jonn Svart 1.Juni.2009 Del på Facebook Svart 1.Juni.2009 (redigert) Mariell: Jeg ser for meg utfordringen den dagen ankeret setter seg fast. 10mm kjetting hele veien. Ingen mulighet for å lage en vri ala tegningen over. Da er det bare en ting å gjøre. Våtdrakt blybelte,maske, føtter og ned må man. Bare å håpe at det ikke er for dypt. Svar: Det er vel da metoden kan brukes!!!!!! Redigert 1.Juni.2009 av jonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
h2o Svart 1.Juni.2009 Del på Facebook Svart 1.Juni.2009 Det finnes jo enda en mulighet for å løsne ankeret baklengs. Tre en stålring, med tynt tau på, inn på kjettingen/ tauet, stram opp slik at det er nokså rett ned til ankeret, slipp så ringen ned. Den skal da forhåpentligvis falle helt inn på ankeret. Da kan du kan slakke anker kjettingen og hale i den tynne tauen på stålringen, nå skal du kunne løfte nedereste ende av ankeret opp, slik at det mister festet. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 1.Juni.2009 Del på Facebook Svart 1.Juni.2009 måten paraplydregger har vært festet i en mannsalder selv nede i Vestfold. Jepp, gjør det på samme måten. Er det ikke det som kalles musing? Ellers, får jeg ikke dreggen opp med genoavinsjen, så tar jeg tauet forut og legger det over baugrulla. Teiter opp alt jeg kan. Og så er det opp til han Volvo-Penta nede i kjelleren. Fullt pådrag og roret i borde. Etter noen sirkler så kommer dreggen. Sitér dette innlegget Link to post
Suzumar Svart 1.Juni.2009 Del på Facebook Svart 1.Juni.2009 nei det er vel nettopp heile poenget. vi er enige der. MEN du sier det er ingen vits med kjetting da heile båten henger etter tauet. den gjør ikkje det.. ikkje før du drar inn slakken slik ankerkjettingen/tauet går rett opp eller noe deromkring eller endrer retning på draget slik tauet ikkje lenger går rette veien i forhold til ankeret men i en skarp vinkel. Skal ikke krangle på dette, erfaring er undervurdert :-) Har ikke prøvd selv, men skjønner at andre har gode erfaringer med denne løsningen. Sitér dette innlegget Link to post
Kasund Svart 1.Juni.2009 Del på Facebook Svart 1.Juni.2009 ... Da var det bare å kutte av blytauet. Nå trenger jeg litt hjelp, til å kunne finne ut om det går å bruke resten av tauet, kan vel ikke spleises? Kan man bruke en u bolt, og stramme dette sammen etter en kause? Vil det holde? Håper på noen tips.. Kvifor kappe tauet? istaden for å legge igjenn en fender eller noko sant, og få nokon til å dykke ned å løsne for deg ein anna dag? Sitér dette innlegget Link to post
kristian Svart 2.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2009 Kvifor kappe tauet? istaden for å legge igjenn en fender eller noko sant, og få nokon til å dykke ned å løsne for deg ein anna dag? Klart jeg kunne gjort det, hvis man hadde kommet på det der og da.... En annen ting er jo at verdien er ca 3500 høvdinger, og derfor greit å holde det skjult, men nå er ankeret oppe, og har selv spleiset det på igjen Håper det holder, fikk låne en nål, og spleiset inn ca 20 tråder 7-10 cm oppover, deretter ble strømpen satt på plass, og surret det hele med tynn, sterkt, flatt tau, fikk fra en seilbåt som hadde det ombord, tror dette holder på plass strømpen. Så er det bare å håpe på at det tåler belastningene, ellers kan det fort bli like dyrt igjen. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 2.Juni.2009 Del på Facebook Svart 2.Juni.2009 Det var en av Osloferjene som ble rent i senk i tett tåke (hvis jeg husker rett), mener også å huske at det var utenfor Gressholmen, og det er ganske mange år siden, 20 eller 30 kanskje. Tror der var endel som omkom også. Stor nyhet i Dagsrevyen, naturlig nok. Jeg kan ikke huske at det var tåke den dagen og har ikke funnet noe om det. Mener å huske at vikeplikten ikke ble overholt, at ferga var overbelastet (noe den ikke er på dager med dårlig vær) og at en omkom. Det eneste jeg fant på nett om saken er: Oslo VI var en av de mindre og blant de eldste passasjerbåtene til AS Oslofergene. Etter en kollisjon med M\S Achat i 1993 sank skuta utenfor Langøya. Oslo VI var på sin vanlige reise ut til øyene i Oslofjorden med passasjerer da kollisjonen inntreffer. Skuta begynner etter kollisjonen å ta inn vann og i løpet av kort tid må alle ombord hoppe i vannet da Oslo VI synker. En mann omkommer etter ulykken senere på sykehuset. Skipet var registrert for 94 passasjerer og et mannskap på to, men var overlastet med passasjerer da ulykken inntraff. Taket på skipet fløt opp etter at skipet var forsvunnet i dypet, og selve vraket av Oslo VI er å finne i god stand tretti meter sørvest for enden av Rambergøya rett utenfor Oslo by. Vraket ligger på en dybde av tjuefem til trettifire meter. En båt og en tillatelse fra Oslo Havnevesen er nødvendig for å dykke på Oslo VI... Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Molinari Svart 29.Mai.2020 Del på Facebook Svart 29.Mai.2020 jonn skrev On 31.5.2009 at 22.47: Her kommer en skisse av anker og kjetting. Proff tegning.. Jeg bruker å føre enden av kjettingen i enden av dreggen, festes med et sjakkel. I øyet på draget fester jeg kjettingen med en tausurring, 4-6 tørn med et enget tau. Dersom dreggen sitter dønn fast, feste tauet i båten og kjør på, tauet ryker og dreggen løsner, når den blir dratt i den nedre enden. Hva er egnet "surre tau"? Hva slags Materiale og tykkelse pleier dere å bruke. Fattern brukte jo dette i alle år, men jeg tittet jo ikke på tråden..... ;-) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Mai.2020 Del på Facebook Svart 29.Mai.2020 Dette er en dårlig løsning! Festestyrken til ankeret tilsvarer tykkelsen på tråden. Da er det bedre med tau og blåse i motsatt ende av ankeret. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
enslagsgjest Svart 29.Mai.2020 Del på Facebook Svart 29.Mai.2020 Manson Supreme og Rocna Fisherman har løsning for dette, hvor sjakkelen kan gli fram og tilbake. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
shipahoy Svart 29.Mai.2020 Del på Facebook Svart 29.Mai.2020 Som Rocna skriver så er dette kun egnet for bruk når båten er under oppsyn, for eksempel når du fisker. "If you believe the anchor is at risk of becoming stuck on the seabed, the rode is attached to the shackle rail™ slot. This mode should not be used overnight or if the boat is to be left unattended. " Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.