kristian Startet 30.Mai.2009 Del på Facebook Startet 30.Mai.2009 Nydelig Pinsevær ute på tur, og ankrer opp i en liten kanal i Søgne, men vinden er litt sterk her og vi bestemmer oss for å flytte oss til et annet sted, da får jeg ikke rikket ankeret fra havbunnen. Elektrisk vinsj, skål anker. Klarer med nød og neppe å snu båten den andre veien (smal kanal) Men det sitter bom fast denne veien også, trekker til vinsjen stopper opp, prøver så å slakke ut mye, får bakset meg over på den andre siden av kanalen, blytauet rundt en bolt på land, så tilbake og binder bauen fast på andre siden, nå skulle jeg få sidetrekk på ankeret, men nei, bom fast. Så bar det uti vannet 10,5c, brrr, klarte ikke å være uti lenge nok til å komme ned til bunnen. Da var det bare å kutte av blytauet. Nå trenger jeg litt hjelp, til å kunne finne ut om det går å bruke resten av tauet, kan vel ikke spleises? Kan man bruke en u bolt, og stramme dette sammen etter en kause? Vil det holde? Håper på noen tips.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Mai.2009 Del på Facebook Svart 30.Mai.2009 3-4 wireklemmer/U-bolter burde vel gjøre jobben. Jeg har alltid hatt en liten frykt for ikke å få dreggen opp når jeg ligger slik, men jeg har vært heldig så langt. Men at et skålanker skulle sette seg fast da, det som knapt nok sitter når det skal engang.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hafrsfjord Svart 30.Mai.2009 Del på Facebook Svart 30.Mai.2009 Litt sent nå, siden du har kuttet tauet, men det var en tråd her for ikke lenge siden som omhandler problemet: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=54055 http://www.baat.aller.no/baatweb/cms.nsf/(...CB?OpenDocument http://www.batmagasinet.no/baatweb/innhold...6_ankerfast.pdf Sitér dette innlegget Link to post
kristian Svart 30.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2009 3-4 wireklemmer/U-bolter burde vel gjøre jobben. Jeg har alltid hatt en liten frykt for ikke å få dreggen opp når jeg ligger slik, men jeg har vært heldig så langt. Men at et skålanker skulle sette seg fast da, det som knapt nok sitter når det skal engang.... He,he her er beviset, sitter som bare det.... Men tenker litt på de wirestrammerene, vil de gå gjennom ankerspillet tro? går jo på plastruller, med metallbeslag på begge sider, vil vel lett hekte seg opp med skruer på tauet? Koster jo ca 1500 for nytt blytau, og ca 1800 for ny syrefast dregg.. Sitér dette innlegget Link to post
h2o Svart 30.Mai.2009 Del på Facebook Svart 30.Mai.2009 Du kan spleise blytau på ny med kaus i slik det oprinnelig har vært. Antar tauet ditt er flettet, og det var jo spleiset tidligere også :-). Det går sikkert å finne beskrivelse av fremgangsmåten på nettet ett sted. Sitér dette innlegget Link to post
h2o Svart 30.Mai.2009 Del på Facebook Svart 30.Mai.2009 Fant en beskrivelse her: øyespleis på flettet tau Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 30.Mai.2009 Del på Facebook Svart 30.Mai.2009 du får heller kjøpe deg et anker/dregg som du får festet tauet i rette enden av da neste gang slik du får det opp igjen om det er fast.. Sitér dette innlegget Link to post
FredrikW Svart 30.Mai.2009 Del på Facebook Svart 30.Mai.2009 Det er vel omtrent det mest dramatiske som kan tenkes å skje ombord på en Osloferje...bortsett fra den tragiske ulykken utenfor gressholmen, da. Hvilken ulykke var dét? Har ikke hørt om /kan ikke huske. Lenge siden? Har nok satt fast ankeret mer enn én gang, senest igår. Har alltid fått dratt/kjørt det løs ved å dra fra forskjellige vinkler, da. Sitér dette innlegget Link to post
victor Svart 30.Mai.2009 Del på Facebook Svart 30.Mai.2009 Hei. Dette var et problem jeg ikke har tenk så mye på. Bekymrer meg mer for at jeg ikke har godt nok feste. Men nå har jeg fått meg ankervinsj! (2 sesong, og veldig fornøyd!) på min 23 fot daycruiser med bruce kopi og blytau. Men, om dette skulle hende, hvordan kutter man blytau? Er det mykt/tynt nok til å kappe med tollekniv, eller bør jeg skaffe noe annet kraftigere? Sitér dette innlegget Link to post
h2o Svart 31.Mai.2009 Del på Facebook Svart 31.Mai.2009 Blytauet kan kappes med kniv omtrent som vanlig tau, blyet er mange blykuler i en pose som ligger inni tauet, denne går fint å kappe. Sitér dette innlegget Link to post
kristian Svart 31.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2009 Mange tips her. Det er enkelt å kutte, ett sveip med kniven og det var av. Lurer litt på hvordan man kan bruke ankeret med vinsj, hvis man skal ha et ekstra tau i den andre enden, det må jo bli håpløst tvinnet, og ikke kunne heves av en vinsj, kan jo ikke få 2 tau gjennom vinsjen. Ser så greit ut på tegninger, men ikke i praksis, eller? Når man sitter å drar i den andre enden med håndkraft, så trekker man det jo løst, men er det noen som bruker 2 tau på ankeret? Sitér dette innlegget Link to post
