Jump to content

Hjelp til å velge ny propeller - hvilken type?

John_Kr

Recommended Posts

Hei igjen

Blir litt frustrert. :confused:

Må bytte propeller til et annet merke pga at den ruster - Turbo 1 (rustfritt stål).

Her er det en jungel av merker / typer og velge mellom.

Her er bare en brøkdel:

Ballistic

Rapture

Solas

Stilleto

Mercury Laser II propeller

Mercury Offshore propeller

QUICKSILVER propellers

Michigan

OMC / Raker

Yamaha

Renegade Offshore

Power Tech

Er det noen av dere som har erfaringer eller greie på dette med rustfritt stålpropellere.

Jeg vil ha en god propeller til min nye båt (se avatar). Bruker den mest rundt 25-28 knop.

Håper på noen anbefalinger fra dere...... :confused: :confused:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Hei,

Båten min er en Nidelv 690 sport med Mercruiser 1,7DTI - 120 hk. Har Alpha One drev med singel prop. max fart er 30 knop.

Jeg satt i vinter på en Balistic stålpropell 14 3/8X19 . Tidligere hadde  jeg standard 14 1/2X19. Målsetningen min med propellbyttet var litt høyere toppfart (fra 29 til 30 knop+) og litt lavere turtall på marsjfart (3.700 Omin ga ca. 23 knop marsjfart, ønsket 3.500 Omin og samme fart).

Erfaringene mine er at målsetningene er nådd akkurat når det gjelder fart og Omin. jeg kan trimme båten betydelig mer ut av vannet når det er lite sjø uten at propelen kaviterer.  I tillegg har båten fått litt bedre grep i krappe svinger.

Ulempene er:

1. propellen har en tendens til å suge luft når jeg kjører ut av krappe svinger eller når jeg kjører fort i bølger - dvs. at den er litt vanskeligere å trimme når jeg kjører litt hardere enn normalt. Det kan være vanskelig å trimme bort dette uten at jeg slakker av farten betydelig

2. Det er litt mindre grep når jeg bakker - men det er helt marginalt

3. Båten har fått så godt grep at den av og til hugger i veldig krappe svinger . Det krever litt mer oppmerksomhet fra fører

Totalt sett er jeg fornøyd med min Balistic propell. Den kostet ca. 4.300 kroner. Hadde jeg betalt mer for propellen hadde jeg ikke vært så fornøyd - dvs. at dette er god verdi for pengene. Dette skyldes antakelig også at den standard alu propellen som Mercruiser leverer er av god kvalitet. Etterhvert som jeg har vent meg til å kjøre båten med den nye propellen blir også ulempene mindre og mindre.

Jeg leste en test i en amerikansk båtmagasin for en tid tilbake der de testet ulike stpålpropeller på en båt/motor. Tror kombinasjonen båt/motor var omtrent i samme leie som båten din. Denne testen konkluderte med at de beste propellene var Balistic og Rapture æ begge fra Michegan Propellers. Faktisk ga Rapture - som er den enkleste propellen - best resultat.  Det var svært liten sammeheng mellom pris og effekt i denne testen. Ulempen er at det er vidt forskjellig hvilke propeller som fungerer bra på ulike båter/motorer Du kan jo høre med www.progressing.no som importerer de anbefalte propellene hva de anbefaler deg.

Hei Bitteliten

Jeg takker for ditt innleggg. :confused:

Til nå har jeg brukt en Turbo 1 propeller fra Winrace, den har en dimensjon 14 1/4 x 19. Propellerens egenskaper er jeg svært godt fornøyd med, den sitter godt i sjøen og jeg opp når spesifikasjonene som Yamarin oppgir.

Men.....

Problemet er at den "ruster" og skaper elektrisk korrosjon videre over til motoren. Dette betyr at jeg tørr ikke å bruke den på min splitter nye motor.

Jeg hadde tidligere en Johnson 115Hk med Raker propeller (rustfritt stål). Her var det ikke antydninger til korrosjon etter 6 år i sjøen.

Det jeg snakker om her er korrosjon etter 2 uker i sjøen, hvordan blir den etter 6 år. :confused:

Vi kjøpte 2 likedane båter samtidlig, var å sjekker propelleren på den andre båten nå i dag.

Den var.......... like ILLE som den første. :cryin:

Vi må ta denne båten også på land i dag for demontering og rengjøring av propelleraksling.

:headbang:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...