mai.2009 av mkc (see edit history) Sitér dette innlegget LeveL Link to post
trebåtfrelst Svart 30.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2009 (redigert) På trebåter bruker jeg aldri annet enn Trekkfastolje (fås på fargehandel). Trekkfast olje? Problemet med baatplassen.no for meg er for mange ord som jeg ikke vet hva er. Dere må gjerne beskrive grundig hva forskjellen og ordet er hvis dere orker. Alle barn spør om hvorfor det? Takk igjen for gode tips! (tips til baatplassen.no: kanskje dere kan samle alle de beste rådene og oppskriftene i egen database som folk stemmer på? Eks: Kategori Trebåt/Vedlikehold/Produkter/ -Billig | Dyrt osv...) Men det er jo hyggelig at folk som meg spør om det samme hvert år da! Redigert 30.Mai.2009 av mkc (see edit history) Sitér dette innlegget LeveL Link to post
Kaldfisk Svart 30.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2009 Trekkfast olje? ..... er for mange ord som jeg ikke vet hva er. Trekkfastolje (ett ord) er produktnavnet, med undertittelen Treimpregnering. Er en blanding av lys tretjære og løsemidler, som gjør at den trenger inn/gjennom treverket. Farge etter behandling av nytt treverk: Svakt lysebrun/gyllen. Produsent: Løvolds Industri a/s Bodø og den fås vanligvis på fargehandel og skipshandel. Har inntrykk av at den mye avløste linolje som beskyttelse på trebåter. Den er også ypperlig på ståldetaljer, når den har tørket danner den en seig, tørr hinne med egen evne til å lukke skrap og sår. Ikke i prisklasse med terrasseolje, men når treverket først er mettet, holder det med et toppstrøk eller to i ny og ne. Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
gon Svart 31.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2009 I bunn under tiljene kan du bruke diesel. Diesel har en uovertruffen inntrengningsevne og har vært brukt av båtbyggere i årtier. Lukta kan naturlivis bli et problem, men kliner du godt på med linolje på toppen, forsvinner lukta etterhvert. En bekjent av meg har en dieselimpregnert snekke fra 30-tallet. Her finnes det ikke råte og ikke en skjøre! Skroget er også satt inn med diesel over vannlinja, og det er utrolig hvor lys den gamle båten fremdeles er i veden. Det er imidlertid vanskelig å få noe annet til å sitte på dieselunderlag, men aceton er et utmerket avfettingsmiddel, bare du passer på å olje umiddelbart etter at du har tørket av med aceton. gon Sitér dette innlegget Link to post
trebåtfrelst Svart 1.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 (redigert) Her er bildet av oljene og bunnstoffet som brukes. Butinox treolje kostet kr 79,- Fikk ikke noe streng advarsel fra noen om å bruke billig olje fra OBS, så jeg klinte det inn i bunnen så blir det vel bra håper jeg. Takk for alle gode oppskrifter og råd. Redigert 1.Juni.2009 av mkc (see edit history) Sitér dette innlegget LeveL Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.