Jump to content

lading av batterier i båt..

ford4fun

Recommended Posts

Alle har vel lekt med tanken at - hvis jeg hadde en elektro motor, som drev en generator, som kunne drive motoren osv...

Jeg vet ikke om du fleiper, men hvis ikke - "Det virker ikke"! :eek:

Det er noe som heter virkningsgrad, men om du finner noe som gir mer ut enn det som kommer inn - si fra og så skal jeg gjøre oss begge til Multi-Milliardærer.

Det forslaget du kommer med selv, fungerer ikke, kjøp gjerne laderen men bruk den på landstrøm når du ligger i havn. Da får du toppladet batteriene dine, og utgangspunktet er godt for ei helg på sjøen. For best mulig lading fra motorens dynamo, er det som regel stor hjelp i ekstern regulator, f.eks Ladac 1204. Denne tar hensyn til den spenningen som kommer inn på batteriet (ikke ut fra dynamoen) og temperatur i omgivelsene og vil hele tiden sørge for å lade så mye som mulig inn på batteriet. Den innebygde regulatoren i dynamoen er ikke veldig godt egnet i båt hvor vi har stort behov for strøm til annet forbruk enn startmotor. Den lader rett og slett aldri batteriet helt opp, og du får ikke utnyttet potensialet i dynamoen heller, kanskje har du potensiale til å ta ut bortimot dobbel effekt av dynamoen med skikkelig regulator.

Redigert av h2o (see edit history)
, gitt at jorda ikke vil bli nedkjølt.

..behøves ikke.

Her finnes det litt lesestoff om en del av fremtidens energiforsyning.

Bare bruk en to av hans oppdagelser/pantenter, da kommer man rask i mål.

Forresten begynner nå flere "geniale" å pynte seg med mye "nytt" som Tesla hadde både oppdaget og bevist før år 1900 allerede.

:seeya:

Jørg

ps:

Man ha heller ikke blitt enig om hvem som vær bedre, Tesla eller Einstein.

I hvert fall finnes det mange som synes at teoretikern Einstein fikk både for mye og for tidelig ære,

mens Tesla nesten fikk ingenting (mens han vær i liv) på tross av at han gjorde allt i både teori & praksis.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Lag heller en ny tråd om evighetsmaskiner, da gutter. :headbang:

Ford4fun: Vi har visst den lille generatoren på Peninsularen begge to. (55 Amp). Det finnes en på 90 A. Den skal jeg kjøpe senere. Om du har to parallellekoblede batterier på 115Ah, så må du ha lader stor nok til å lade disse på landstrømmen også. Ellers så står et lite back-up bensinagregat på ønskelista mi.

Lag heller en ny tråd om evighetsmaskiner, da gutter. :headbang:

..med det fikk du stoppt et veldig lærrik og interessant innlegg som jeg hadde skrivet ferdig akkurat nå.

Men nå blir det ikke noe og du er skyld at hele landet må legge seg i kveld uten å få vite det.

Bare at du vet. :tongue:

Hilsen

Jørg

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Dette er et virkelig megainteressant tema,

men da behøver man også mye tid for å lese og det har jeg ikke for tiden.

Men kanskje til neste vinter, Ingar.

Jeg kan godt tenke meg at det finnes mange som kunne begeistere seg og begynner "å grave",

fordi hvis man først ha begynnt da blir man sugen.

Og siden det finnes Internett kan man grave seg med en gang gjennom maaaange tusen sider,

pluss det som finnes på større bibliotek.

:seeya:

Jørg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...