Jump to content

Startproblem med Eberspächer D2 varmer

Lars H.

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en Eberspächer D2 varmer som er begynt å oppføre seg litt rart. Glødingen fungerer normalt. Så begynner pumpen å tikke og det blir et kort tenningsforsøk som høres som et lite "boff", og da sendes det ut en heftig røyksky et øyeblikke. 10 sekunder etterpå starter varmeren som normalt, og fungerer utmerket. Andre som har opplevd det samme?

Idag tror jeg faktisk ikke jeg trenger varmeren. Her på Kommersøy har det hele dagen vært sol fra skyfri himmel uten et vindpust. Termometeret viste 28oC i skyggen i lange tider, og tippet til og med opp på 30 tallet. Imorgen blir det bading dersom ikke sjøtemperaturen synker under det den er nå, 16,5oC.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

boffet og røykskyen kommer vel av at den starter, så det er jo normalt.

Ikke helt normalt vel? Det som skjer er at den tenner et øyeblikk, men slukker igjen. Dermed kommer røyken. 5 - 10 sekunder senere hører jeg tydelig at den starter igjen, og da brenner den normalt. Dersom dette fortsetter, skal jeg kjøre den noen ganger på fritidsparafin ller lampeolje, alt etter hva jeg har stående hjemme og se om det hjelper.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Kjøp deg pakningsett til par hundret og demonter den. Dette er første tegn om nedsoting og den blir bare verre etter hvert. Brennkammer er enkelt å rengjøre og den blir som ny etter litt stuss. Etter bruk av varmeren er fornuftig å kjøre den på full effekt i par minuter før du skrur den av, hjelper litt med sotingen.

I disse varme dagene så går varmeren mest sannsynlig på det laveste trinnet. Over tid liker ikke varmeren det.

Så mitt tips er å starte varmeren på full guffe og heller juster ned etter 10-15 min. Ca 5 min før du skal skru av varmeren så lar du den gå på full guffe. Da får du brent vekk evnt sot som har satt seg på glødepluggen eller i brennkammeret.

MVH

Øivind Evensen

Eber skal startes 1 gang i måneden så den ikke står seg ihjel, det tror jeg er en god ting å gjøre. Ellers tror jeg i Lars H. sitt tilfelle at det kan dreie seg om en svak glødeplugg, eller dårlig diesel, selve varmeren er jo ikke så gammel og jeg har ingen tro på at den er nedsotet alt nå. Start opp varmeren og la den stå på noen timer, på full guffe, da tror jeg den blir seg selv igjen.

Lav spenning ved varmeren kan også gi en litt dårlig gløding, og så vil den få litt problemer med å fyre opp, og så kommer et "boff" når den dieselen som er kommet inn og ikke blitt antent tar fyr.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Hei! Jeg har selv en D5 som jeg liker å kjøre på "litt for lav" varme av og til (ganske enkelt fordi det er rolig og behagelig og fungerer utmerket). Så før eller senere kommer jeg til å bli utsatt for problemer som nedsoting. Jeg prøver å ta forbehold ved å kjøre fullt etter start og før stopp, men før eller senere så rammer vel problemet meg også.

Frykten er riktignok at jeg er langt ute et sted og at jeg trenger den som mest, når problemene oppstår.

@Servicemanne: Er det slik å forstå at man kan rense D5en på egenhånd. Hva trenger man da av reservedeler for å gjøre dette? Er dette en stor operasjon?

D5 har jo nå til dags en haug med elektronikk under det sorte plastskallet. Slik jeg forstår så har D5en en "feilteller" og etter et visst antall feil vil den ikke lenger forsøke å starte. Med det enkle kontrollpanelet som jeg har er det hverken mulig å se hvilke/hvormange feilmeldinger som har blitt samlet opp, ei heller å nullstille telleren/datamaskinen.

Er det mulig å nullstille datamaskinene på en eller annen manuell måte?

Mente å lese et sted at disse ikke skal kjøres mindre enn en time per gang, og at den må kjøres 1 gang i mnd. Men problemet ditt med "poff" og røyk høres ut som at den ikke tenner på første forsøk pga parafin/diesel tilførsel. De jeg har "lekt" med har oppført seg slik ved start og når det har vært luft i slangen.

Tror den prøver 3 ganger før den gir seg.

Uansett, et tips(og et godt et) er å kjøper deler fra tyskland og england via ebay. Kjøpte glødeplugg til min for 100kr inkl frakt. Forhandler skulle ha 740kr.... Der finner man også display, med feilkoder. Evnt diagnose utstyr med usb kabel til pc.

Uansett, et tips(og et godt et) er å kjøper deler fra tyskland og england via ebay. Kjøpte glødeplugg til min for 100kr inkl frakt. Forhandler skulle ha 740kr.... Der finner man også display, med feilkoder. Evnt diagnose utstyr med usb kabel til pc.

Takk for tipset, det skal jeg sjekke opp.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Fikk for første gang startproblem på min D4 i Skudeneshavn etter halvgått Seilmaker. Jeg skjønte fort at det måtte være at dieselen hadde rent ut siden vi hadde mye heftig krenging i perioder og lite diesel. Problemet som oppstod artet seg faktisk som du beskriver, tikk-tikk-tikk og så tenner den et par sekunder, noe røyk og så stopp... Vel, vi fikk fyr i Skudnes, men samme problem gjentok seg ved målgang. Da fylte jeg tanken uten at det hjalp. Ser at denne pumpa sliter med å pumpe opp dieselen, den lå bare å "smattet" på luften i det lille filteret. Hvis jeg hjalp til å passet på at utløpet på filteret var dekket av diesel, tente varmeren og den økte pumpehastigheten som kommer etter tenning gjorde at den da klarte å suge bort luften... Jeg har tidligere sett at det var luft i dette filteret, uten at det har vært noe problem, men nå vinklet jeg fliteret litt slik at den sugde ut alt luft, nå er filteret fult av diesel uten en eneste bloble med luft. Tror muligens det skal litt mer til før den mister trykket hvis dette filteret er uten luftlommer...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...