h2o Svart 31.Mai.2009 Del på Facebook Svart 31.Mai.2009 Hvilken type vinsj har du. Hadde selv en Quick vinsj med kombinert tau/ kjetting kabular. Brukte en del meter med kjetting nederst mot dreggen og tau på resten for å spare vekt ombord. Tauen var spleist ganske stramt til kjettingen. Fungerte helt fint på vinsjen. Antar derfor at du ved å spleise 2 tau sammen vil kunne få det til å fungere på vinsjen, dersom kabularet er konisk. Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 31.Mai.2009 Del på Facebook Svart 31.Mai.2009 Det er mulig å føre det tykke tauet helt bak på ankret og bruke ett tynnere foran der tauet normalt festes. Det tynnere må ikke være tykkere en att det ryker når ankret sitter fast. Når ankret da setter seg fast så ryker det tynnere tauet når ankret vinsjes opp og løsner da i 99% av tillfellene da det da blir dratt baklengs opp Sitér dette innlegget Link to post
kristian Svart 31.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2009 Var ute igjen i kveld med våtdrakt og dykkermaske, skulle prøve å redde ankeret. Det lå da 2 båter på det stedet, og da jeg fortalte hva jeg skulle, ville en av dem som var i den ene båten der prøve hvis han kunne låne dykkermaska, deretter hoppet han uti uten drakt, og kom opp med ankeret etter ett minutt. Kjempeflott med en så tøff viking, skulle gjerne gitt han en ankerdram for dette, men hadde ikke noe i båten, så skal ta en tur ut i morra med ei flake vin hvis de er der enda. Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 31.Mai.2009 Del på Facebook Svart 31.Mai.2009 (redigert) Her kommer en skisse av anker og kjetting. Proff tegning.. Jeg bruker å føre enden av kjettingen i enden av dreggen, festes med et sjakkel. I øyet på draget fester jeg kjettingen med en tausurring, 4-6 tørn med et enget tau. Dersom dreggen sitter dønn fast, feste tauet i båten og kjør på, tauet ryker og dreggen løsner, når den blir dratt i den nedre enden. Redigert 31.Mai.2009 av jonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 31.Mai.2009 Del på Facebook Svart 31.Mai.2009 det måtte en Møring til for å skjønne hvordan det skal gjerast ja! det var akkurat dette eg sikta til lenger opp Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 31.Mai.2009 Del på Facebook Svart 31.Mai.2009 Minuset er at denne surringen like godt kan ryke når det blåser opp litt på morgenkvisten... Jeg prioriterer godt og trygt feste, så får det heller våge seg om man mister en dregg en gang i blant... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bearded Beast Svart 31.Mai.2009 Del på Facebook Svart 31.Mai.2009 nei, du velger sjøl hvor sterkt tau du vil bruke og det ryker heller ikkje uten du drar inn alt slakken i tauet slik det går oppover. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 31.Mai.2009 Del på Facebook Svart 31.Mai.2009 det måtte en Møring til for å skjønne hvordan det skal gjerast ja! Nå er vel det , måten paraplydregger har vært festet i en mannsalder selv nede i Vestfold. Jeg ser for meg utfordringen den dagen ankeret setter seg fast. 10mm kjetting hele veien. Ingen mulighet for å lage en vri ala tegningen over. Da er det bare en ting å gjøre. Våtdrakt blybelte,maske, føtter og ned må man. Bare å håpe at det ikke er for dypt. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
jandrea Svart 31.Mai.2009 Del på Facebook Svart 31.Mai.2009 (redigert) Denne metoden er godt utprøvd og virker. Jeg har brukt den i 20 år og bestefaren min brukte den i minst 40 år før meg. Redigert 31.Mai.2009 av jandrea (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
fiskebat Svart 31.Mai.2009 Del på Facebook Svart 31.Mai.2009 Minuset er at denne surringen like godt kan ryke når det blåser opp litt på morgenkvisten... Jeg prioriterer godt og trygt feste, så får det heller våge seg om man mister en dregg en gang i blant... Nei da har du missforstått tegninga , da må kjættingen ryke . Dett brukes bestandig ved garndrift på havet hvor strømmen renner med 2-3 knops fart og uten denne patenten sååååååååååååååå. Sitér dette innlegget Link to post
Suzumar Svart 31.Mai.2009 Del på Facebook Svart 31.Mai.2009 (redigert) Om tauet ryker så har en jo ikke noe feste, det er vel det som er poenget. Ergo så er det liten vits i kjetting, hele båten henger jo etter tauet som er dimensjonert for å ryke. Redigert 31.Mai.2009 av Suzumar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 31.Mai.2009 Del på Facebook Svart 31.Mai.2009 langt ifra! da skjønner du ikkje ka som menes om du tror det slik Sitér dette innlegget Link to post
Suzumar Svart 31.Mai.2009 Del på Facebook Svart 31.Mai.2009 (redigert) ????? Har du feste i bunn når tauet er røket og kjettingen er festet i "feil" ende av dreggen? Redigert 31.Mai.2009 av Suzumar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 31.Mai.2009 Del på Facebook Svart 31.Mai.2009 nei det er vel nettopp heile poenget. vi er enige der. MEN du sier det er ingen vits med kjetting da heile båten henger etter tauet. den gjør ikkje det.. ikkje før du drar inn slakken slik ankerkjettingen/tauet går rett opp eller noe deromkring eller endrer retning på draget slik tauet ikkje lenger går rette veien i forhold til ankeret men i en skarp vinkel. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.