Jump to content

Ankeret sitter bom fast


kristian

Recommended Posts

Det finnes jo enda en mulighet for å løsne ankeret baklengs. Tre en stålring, med tynt tau på, inn på kjettingen/ tauet, stram opp slik at det er nokså rett ned til ankeret, slipp så ringen ned. Den skal da forhåpentligvis falle helt inn på ankeret. Da kan du kan slakke anker kjettingen og hale i den tynne tauen på stålringen, nå skal du kunne løfte nedereste ende av ankeret opp, slik at det mister festet.

Link to post
måten paraplydregger har vært festet i en mannsalder selv nede i Vestfold.

 

Jepp, gjør det på samme måten.

Er det ikke det som kalles musing?

 

Ellers, får jeg ikke dreggen opp med genoavinsjen, så tar jeg tauet forut og legger det over baugrulla. Teiter opp alt jeg kan.

Og så er det opp til han Volvo-Penta nede i kjelleren. Fullt pådrag og roret i borde. Etter noen sirkler så kommer dreggen.

Link to post
nei det er vel nettopp heile poenget. vi er enige der. MEN du sier det er ingen vits med kjetting da heile båten henger etter tauet. den gjør ikkje det.. ikkje før du drar inn slakken slik ankerkjettingen/tauet går rett opp eller noe deromkring eller endrer retning på draget slik tauet ikkje lenger går rette veien i forhold til ankeret men i en skarp vinkel.

Skal ikke krangle på dette, erfaring er undervurdert :-) Har ikke prøvd selv, men skjønner at andre har gode erfaringer med denne løsningen.

Link to post
... Da var det bare å kutte av blytauet. Nå trenger jeg litt hjelp, til å kunne finne ut om det går å bruke resten av tauet, kan vel ikke spleises? Kan man bruke en u bolt, og stramme dette sammen etter en kause? Vil det holde? Håper på noen tips..

 

Kvifor kappe tauet? istaden for å legge igjenn en fender eller noko sant, og få nokon til å dykke ned å løsne for deg ein anna dag?

Link to post
Kvifor kappe tauet? istaden for å legge igjenn en fender eller noko sant, og få nokon til å dykke ned å løsne for deg ein anna dag?

 

Klart jeg kunne gjort det, hvis man hadde kommet på det der og da....

En annen ting er jo at verdien er ca 3500 høvdinger, og derfor greit å holde det skjult, men nå er ankeret oppe, og har selv spleiset det på igjen :sweat:

Håper det holder, fikk låne en nål, og spleiset inn ca 20 tråder 7-10 cm oppover, deretter ble strømpen satt på plass, og surret det hele med tynn, sterkt, flatt tau, fikk fra en seilbåt som hadde det ombord, tror dette holder på plass strømpen. Så er det bare å håpe på at det tåler belastningene, ellers kan det fort bli like dyrt igjen. :blush:

Link to post
Det var en av Osloferjene som ble rent i senk i tett tåke (hvis jeg husker rett), mener også å huske at det var utenfor Gressholmen, og det er ganske mange år siden, 20 eller 30 kanskje. Tror der var endel som omkom også. Stor nyhet i Dagsrevyen, naturlig nok.

 

Jeg kan ikke huske at det var tåke den dagen og har ikke funnet noe om det. Mener å huske at vikeplikten ikke ble overholt, at ferga var overbelastet (noe den ikke er på dager med dårlig vær) og at en omkom.

Det eneste jeg fant på nett om saken er:

 

Oslo VI var en av de mindre og blant de eldste passasjerbåtene til AS Oslofergene. Etter en kollisjon med M\S Achat i 1993 sank skuta utenfor Langøya. Oslo VI var på sin vanlige reise ut til øyene i Oslofjorden med passasjerer da kollisjonen inntreffer. Skuta begynner etter kollisjonen å ta inn vann og i løpet av kort tid må alle ombord hoppe i vannet da Oslo VI synker. En mann omkommer etter ulykken senere på sykehuset. Skipet var registrert for 94 passasjerer og et mannskap på to, men var overlastet med passasjerer da ulykken inntraff. Taket på skipet fløt opp etter at skipet var forsvunnet i dypet, og selve vraket av Oslo VI er å finne i god stand tretti meter sørvest for enden av Rambergøya rett utenfor Oslo by. Vraket ligger på en dybde av tjuefem til trettifire meter. En båt og en tillatelse fra Oslo Havnevesen er nødvendig for å dykke på Oslo VI...

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
  • 10 år senere...
jonn skrev On 31.5.2009 at 22.47:

Her kommer en skisse av anker og kjetting. Proff tegning.. :nonod:

Jeg bruker å føre enden av kjettingen i enden av dreggen, festes med et sjakkel.

I øyet på draget fester jeg kjettingen med en tausurring, 4-6 tørn med et enget tau.

Dersom dreggen sitter dønn fast, feste tauet i båten og kjør på, tauet ryker og dreggen løsner, når den blir dratt i den nedre enden.

ccf31052009_00000.jpg

Hva er egnet "surre tau"? Hva slags Materiale og tykkelse pleier dere å bruke.

 

Fattern brukte jo dette i alle år, men jeg tittet jo ikke på tråden..... ;-)

Link to post

Som Rocna skriver så er dette kun egnet for bruk når båten er under oppsyn, for eksempel når du fisker.

"If you believe the anchor is at risk of becoming stuck on the seabed, the rode is attached to the shackle rail™ slot. This mode should not be used overnight or if the boat is to be left unattended. "

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...